خبرگزاری کار ایران

رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی:

تمدن طولانی و دیرینه ایران در شهرهایی مانند شیراز مشهود است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۱۵۰

رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی با اشاره به سفری که به ایران داشت، از خونگرمی مردم ایران و علاقه ویژه آنها به خودروهای تاریخی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایران یکی از ۸۰ کشور عضو فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی است که یکی از اهداف آنها نگهداری و صیانت از خودروهای تاریخی است.

در تعریف خودروی تاریخی که مشمول شناسنامه Fiva می‌شود، آمده: وسیله‌ای که با قوای محرکه کار کند، با بیش از سی سال عمر، اصالت خود را حفظ کرده و دارای وضعیت قابل قبولی باشد، همچنین به صورت روزانه استفاده نشود.

در این میان، پنج سال است که Fiva فعالیت خود را با یونسکو آغاز کرده و مورد تایید این سازمان است. ضمن آنکه همکاری با سازمان جهانی حفظ میراث صنعتی در راستای حفظ آرشیو و تاریخچه‌های صنایع آغاز کرده که نه تنها مشمول خودرو بلکه موتورسیکلت، تراکتور و سایر وسایل نقلیه می‌شود.

صدور اولین شناسنامه Fiva  در ایران برای خودروی پیکان ۱۹۷۰ است و اکنون به‌عنوان میراث حفظ خواهد شد. بی ام و نیز به عنوان خودروی دوم انتخاب شد که از طریق این کمپانی به‌عنوان بازسازی حرفه‌ای شناسایی شده.

تیدو برسترس (رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی (Fiva))  با اشاره به آنکه آمریکا به عنوان یکی از کشورهایی که فرهنگی طولانی در عرصه خودرو دارد بیشترین تعداد عضو را در Fiva به خود اختصاص داده، به ایلنا گفت: ایران سی امین کشوری است که توانسته خودروهای خود را در این فدراسیون ثبت کند و آی دی کارت دریافت کند. در این میان با وجود آنکه ۶۰۰ هزار عضو داریم اما کشورهای پیشرفته در ثبت آی دی کارت برای وسایل نقلیه تاریخی خود آنچنان که باید فعال نیستند.به نظر می‌رسد در کشوری مانند ایران این علاقمندی بیشتر باشد.

به گفته او، جمهوری اسلامی ایران آی دی کارت Fiva را به رسمیت شناخته است و از این به بعد خودرو و موتورسیکلت‌های تاریخی می‌توانند از این شناسنامه بین‌المللی استفاده کنند. 

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی, تردد با خودرو را یکی از اهداف Fiva دانست و افزود: تردد مالکان در جاده‌های عمومی هدف ما است، زیرا برای خودروی بدون پلاک این امکان وجود ندارد، اما باید بین خودروهایی که روزانه تردد دارند و خودروهای تاریخی تفاوت قائل شد و صدور این شناسنامه در این راستا انجام می‌شود. همچنین خودروهایی که آی دی کارت Fiva را دریافت می‌کنند به نوعی ثبت جهانی می‌شوند و در عرصه جهانی شناخته خواهند شد. 

تمدن طولانی و دیرینه ایران در شهرهایی مانند شیراز مشهود است

برسترس با تاکید بر آنکه بسیاری از علاقمندان به خودرو با بررسی این موارد مقاصد سفر خود را برنامه‌ریزی می‌کنند، ادامه داد: در ایران علاوه بر موزه خودروهای تاریخی که بسیار جذاب و دیدنی است، چند سالی است که شاهد برگزاری رالی‌های مختلف با عناوین مختلف در عرصه بین‌المللی همانند رالی پاریس تا پرسپولیس هستیم. حتا رالی خودروهای تاریخی از پکن تا پاریس نیز برگزار می‌شود. تمام اینها می‌تواند بخشی از جاذبه برای سفر دوستداران خودروهای تاریخی به ایران باشد. 

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی تصریح کرد: کارتی که ایران صادر می‌کند در محافل بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود. همچنین این موضوع که کلوپ ایران به‌عنوان یکی از کلوپ‌های رسمی بی ام و شناخته می‌شود جالب توجه است.

برسترس با اشاره به آنکه در این چند روز که به ایران سفر کرده است مشاهده کرده که خودروهای تاریخی جزو فرهنگ ایران شناخته می‌شود، در خصوص تجربه سفر به ایران نیز گفت: خونگرمی مردم ایران و علاقه ویژه آنها به خودروهای تاریخی جالب توجه است. همچنین تیم خبره ای از کارشناسان در این زمینه فعال هستند که جای تقدیر دارد. تمدن طولانی و دیرینه ایران در شهرهایی مانند شیراز مشهود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز