خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بازار گردشگران ورودی از اروپا فعال شده/ رایزنی با چین و روسیه ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۴۲۷

رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه اکنون با افزایش ۱۰ درصدی ورود گردشگران به ایران روبه رو هستیم و با وجود روابط خوب دولت‌های ایران و روسیه، گردشگران روس عموما ایران را برای سفر انتخاب نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم پورفرج (رییس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آنکه شاید تحریم پروازهای روسیه به سمت اروپا بتواند فرصتی برای جذب گردشگران روس برای ایران باشد، گفت: هرچند این امر ممکن است بتواند فرصتی برای ما باشد اما نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد آن است که هرچند ممکن است در میان گردشگران روس، افرادی باشند که به حوزه گردشگری فرهنگی علاقه‌مند باشند اما در میان روس‌ها بیشترین علاقه‌مندی به سمت سفرهای تفریحی است.

او ادامه داد: اگر می‌بینید که درحال حاضر گرایش روس‌ها به سمت سفر به ترکیه بیشتر شده از آن روست که می‌توانند از حوزه گردشگری تفریحی این کشور بهره‌مند شوند. آن‌ها علاقه‌مند به ساحل و استفاده از امکانات ساحلی هستند.

پورفرج همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا فعالان گردشگری ایران می‌توانند درصدد تعریف بسته‌های سفر مشترک با مقاصدی مانند ترکیه برآیند، گفت: خیر چنین امری امکان ندارد. چراکه زمانی می‌توان بسته سفر اشتراکی ارائه داد که گردشگر خواستار آن بسته باشد. زمانی که گردشگران روس علاقه‌مند هستند به ترکیه سفر کنند، چرا باید ایران را در بسته سفر خود قرار دهند؟ گاها ممکن است حتا سفرهای یک ماهه به ترکیه داشته باشند اما ایران را برای سفر انتخاب نمی‌کنند.

این فعال تورهای ورودی یادآور شد: هرچند طی ۴ دهه اخیر شاهد تعامل دولت‌های ایران و روسیه بودیم و به نوعی با هم صمیمی هستند اما مردم این دو کشور بایکدیگر صمیمی نیستند. روابط و رفت و آمد خوبی باهم نداشتند. به نوعی فرهنگ‌ها با هم تفاوت دارد و ضوابط لازم بین مردم که همان گردشگران هستند، شکل نگرفته و از هم فاصله دارند.

او با اشاره به آنکه هرچند شاید جنگ بین روسیه و اوکراین و تحریم سفرهای اروپایی برای روس‌ها و گرایش آن‌ها به سفر به کشورهای خاورمیانه و آسیا بتواند رونقی در این بخش از گردشگری برای ایران به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: چندی پیش در صدد برگزاری چند تور چارتر از روسیه بر آمدیم و حتا گروه‌های فرهنگی و اساتید دانشگاه را در این تورها داشتیم تابه ایران سفر و از جاذبه‌های آن دیدن کنند. در پایان سفر با وجود تمام تلاشی که برای راضی نگهداشتن آن‌ها انجام گرفت، بعد از نظرسنجی متوجه شدیم که ایران هیچ جذابیتی برای روس‌ها حتا در اقشار و سنین مختلف آن‌ها ندارد. آن‌ها نهایتا دو روز از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران لذت ببرند اما در ادامه سفر برایشان جذاب نخواهد بود. این درحالی است که گردشگران آمریکایی و اروپایی خواسته‌ها و تصورات متفاوتی از سفر به ایران دارند و حتا پس از بازگشت، سفر به ایران را به سایر دوستان و اقوامشان توصیه می‌کنند اما گردشگران روس در نهایت در قبال سفر مجدد به ایران نه می‌گویند.

رییس جامعه تورگردانان ایران یادآور شد: وقتی ایران برای گردشگران روس جذاب نیست و حتا با نارضایتی آن‌ها همراه است شرکت‌های تورگردان حاضر نخواهند شد بسته سفر به ایران را در بسته‌های پیشنهادی خود جای دهند. هنگامی که از میان ۱۰۰ گردشگر، ۸۰ نفر ناراضی هستند از سفر به ایران، دیگر علاقه و توصیه‌ای برای سفر به ایران باقی نمی‌ماند. از این روست که مقاصدی مانند ترکیه و امارات در میان بازارهای سفر روس‌ها قرار می‌گیرند.

پورفرج با اشاره به آنکه گردشگران اروپایی سال‌هاست در مسیر سفر به ایران فعال هستند، گفت: اروپاییان با سنین ۵۰ یا ۶۰ سال که تقریبا همه جا را دیده‌اند، تمایل دارند که ایران را هم ببینند از این رو به سمت ایران جذب می‌شود اما ایران برای گردشگرانی که به دنبال هیجان هستند، مناسب نیست.

جذب تماشاچیان جام جهانی قطر ۲۰۲۲ و چند نکته حساس

او همچنین به جذب تماشاچیانی اشاره کرد که برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سفر می‌کنند و گفت: شرایط کشور ما به گونه‌ای‌ست که شاید بتواند برای گردشگرانی که به منظور بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی سفر کرده‌اند جالب باشد اما نکته‌ای که درخصوص تماشاچیان بازی‌های جام جهانی مطرح است آن است که بیشتر آن‌ها جوان و خواستار تفریحاتی هستند که با کشور ها هماهنگی ندارد.

پورفرج ادامه داد: اکنون درحال مذاکرات متعدد با شرکت‌های خارجی برای جذب گردشگران جام جهانی هستیم اما نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد که قصد داریم طی هفته آینده در نشست با وزیر میراث و گردشگری و معاون گردشگری این دغدغه‌ها مطرح و درصدد پیشنهاد راهکار برای آن برآییم. از آنجا که شرکت‌های خارجی آمادگی اعزام گردشگران را یک هفته قبل از بازی‌های جام جهانی دارند، نیاز داریم تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام مناسب سفرنامه را در اختیار داشته باشیم.

تورهای ورودی

رییس جامعه تورگردانان ایران همچنین درخصوص وضعیت تورهای ورودی گفت: هرچند تقریبا تمام فعالان این عرصه چند گروهی از گردشگران خارجی را دارند اما هنوز به رونق گذشته نرسیده‌ایم و تقریبا با افزایش ۱۰ درصدی روبه رو هستیم. البته با توجه به رزروهایی که برای مهرماه صورت گرفته، پاییز امیدبخش‌تری در پیش رو خواهیم داشت که البته آن هم نهایتا با ۱۵ درصد افزایش گردشگران ورودی همراه باشد. امیدواریم بهار سال آینده باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده، به ۵۰ درصد افزایش گردشگران ورودی برسیم.

به گفته او، درحال حاضر بیشترین گردشگران ورودی از کشورهای اروپایی هستند. هنوز بازار چین فعال نشده و گفتگوها در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز