خبرگزاری کار ایران

سجاد نوروزی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

عدم حمایت صدا و سیما از سینما یک خطای راهبردی است/ احتمال بازنگری در قیمت بلیت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۱۶۸

سجاد نوروزی مدیر پردیس آزادی و عضو شورای صنفی نمایش در باره میزان استقبال مخاطبان در نوروز امسال گفت: امسال مخاطبان ما ۵۰ درصد مخاطبان نوروز ۹۸ بود و شاهد کاهش تماشاگران سینما بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سینمای ایران اکران نوروزی، اکران ویژه‌ای بوده و همواره رقابت بر سر اکران در این بازه‌ی زمانی میان فیلم‌ها و فیلمسازان وجود داشته است. در دوسالِ اخیر که به دلیل بیماری کووید۱۹ سینمای ایران کم فروغ و دچار رکود شده است، اکران نوروزی ۱۴۰۱ تلاش برای سرپا کردن دوباره‌ی سینمای ایران است اما این که مدیران و تصمیم‌گیران در انتخاب فیلمها و همچنین افزایش قیمت بلیت سینما تا چه اندازه موفق بوده اند محل بحث است. 

سجاد نوروزی (مدیر پردیس آزادی و عضو شورای صنفی نمایش) در باره میزان استقبال مخاطبان در نوروز امسال گفت: امسال مخاطبان ما ۵۰ درصد مخاطبان نوروز ۹۸ است. این میزان کاهش سه دلیل دارد؛ اولین دلیل شرایط کرونایی است که اگرچه به صورت کم اما هنوز وجود دارد. دوم سفرهای نوروزی است که نسبت به سالهای گذشته بسیار گسترده بود و سوم عدم وجود فیلمی که همه‌ی اقشار و سلایق را همراه خود کند. فیلم‌هایی که الان هستند همه تیپ اجتماعی خاصی را فقط جذب سینما می‌کنند و سلیقه همگان را پوشش نمیدهد؛هم شورای صنفی و هم ارشاد به همین دلیل به تنوع ژانر بسنده کرد؛ ما در نوروز ۹۸ فیلم متری شش و نیم را داشتیم و تمام سلایق با آن ارتباط برقرار کردند اما امسال چنین فیلمهایی نداریم.

نوروزی ادامه داد: البته ما غیر از این فیلمها انتخاب دیگری نداشتیم؛ برای سال جدید تعداد کمی فیلم برای اکران داریم آن هم برای راه انداختن سینمایی که دوسال در فشار کرونا بوده است؛ فضای کرونا هم بر تولید و هم بر اکران سایه انداخته است و اکنون داریم از زیر آوار آن بیرون می‌آییم و تازه بلند می‌شویم. 

این عضو شورای صنفی نمایش درمورد حمایت سازمانهای دولتی از جمله صداوسیما اذعان داشت: صدا و سیما مرتکب یک اشتباه راهبردی بسیار بزرگی شد؛ در زمان آقای ضرغامی که ایشان با فضای سینمای کشور به خوبی همراهی میکرد اگر فیلم ارزشی‌ای بود به یک اندازه خاصی تیزر داشت و بقیه‌ی فیلمها هم اندازه خودشان تیزر داشتند. اگرچه لزوما برابر هم نبود اما باعث می‌شد که هم سینماگران راضی باشند و هم خود صداوسیما به عنوان یک نهاد حکومتی وجاهت خوبی برای اهالی هنر داشته باشد. زمان آقای ضرغامی که به پایان رسید این ماجرا کمرنگ تر شد و الان رسیدیم جایی که یک اشتباه راهبردی صداوسیماست در تعامل با اهالی هنر و آن این که تیزر فیلمها به صورتی که امروز میبینید است.

وی افزود: وجهه‌ی صداوسیما به عنوان نهاد حاکمیتی ملی در میان اهالی هنر باید گسترده باشد. این نهاد برای تولیدات خود باید با اهالی هنر همکاری و همراهی کند. زیرا ما در دوران گذر هستیم و نقش صداوسیما مهم است. من توصیه میکنم سیاستها به سیاستهای دوره‌ی آقای ضرغامی برگردد. 

نوروزی ادامه داد: متاسفانه صداوسیما در این سالها از نقش یک بزرگتر حامی و پشتیبان به یک بزرگتر یکه‌تاز تبدیل شده است‌ و این اساسا مثبت نیست. صداوسیما مهمترین و اصلی‌ترین رسانه کشور است و یک جاهایی باید دست بالا داشته باشد اما نحوه‌‌ی اعمال این دست بالا داشتن و در عرصه فرهنگ و هنر بزرگی کردن خیلی مهم است. به عنوان یک فعال فرهنگی و هنری توصیه میکنم که صداوسیما برای اعمال بزرگی خود رویکردهای حکیمانه اتخاذ کند.

مدیر پردیس آزادی درمورد مدت زمان اکران فیلم‌ها بیان کرد: این فیلم‌هایی که الان اکران هستند بستگی به فروش‌شان دارد که تا چه زمانی روی پرده بمانند. هدف کلی ما این است که تا عید فطر همین فیلم‌ها بمانند. 

او همچنین درمورد گرانی بلیت‌های سینما و همچنین احتمال بازنگری در قیمت بلیت گفت: هرچیزی امکان پذیر است و احتمال بازنگری در قیمت‌ها نیز وجود دارد؛ ضمن آنکه ما دوست داریم سینما ارزان باشد ولی دولت هم باید همکاری کند. ما از زیرساخت سینما صحبت میکنیم که شامل تجهیزات است. اگر با حمایت دولت قیمت‌ این زیرساخت‌ها پایین بیاید قطعا قیمت بلیت‌‌های سینما هم ارزان‌تر می‌شود. 

سازمان سینمایی گفته بود ۵ میلیارد تومان کمک میکند که تا الان این اتفاق نیافتاده است و نکته دیگر این است که من از تصمیم‌گیری نهادهای اجرایی تعجب میکنم . چطور تمام قوانین مالیاتی و بیمه‌ای را دولت متمرکز شده است که برای سینما اجرا کند؟ انبوه کسب و کارها و دلال‌هایی بی قاعده بدون مالیات و بیمه به حیات خود ادامه می‌دهد، و در یک جایی به طور شفاف تا پیش از کرونا ۲۹۰ میلیارد چرخش مالی آن بوده همه‌ی قوانین بیمه‌ای و مالیاتی اینجا اجرا می‌شود. متاسفانه منتقدین ما به اینها توجه نمی‌کنند و بعد اعتراض میکنند که چرا قیمت بلیت‌ها بالا رفته است؛ متاسفانه به سینما به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه می‌شود و طبعا قیمت‌های آن رشد می‌کند؛اگر دولت این نگاه را بردارد قطعا قیمت‌ها به این صورت نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز