خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ در سوگواره ملت امام حسین (ع):

با خاک‌پاشی نمی‌توان مانع انعکاس خورشید شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۹۸۹

وزیر فرهنگ با تاکید بر تلاش برای تغییر ریل‌گذاری‌های نامناسب «فرهنگ و هنر» به‌سمت تعالی این حوزه در تراز انقلاب اسلامی گفت: وظیفه دولت مردمی در حوزه فرهنگ و هنر تسهیل‌گری است بنابراین در این مسیر مانع نخواهیم بود و بر مانع‌زدایی اهتمام خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ) در اختتامیه سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین(ع)»، با تاکید براینکه وزارت فرهنگ به‌صورت ویژه برای دهه کرامت برنامه‌های فرهنگی و هنری تدارک دیده است، اظهار داشت: رویداد کتابخوانی رضوی شب گذشته در حرم شاهچراغ (ع) شیراز به کار خود پایان داد و نکته قابل تامل آنجاست که بیش از یک میلیون‌نفر از نوجوانان، جوانان، زنان و مردان به‌صورت خانوادگی در این جشنواره شرکت کرده بودند.

وی به برنامه‌های ویژه بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برای دهه کرامت اشاره کرد و ادامه داد: اوج برنامه‌های فرهنگی و هنری تدارک دیده شده برای دهه کرامت در شب میلاد امام رضا (ع) در حرم رضوی خواهد بود که برنامه‌های مفصلی را در صحن‌های حرم رضوی خواهیم داشت.

اسماعیلی از هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌ها برای برگزاری سوگواره «ملت امام حسین» قدردانی و عنوان کرد: پرداختن هنرمندانه به ابعاد زندگانی امام حسین (ع) تمامی ندارد و مراسم امروز که یک اختتامیه است، پایان فصل اول سوگواره خواهد بود چراکه همه برنامه‌ریزی ما در حوزه فرهنگ و هنر با این رویکرد و جهت‌گیری است که بیشتر به تحکیم عشق و علاقه مردم به اهل بیت (ع) و زندگی سالم با هدف سعادت در دنیا و آخرت ختم شود.

وی فرهنگ و هنر را ابزاری برای ترویج اخلاق و تعالی انسان دانست و ادامه داد: چند روز پیش به‌موضوع نقش هنر در تعالی انسان اشاره کرده بودم که دستمایه حمله رسانه‎ای شبکه‌های معاند قرار گرفت و تبلیغ کردند که وزیر فرهنگ «فرهنگ و هنر را ابزاری برای تعالی احکام و آیین‌های دینی می‌داند»؛ بله، افتخار هنرمندان ما این است که با ذوق و درخشش قلبی و عاطفی در قالب شعر، آثار نمایشی، خوشنویسی و… می‌توانند ارادت قلبی خود را ابراز کنند. .

وزیر فرهنگ، استاد فرشچیان را یکی از برجسته‌ترین هنرمندان معاصر دانست و به تابلونقاشی عصر عاشورای این هنرمند اشاره کرد و گفت: استاد فرشچیان با تابلوی «عصر عاشورا» نام خودش را به عنوان خادم امام حسین (ع) جاودانه کرد. استاد فرشچیان به خودشان سختی‌های زیادی داده است تا بتواند اوج عاطفه و محبت به امام حسین (ع) را در قالب این تابلو نشان دهد؛ کاری که در طراحی ضریح امام رضا (ع) نیز انجام داد.

اسماعیلی به حواشی اتفاقات جشنواره کن اشاره کرد و گفت: اتفاق چند روز قبل، جز پوچی و ضلالت اسم دیگری ندارد؛ مگر می‌توان با خاک‌پاشی مانع انعکاس خورشید شد؟ نام مبارک امام رضا (ع) بیشتر از گذشته خواهد درخشید و به تابش ادامه خواهد داد.

وی شعر «داریم با حسین حسین پیر می‌شویم، خوشحال از این جوانی از دست داده‌ایم» را قرائت کرد و گفت: در حوزه فرهنگ و هنر تمام تلاشمان این است که بیشتر قلب، روح و عاطفه مردم را با این محبت گره بزنیم. ما هیچ ماموریت و مسئولیتی برای خودمان جز این مقوله نمی‌شناسیم. اگر حوزه فرهنگ و هنر نتواند این ماموریت را به انجام برساند، کارش ماندگار نخواهد بود. در جامعه ما کار ماندگار، کاری است که با مهر و عاطفه نسبت به اهل بیت علیهم السلام پیوند بخورد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه در عرصه‌های مختلف نباید منفعل باشیم بلکه باید فعالانه حضور داشته باشیم و با تولید محتوای خوب میدان داری کنیم، گفت: وظیفه دولت مردمی در حوزه فرهنگ و هنر تسهیل‌گری است و در این مسیر مانع نخواهیم بود و بر مانع‌زدایی اهتمام خواهیم داشت.

وی به استقبال گسترده مردمی از سرود «سلام فرمانده» اشاره کرد و گفت: افتخار بزرگی که یک گروه سرود شهرستانی شروع کرد و اجتماعات بزرگ را در شهرستان‌ها ایجاد می‌کند و قلب عاشقان حضرت ولی عصر (عج) را شاد می‌کند و مثل تیری در قلب صهیونیسم جهانی فرو می‌رود، این شکوه فرهنگ شیعی و هنر متعالی و دینی است که به رخ جهانیان کشیده می‌شود.

وزیر فرهنگ در دولت مردمی، شعار این وزارت‎خانه را «نهضت بازگشت به مساجد» دانست و اظهار داشت: هر کار فرهنگی و هنری که در قالب زیرساخت متعالی مسجد صورت گیرد، ماندگار، متعالی و ارزشمند خواهد بود. بنابراین در این مسیر بودجه حوزه مصلاهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اماکنی اختصاص می‌یابد که فضای لازم برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری کتابخانه داشته باشند.

وی تاکید کرد: دولت مردمی زمینه‌های نهضت بازگشت به مسجد را احیا خواهد کرد تا مساجد از جمعیت جوان پر شود. همچنین مصلاهای کشور باید محل مراجعه جوانان، نوجوانان و کودکان باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم ریل‌گذاری‌های نامناسب صورت گرفته زمان گذشته حوزه فرهنگ را جابه‌جا کنیم و ریل را به‌سمت تعالی فرهنگ و هنر در تراز انقلاب اسلامی، تغییر دهیم.

اسماعیلی در پایان به سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اشاره و تاکید کرد: هرچه امروز داریم ثمره اخلاص و مجاهدت این مرد بزرگ است؛ کسی که تمام عمر و حالات زندگی خود را برای سعادت جامعه انسانی و ایمانی صرف کرد و خود را محدود به جغرافیای ایران و حتی جهان اسلام نکرد. تمام سخنان امام خمینی (ره) امروز منشور عملی فعالیت‌های ما است. در فعالیت‌های هنری نیز پیام ایشان به حوزه هنر در شهریور سال ۱۳۶۷ منشور فعالیت ما قرار گرفته است و امروز مقام معظم رهبری عزیز و حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی غافله‌دار و دیده‌بان بیدار مسیر تعالی انقلاب اسلامی به‌سمت تحقق تمدن نوین اسلامی و انشالله پیوند آن با جامعه مهدوی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز