خبرگزاری کار ایران

منوچهر لطفی:

مجلس درخصوص میراث‌فرهنگی به قوانین موجود رجوع کند/ اموال تاریخی و باستانی و هویت مردم قابل خرید و فروش نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۳۲۰

رییس انجمن مجموعه‌داران ایران با اشاره به طرح مجلس با عنوان «استفاده‌ بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» گفت: اموال تاریخی و باستانی و هویت مردم قابل خرید و فروش نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  منوچهر لطفی (رییس انجمن مجموعه‌داران ایران) در خصوص طرح مجلس با عنوان «استفاده‌ بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» گفت: «یادمان باشد که اموال تاریخی و باستانی کشور شناسنامه و هویت مردم آن کشور است و قابل خرید و فروش نیست. در اینجا تنها بحث ارزش مادی آن‌ها مطرح نیست.»

لطفی با اشاره به اینکه در زمینه‌ی حفظ اموال فرهنگی هنری تاریخی قانون وجود دارد، گفت: «این قانون در مرداد ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسیده و وزارت میراث فرهنگی و اداره‌ی کل موزه‌ها دستورالعمل اجرایی این طرح را چند سال پیش به هیات وزیران ارجاع دادند. به این ترتیب تمام مجوزهای اعمال قانون حفظ و نگهداری از اموال فرهنگی-هنری را تبیین کرده و همه ملزم به تبعیت از این قانون هستیم.»

رییس انجمن مجموعه‌داران در ادامه اظهار داشت: «جای تعجب بسیار دارد که مجلس محترم بدون اینکه موارد قانونی این موضوع را درنظر بگیرد و تحقیقات کارشناسی داشته باشد چنین طرحی را ارائه می‌کند. ای کاش قبل از طرح این موضوعات به قانونی که وجود دارد، رجوع کند. در آن قانون به صراحت مشخص شده است که دولت مالکیت اموال تاریخی و باستانی را در دست دارد و هیچ شخصی نمی‌تواند آن‌ها را نگهداری کند. این اشیا باید در موزه‌های دولتی نگهداری و حفاظت شوند. قانونش موجود است.»

این مجموعه‌دار در ادامه توضیح داد: «در کنار اینها اشیایی داریم که مربوط به صد سال دویست سال اخیر هستند که تملک آن‌ها مجاز است و ما مجموعه‌داران به عنوان میراث‌بانان این کشور توانسته‌ایم از این اشیا با جان و دل نگهداری کنیم.»

به گفته‌ی رییس انجمن مجموعه‌داران ایران؛ دیدگاه این انجمن بر حفظ این اشیا در داخل کشور و نگهداری از آن‌هاست در مجموعه‌های شخصی یا موزه‌های خصوصی استوار است.

لطفی افزود: «ما ترجیح می‌دهیم این اشیا ثبت ملی شوند تا برای نسل‌های بعدی حراست شوند. وقتی روی اشیای مجاز هم تا این اندازه حساسیت وجود دارد دیگر جایی بحثی درباره‌ی اشیای تاریخی وجود ندارد.»

رییس انجمن مجموعه‌داران ایران با ابراز نگرانی از ارائه‌ی چنین طرحی در مجلس بیان داشت: «البته من مطمئن هستم نمایندگان مجلس هرگز به این طرح رای نخواهند داد. مردم و مسولان ما باید کوشا باشند و قوانین موجود را اجرا کنند.»

لطفی سپس با بیان اینکه مجموعه داران تنها بخشی از جامعه هستند که بدون چشم‌داشت و انتفاع و بدون انگیزه‌ی مالی و تجاری با ذوق تمام و عاشقانه و با هزینه‌های شخصی از این اشیا حفظ و حراست می‌کنند، گفت: «خوشبختانه با قانون اعطای مجوز فعالیت به موزه‌های خصوصی از سوی ادراه‌ی کل موزه‌ها، حالا چند سالی است که این امکان وجود دارد که این اشیا در موزه‌های خصوصی نگهداری شده و به نمایش عموم درآیند. البته برخی از مجموعه‌داران هم مجوزهای لازم را برای نگهداری در منزلشان تهیه می‌کنند.»

رییس انجمن مجموعه‌داران ایران در پایان تصریح کرد: «امروز مجموعه‌داران افتخار می‌کنند که اشیا را ثبت میراث فرهنگی کنند تا حفظ شوند. برای اینکه سرقت نشود و وراث اینها را تقسیم نکنند. چنین انگیزه‌هایی در مجموعه‌داران آن‌ها را به عنوان میراث‌بان و حافظان آثار فرهنگی هنری پیشقدم کرده است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز