خبرگزاری کار ایران

پس از استرداد آثار باستانی؛

موزه ملی عراق با نمایش آثار استردادی گشایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۳۹۲

موزه ملی عراق بعد از چندین سال تعطیلی که به دلایلی از جمله ناآرامی‌های سیاسی و همه‌گیری ویروس کرونا و بازسازی رخ داده بود، پس از استرداد هزاران شی‌ء تاریخی که سال‌ها پیش دزدیده شده بودند، مجدد گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزه ملی عراق بعد از سه سال تعطیلی به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و همه‌گیری ویروس کرونا، بازگشایی و موفق شد هزاران اثر قاچاق، استردادی خود را به نمایش بگذارد. در این میان ۱۷۳۳۸ اثر از جمله لوح گیلگمش و قوچ سومری به عراق بازگردانده شدند و موقعیت بازگشایی مجدد موزه ملی عراق را برای نمایش آثاری که تاکنون به نمایش گذاشته نشده بودند، فراهم کردند.

موزه ملی عراق در سال ۱۹۲۶ در بغداد در منطقه القشله تأسیس شد. در سال ۲۰۱۹ به دلیل کار بازسازی بسته شد و در طول همه گیری ویروس کرونا بسته باقی ماند. مسئولان وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق معتقد هستند: موزه ملی عراق از نظر نمایشگاه‌های مهم و آثار تاریخی ارزشمند و همچنین نسخه‌های خطی با قدمت هزاران سال، رتبه پنجم را در جهان دارد.

موزه ملی عراق درهای خود را با ۲۳ سالن که نشان دهنده دوره‌ها و تمدن‌های مختلف، از دوران پیش از تاریخ، سومری، اکدی، بابلی، تا دوران آشوری و عاج و… را به روی عموم باز کرد. همچنین تالارهای شهری و سکه‌شناسی و تالارهای اسلامی با ۹۰۰۰ قطعه بازگشایی شده‌اند.

به گفته مسئولان فرهنگ و میراث عراق، فرایند بازسازی از جمله راه‌اندازی تکنیک‌های نورپردازی، رنگ و روش‌های نمایش در موزه ملی عراق در حال انجام است. در همین حال، کار مرمت تالار سومریان با همکاری سازمان ملل و یک تیم ایتالیایی برای کمک به تزئین تالار مرکزی موزه آغاز شده است.

با وجود آنکه گفته می‌شود این موزه حدود ۹۷۲۷ قطعه را به نمایش خواهد گذاشت، احمد العالیوی (سخنگوی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق) معتقد است که فضای بیشتری برای پیشرفت وجود دارد. موزه هنوز نمی‌تواند تعداد فزاینده آثار باستانی را با توجه به فضاهای نمایشگاهی اندکی که دارد، در خود جای دهد. از این رو تلاش برای ساخت موزه ملی جدید پس از تملک زمین در حال انجام است. همچنین تلاش‌هایی برای تامین اعتبار لازم برای انجام این پروژه راهبردی فرهنگی با همکاری دولت و همراه با بازیابی هزاران اثر قاچاق انجام می‌شود.

موزه ملی عراق از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ بعدازظهر برای بازدید عموم دایر است و برنامه ریزی شده است که ساعات کار آن افزایش یابد. بازدیدکنندگان برای ورود به موزه حدود ۳۰۰۰ دینار عراقی (۲ دلار)، ۱۰۰۰ دینار برای دانشجویان (۰.۷۰ دلار) و ۲۵۰۰۰ دینار (۱۷ دلار) برای خارجی‌ها پرداخت می‌کنند.

این افتتاح زمانی رخ داد که آثار باستانی از ایالات متحده - به ویژه لابی هابی - موزه کتاب مقدس و دیگران از هلند، ژاپن بازگردانده شدند. به نظر می‌رسد موزه‌ای که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ غارت شد، پس از بازیابی قطعات قاچاق، نقش سیاسی و فرهنگی خود را بازیافت. در زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، لوح رویای گیلگمش از موزه‌ای در عراق به سرقت رفت. در مورد آنچه بعدا برای این اثر روی داد اطلاعات چندانی در دست نیست. تا سال ۲۰۰۳ که یک فروشنده آثار عتیقه آن را که پوشیده از غبار بود از یک فروشنده سکه در لندن خرید. در ایالات متحده یک کارشناس خط میخی آن را به عنوان بخشی از حماسه گیلگمش تشخیص داد. این لوح در سال ۲۰۱۹ توسط ماموران آمریکایی در موزه انجیل شناسایی شد و در ماه ژوئیه یک قاضی فدرال آمریکا دستور بازگشت آن به عراق صادر را کرد. این لوح یکی از ۱۷ هزار اثر باستانی غارت شده از عراق است که ایالات متحده موافقت کرده آن‌ها را به عراق تحویل دهد.

با این حال، حسین فالح (مدیر سابق اداره آثار باستانی در بابل) اعلام کرده است: ساختمان‌ها و مکان‌های کنونی موزه دیگر نمی‌تواند با افزایش تعداد آثار باستانی سازگاری داشته باشد، به همین دلیل تلاش‌ها برای ساخت یک ساختمان جدید انجام می‌شود تا در یک مکان ممتاز در بغداد ساخته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز