خبرگزاری کار ایران

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران:

انیمیشن‌های کوتاه ایرانی شانه به شانه آثار بین‌الملل رشد کرده‌اند/ حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فرصت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۳۰۱

یک عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آثار ایرانی بخش فیلم کوتاه را دارای کیفیت بالا ارزیابی کرد و حضور انیماتورهای ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی را فرصتی مغتنم دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام حیدریان (عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران) درباره اینکه آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره تا چه میزان تحت تاثیر شرایط کرونا قرار گرفته‌است، عنوان کرد: قطعا کرونا تاثیر قابل توجهی روی آثار ارسال شده به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران داشته است، به ویژه آثار ارسال شده به بخش فیلم کوتاه که نمود بیشتری در مقایسه با دیگر بخش‌ها داشت. 

به گفته وی، این تاثیر در تمام بخش‌ها وجود نداشت زیرا بیشتر آثار بالغ بر دو سال پیش تولید شده بودند، تاثیر چندانی از کرونا و مسائل مربوط به آن نگرفته‌اند. 

وی درباره شاخصه‌هایی که در انتخاب آثار ارسال‌شده مدنظر داشت و باعث شد که برخی از آثار را به عنوان آثار استاندارد شناسایی کند، توضیح داد: شاخصه‌هایی که مدنظر من بود و سعی داشتم در انتخاب آثار رعایت کنم، به کیفیت و محتوای آثار برمی‌گشت. تکنیک‌های تولید و تدوین فیلم‌ها برایم خیلی اهمیت داشت و سعی کردم با ظرفیت و دقت بالایی تمام آثار را بررسی کنم تا آثار به نوعی از نظر رنگ و لعاب مشتق خوبی را شکل داده و تمام جزئیات تولید در کنار هم به یکپارچگی رسیده باشند. آثار ارسالی باید آنقدر از استانداردهای کیفی برخوردار باشند که مخاطب را مجاب کند که اثر را تا انت‌ها تماشا کند و من این ویژگی‌ها را بیشتر در آثار ارسال‌شده از کشورهای مختلف مشاهده کردم. 

حیدریان درباره اینکه آثار ایرانی در مقایسه با آثار بین‌المللی در چه سطحی قرار دارند، عنوان کرد: آثاری ایرانی که در بخش فیلم کوتاه به دبیرخانه ارسال شده بود در مقایسه با آثار بلند یا مجموعه‌های نمایشی دارای کیفیت بهتری بودند. به جرات می‌گویم که آثار فیلم کوتاه ایرانی شانه به شانه آثار بین‌المللی رشد داشته‌اند و در رقابت با آن‌ها حرفی برای گفتن دارند. 

وی افزود: آثار ایرانی که برای حضور در بخش آثار بلند و سریالی ارسال شده بودند از ویژگی‌های قابل اعتنایی برخوردار نبودند. این آثار به دلیل اینکه بیشتر به سفارش سازمان صداوسیما و مرکز پویانمایی صبا ساخته شده‌اند، کمی از استقلال در تولید دور بودند و برخی از آن‌ها هنوز توانایی رقابت با آثار بین‌المللی ندارند. 

کارگردان انیمیشن «جنگ‌ساز» تصریح کرد: آثاری که از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی ارسال شده بود، تکنیک اجرایی خوبی داشتند. می‌توانم ادعا کنم که آثار این مرکز سینمایی یکی از یکی بهتر تهیه و تولید شده بود. عموم آثار ارسالی مرکز گسترش در حد و اندازه جشنواره‌های بین‌المللی بودند و این نشان‌دهنده این است که مرکز در مسیر تولید آثار نمایشی و پویانمایی عملکرد قابل قبولی دارد. 

وی ادامه داد: علاوه برآثار مرکز گسترش، آثاری که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده بود هم از استانداردهای جهانی برخوردار بودند و تقریبا می‌توانم ادعا کنم بالغ بر ۸۰درصد از آثار این مجموعه فرهنگی مورد پسند من قرار گرفت. 

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره لزوم برگزاری جشنواره‌ها گفت: جشنواره یک عرصه رقابت و ارزیابی و مقایسه آثار فعالان و تولیدکننده‌های آثار نمایشی و سینمایی است. وجود جشنواره‌ها مانند جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بسیار لازم است تا تولیدکننده بتواند اثر خودش را در معرض دید منتقدان و رقبای خود قرار دهد، ایرادها و کم و کاستی‌های خود را برطرف کند و در کنار آن با ارتباط‌هایی که با دیگر فعالان شکل می‌دهد، مسیر رشد و ارتقای فنی خود را طی کند. 

وی افزود: اساسا جشنواره برای برقراری ارتباط با فعالان آثار نمایشی و پویانمایی برگزار می‌شود و فرصت‌هایی که برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند، فوق‌العاده است. 

عضو هیات انتخاب جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از جشنواره‌های بین‌المللی مانند جشنواره پوبانمایی تهران صورت می‌گیرد و فرصت رقابت با تولیدکننده‌های خارجی باعث می‌شود سطح آثار نمایشی ایران بالا برود. 

حیدریان با اشاره به تجربه انتخاب آثار در هیات انتخاب جشنواره پویانمایی تهران و چالش‌ها و سختی‌های آن توضیح داد: اگر به من بگویند که دو کار سخت را در دنیا نام ببرم، قطعا داوری و حضور در هیات انخاب یک جشنواره بین‌المللی را جزو سخت‌ترین کارهای دنیا حساب می‌کنم. اینکه یک داور یا عضو هیات انتخاب موظف است ظرف یک هفته بالغ بر ۲هزار فیلم را در یک سالن تاریک تماشا کند، به آن‌ها توجه کند و بهترین‌های آن‌ها را در بخش‌های مختلف انتخاب کند، کار بسیار سختی است. 

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ادامه داد: هر زمان که من در هیات داوران و هیات انتخاب یک جشنواره حضور داشتم، به دلیل حجم کار و تعهد و وظیفه‌ای که به عهده دارم، روزهای دشواری را پشت سر می‌گذارم. یک عضو هیات انتخاب موظف است در زمان کوتاهی حجم قابل توجهی از آثار ارسالی را تماشا کند. 

وی در پایان با بیان اینکه دو سال تعطیلی جشنواره باعث شد حجم آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در دوازدهمین دوره خود بسیار زیاد باشد، عنوان کرد: شرایط سخت و حجم بالای کار جزو ماهیت داوری و انتخاب آثار در جشنواره‌ها است، ولی با اختصاص زمان بیشتر می‌توان کار را برای هیات انتخاب بهتر کرد تا انتخاب آثار در شرایط بهتری صورت گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز