خبرگزاری کار ایران

«بهار به روایت چهرزاد» از شبکه مستند سیما

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۷۲۰

مستند «بهار به روایت چهرزاد» ویژه پاسداشت ملک الشعرای بهار (شاعر و ادیب ایرانی) یکشنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایلنا، مستند «بهار به روایت چهرزاد» امشب ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. تکرار مستند نیز دوشنبه نهم خردادماه ساعت ۱۰:۰۰ صبح روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

تهیه کننده این مستند تلویزیونی مصطفی رزاق کریمی، کارگردانی آن عطیه زارع آرندی و مجری طرح این مستند نیز سعید وزیری است.

به گفته کارگردان، روایتگر قسمت عمده‌ای از زندگی ملک الشعار بهار در این مستند، «چهرزاد» فرزند اوست که ابعاد تازه‌ای از زندگی و سلوک این شاعر، ادیب، سیاستمدار و روزنامه نگار برجسته ایرانی را در اختیار مخاطبان قرار داده است. «چهرزاد» تنها یادگار محمد تقی بهار (ملقب به ملک الشعرا) است که در ایران زندگی می‌کند، از این رو گفتار و خاطرات او در این فیلم، ابعاد ناگفته‌ای از پدرش را پیش روی بینندگان قرار خواهد داد.

«بهار به روایت چهرزاد» سومین فیلم از مجموعه ده قسمتی «چونان سرو» است که به سفارش شبکه مستند سیما و به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی درباره ده تن از مفاخر برجسته فرهنگی و علمی کشور تهیه شده است.

مشاور رسانه‌ای این مجموعه نیز صدرا صدوقی است.

محمد تقی بهار (ملقب به ملک الشعرا) در سال ۱۲۶۵ شمسی در مشهد چشم به جهان گشود. پدرش میرزا محمدکاظم صبوری نام داشت.

میرزا محمدکاظم صبوری، ملک‌الشعرای آستان قدس رضوی در زمان ناصرالدین شاه بود؛ مقامی که پس از درگذشت او، به فرمان مظفرالدین شاه، به فرزندش محمد تقی بهار رسید.

ملک الشعرای بهار، آخرین قصیده سرای بزرگ زبان فارسی، سراینده ترانه مشهور مرغ سحر، قصیده دماوند و… در طول عمر نه چندان بلندش به شاعری بسنده نکرد، او در عین حال روزنامه نگار، محقق ادبی، وکیل مجلس و سیاست پیشه نیز بود.

او در سال ۱۳۲۹شمسی به بیماری سل مبتلا شد.

به ریاست او در تهران «جمعیت ایرانی هواداران صلح» تشکیل شد و با وزارت فرهنگ نیز قراردادی برای تألیف کتاب «سبک‌شناسی شعر فارسی» بست که به علت بیماری ناتمام ماند.

«بهار» سرانجام در سال ۱۳۳۰ شمسی بر اثر بیماری سل درگذشت. پیکر او از مسجد سپهسالار (شهید مطهری) تا آرامگاه ظهیر الدوله در شمیران تشییع و در همانجا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز