خبرگزاری کار ایران

انتشار کتاب «قزاق» روایت عصر رضاشاه پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه فرانسه

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۹۲۷

کتاب «قزاق» عصر رضاشاه پهلوی را بر اساس اسناد وزارت خارجه فرانسه روایت می‌کند و روزشماری از آنچه در آن سال‌ها گذشت پیش روی خواننده می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «قزاق (عصر رضاشاه پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه فرانسه)» نوشته و ترجمه محمود پورشالچی به همت نشر مروارید در ۹۰۴ صفحه با قیمت ۱۴۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

قزاق بر اساس اسناد وزارت امور خارجه فرانسه و با استفاده از گزارش‌های سیاسی سفیران و وزیران فراهم شده و در حقیقت مروری است کلی به زندگی اجتماعی و سیاسی ایران در قرن بیستم (به طور عمومی) و نگرشی به وضعیت ملت ایران (به طور خصوصی). این کتاب حاصل بیش از سی سال جمع آوری اسناد و مراجعه به بایگانی‌های مختلف در کشورها است.

نویسنده کتاب تاکید دارد: وقایع و حوادث آن چنانکه رخ داده است از منابع مختلف بدون نظر خاص ترجمه و نقل شده و برای آنکه خواننده بتواند در جریان وقایع همانطور که اتفاق افتاده قرار گیرد آن‌ها را در زمان وقوع فهرست کرده و پیاپی آمده است و با نظری به فهرست هر سال، شما درجریان خبرهای مهم آن عصر قرار خواهید گرفت.

مجموعه حاضر دربرگیرنده حوادثی است که در فاصله بین صدور فرمان مشروطیت ایران و اعطای آزادی تا رفراندوم اسلامی و تغییر رژیم از سلطنت به جمهوری یعنی از (۱۳۲۰ - ۱۹۲۱) و بر اساس اسناد وزارت خارجه فرانسه نگاشته شده‌اند. حوادثی از جمله دوران مشروطیت، دوران کودتا، دیدار با سردار سپه، شناسنامه رضاخان پهلوی، حکومت موقت و شناسایی دولت‌ها، چگونگی تشکیل مجلس موسسان، تاجگذاری رضا شاه پهلوی، عزیمت سرپرسی لورن، اتحاد کشورهای مسلمان، درگذشت ناصرالملک، سیخ محمره، بانک و بانکداری در ایران، ماجرای حرم حضرت معصومه، مقدمات سقوط تیمورتاش، راهسازی‌های مهم ایران، حمل و نقل و مسافرت در ایران، سفارش کشتی برای ایران، قراداد ایران و ترکیه، سرود ملی ایران، بی‌حجابی زنان، گشایش کارخانه دخانیات، ازدواج ولیعهد با فوزیه، دربار ایران و گربه، جنگ جهانی دوم، روزنامه‌هایی که از رضا شاه انتقاد کرده‌اند و… را شامل می‌شود.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز