خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سواحل آزاد شد اما ایمن نشد/ مشکلات سرویس‌های بهداشتی بین راهی همچنان پابرجاست/ اعلام خطر درخصوص آبله میمون نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۰۱۹

مدیرکل گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ضمن تشریح وضعیت رزرو و ضریب اشغال مراکز اقامتی مقاصد سفر در تعطیلات نیمه خرداد، تاکید کرد: هرچند سواحل آزادسازی شده‌اند اما ایمن نیستند. در این میان مشکلات سرویس‌های بهداشتی بین راهی همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آستانه تعطیلات نیمه خردادماه و شکل‌گیری پنجاه‌ویکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با هدف هماهنگی برای تعطیلات پیش رو و برنامه‌ریزی تعطیلات تابستان صحبت‌هایی درخصوص استان‌های پرتردد و میزان رزرو مراکز اقامتی در این ایام مطرح شد. در این راستا با مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) به گفتگو نشستیم تا درباره کم و کیف برگزاری نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، نرخ‌های مصوب، وضعیت سرویس‌های بهداشتی و تورهای راهیان نور که با هدف زیارت مرقد امام خمینی (ره) و البته زیارت امام هشتم برگزار خواهند شد، گپ و گفتی داشته باشیم.

آخرین گزارش‌هایی که درخصوص وضعیت رزرواسیون مراکز اقامتی و تکمیل ظرفیت اقامتی استان‌های پرتردد در تعطیلات نیمه خرداد مطرح شده کدام است؟ چه شهرها و استان‌هایی بیشترین مسافر را خواهند داشت؟

بر اساس بررسی ضریب اشغال تخت‌ها در استان‌های مختلف تاکنون استان‌های شمالی کشور ازجمله گیلان، مازندران، اردبیل و استان‌های غربی همچون کردستان، همدان، کرمانشاه و شهرهای شمالی اصفهان و برخی از شهرهای استان گلستان ازجمله مقاصد سفر هستند. همچنین کاروان‌های زیارتی به سمت تهران و البته خراسان رضوی خواهند رفت. در این میان شهرهایی مانند اصفهان و کاشان در طول مسیر با حضور مسافران و زائران همراه خواهند شد. استان‌های قزوین، مرکزی، زنجان، سمنان، قم به‌عنوان استان‌های در مسیر درگیر هستند.

بیشترین هماهنگی‌ها برای حضور زائران در حرم مطهر امام (ره) با استان تهران انجام شده البته استان اصفهان و قم نیز گزارش‌هایی برای تامین مایحتاج ضروری داشتند. قرار برآن شد تا بازدیدها برای تامین مواد خوراکی توسط دستگاه‌های مسئول انجام شود.

درواقع می‌توان گفت این سری از سفرهای داخلی بعد از هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود. با توجه به حجم بالایی از سفرها که در این چند روز اتفاق خواهد افتاد، چه تدابیری برای تامین ارزاق اساسی گردشگران و زائران داشتید؟

ممکن است کمبودهایی را در برخی از شهرهای پرتردد داشته باشیم و فرمانداران به عنوان روسای ستادهای اجرایی استان‌ها نظارت‌هایی بر چگونگی توزیع نان و مایحتاج ضروری داشته باشند و وزارت سمت هم بر اساس اعلام فرمانداران ظرفیت بیشتری را برای این شهرها و استان‌ها در نظر بگیرند.

ستاد هماهنگی خدمات سفر برای تعطیلات نیمه خردادماه چه بازه زمانی را برای ارائه خدمات درنظر گرفته است؟

پلیس راهور فراجا حوزه عملیات ترافیکی خود را از روز گذشته فعال کرده است. تمرکز روی اتوبوس‌ها و کاروان‌هایی است که به سمت حرم مطهر می‌روند. البته سایر مسیرهای پر تردد نیز مدنظر است و در صورت نیاز محدودیت‌های ترافیکی اعلام خواهد شد.

به طور کلی فعالیت اصلی ستاد هماهنگی خدمات سفر از روز چهارشنبه ۱۱ خردادماه شروع می‌شود و تا روز دوشنبه ۱۶ خردادماه که پایان سفرهای تعطیلات نیمه خرداد است، ادامه خواهد داشت. فعالیت‌های ستاد در این تعطیلات آغازی برای فعالیت ستاد برای تعطیلات تابستان است. البته درگیری ما در اتوبان قم و مسیرهای منتهی به مرقد امام در روز ۱۴ خرداد بیشتر خواهد بود.

باتوجه به حجم زیادی از سفرهای زیارتی و سیاحتی که در تعطیلات نیمه خرداد رخ خواهد داد، بحث سرویس‌های بهداشتی بین راهی ازجمله مهم‌ترین معضلات خواهد بود. این مهم سالیان سال است که به حال خود رها شده و با وجود مشخص شدن هزار نقطه اما همچنان چالش‌های زیادی پیش روی سرویس‌های بهداشتی قرار دارد. برای این مهم چه کردید؟

به هیچ وجه نمی‌توان گفت ظرف مدت کوتاهی که گذشت، مشکلات سرویس‌های بهداشتی رفع شده است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این خصوص وجود دارد این است که متولی این سرویس‌های بهداشتی باید مشخص شود. بسیاری از سرویس‌های بهداشتی ساخته و به حال خود رها شده است. هیچکس حاضر نیست متولی‌گری آن‌ها را برعهده گیرد.

در ابتدای امر قرار شد برای هریک از این سرویس‌های بهداشتی بادر نظر گرفتن سرمایه‌گذار بتوانیم آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما مشکلات این حوزه بسیار زیاد است به طور مثال سرویس بهداشتی در جایی ساخته شده که زمین آن مال ما نیست و با مشکل زمین روبه روست. مشکلات بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و نمی‌توان به این سادگی‌ها آن را حل کرد. نیمی از مجموعه سرویس‌های بهداشتی بین راهی با مشکل روبه روست و سعی کردیم در این ایام با کمک شهرداری‌ها و برخی از نهادها تا حدودی به این سرویس‌ها رسیدگی کنیم تا بعد از پشت سر گذاشتن این تعطیلات، به امور اصلی آن‌ها رسیدگی کنیم.

در تعطیلات عید فطر که گذشت در مقاصدی مانند کاشان با مشکلاتی در ارائه خدمات به گردشگران روبه‌رو شدیم. با توجه به آنکه کاشان همچنان در تعطیلات اخیر در زمره مقاصد پرمسافر خواهد بود و البته فصل گلابگیری نیز مزید بر علت حضور گردشگران در این تعطیلات خواهد شد، تدابیری برای جلوگیری از وقوع اتفاقات عید فطر اندیشیده شده است؟

گزارش‌های لازم اخذ و سعی شد موارد مطرح شده برای تمام استان‌ها ذکر شود. البته ایراداتی ازجمله کمبود امکانات و حجم زیاد مسافران در عید فطر سبب بروز مشکلاتی در کاشان شده بود. ما از یکسو رزرو بلیت مقصد و از دیگر سو رزرو بلیت را می‌گیریم اما حجم مسافران کاشان در عید فطر به دلیل تردد زیاد بود. البته در تعطیلات پیش رو نیز این مسئله همچنان پابرجاست چراکه از یکسو کاروان‌های زیارتی حرم امام (ره) و از دیگر سو مسافرانی که به سمت جنوب کشور می‌روند از کاشان عبور خواهند کرد. همانطور که شما اشاره داشتید فصل گلابگیری نیز هست و مسافران آن بخش نیز به گردشگران کاشان افزوده خواهند شد.

باتوجه به آنکه استان‌های شمالی کشور ازجمله گیلان و مازندران در تعطیلات پیش رو همانند تعطیلات گذشته مقاصد پرمسافر خواهند بود و از آنجا که آزادسازی سواحل محقق شده است، بیم آن می‌رود که مشکلاتی در این حوزه به وجود آید، ستاد هماهنگی خدمات سفر چه برنامه‌هایی برای این بخش در نظر دارد؟

نگرانی‌های جدی در این خصوص وجود دارد چراکه از یکسو آزادسازی سواحل انجام گرفته اما این بخش از سواحل ایمن‌سازی نشده‌اند. تاکید ما آن است که مردم از سواحل ایمن استفاده کنند و اگر برای آبتنی و شنا می‌روند حتما از نقاطی استفاده کنند که مشخص شده است.

باتوجه به نگرانی‌هایی که بابت شیوع ویروس آبله میمون وجود دارد آیا تمهیدات بهداشتی برای سفرهای تعطیلات میانه خردادماه اعلام شده است؟

تاکنون از سوی وزارت بهداشت اعلام خطر نشده است. مشکل خاصی نیز درباره هیچکدام از بیماری‌ها اعلام نشده.

باتوجه به افزایش قیمت‌ها و گمانه‌هایی که درخصوص افزایش نرخ هتل‌ها وجود دارد، آیا این افزایش نرخ‌ها در سفرهای پیش رو اعمال شده است؟

در سفرهای اخیر افزایش قیمت نخواهیم داشت. اما نباید فراموش کرد که مواد اولیه افزایش نرخ داشتند و مراکز اقامتی نیز خواستار بازنگری در افزایش قیمت هستند. از همین رو افزایش قیمت‌ها در دست بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز