خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم سینمایی «برف آخر»:

حرف متفاوت زدن در سینما مسیر متفاوتی می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۴۳۳

امیرحسین عسگری با بیان اینکه گاهی در فیلم‌ها عناصر هم جنبه مهمی در بیان مفهوم کلی پیدا می‌کنند، گفت: قصه این فیلم ایجاب می‌کرد که در شرایط سرما، برفی و سخت تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین عسگری کارگردان فیلم سینمایی «برف آخر» که توانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران را کسب کند، درباره ساخت این اثر و همچنین توجه به مخاطبان سینما گفت: در فیلمسازی وقتی می‌خواهید حرف متفاوت بزنید قطعا باید مسیر متفاوتی را انتخاب کنید و من فکر می‌کنم هر فیلمی که کارکرد داشته باشد و حرف خودش را به شکل هنرمندانه بزند حتما مخاطبان خودش را پیدا خواهد کرد. 

وی درباره استفاده از بازیگران چهره در کارها برای فروش بیشتر فیلم در زمان اکران عمومی نیز گفت: اساسا برای من میزان مخاطب در اولویت اول نیست و بیشتر به دنبال این هستم که فیلم خوب و حرف درستی که به آن باور دارم بزنم. ممکن است فیلم درست شما بنا به شرایطی با یک مخاطب میلیونی مواجه شود امکان هم دارد این اتفاق نیفتد. 

عسگری با بیان اینکه تحصیلات من تئاتر است، عنوان کرد: شما اگر فیلم قبلی من «بدون مرز» را هم نگاه کنید و اتصال آن را به فیلم «برف آخر» تعقیب کنید، کاملا زاویه نگاه من مشخص می‌شود. ببینید ناخودآگاه وقتی شما از دیالوگ در فیلم فرار می‌کنید باید سراغ تصویر بروید. وقتی بخواهید بروید سراغ تصویر با چه عناصری باید مخاطب را جذب کنید؟ طبیعتا باید از نمادها در فیلم استفاده کنید. حالا اینکه این نمادها چه معانی را برای مخاطب متصور خواهد شد دیگر بسته به دانش مخاطب و ادراک او دارد. البته که معتقدم پردازش این نمادها برای القا مفهوم مورد نظر بی‌تاثیر نیست. 

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات مثبت نماد و یکی از خصوصیات منفی نماد این است که انتزاع است و تو برداشت خودت را از آن خواهی داشت. این یکی از اهدافی بود که من به دنبال محقق کردن آن در این فیلم بودم که مخاطب برداشت خودش را داشته باشد. 

این کارگردان جوان همچنین تاکید کرد: من در سرتاسر فیلم «برف آخر» هیچ قضاوتی درباره هیچ کاراکتری نداشتم و فقط آن‌ها را برای مخاطبان تعریف کردم. من کاراکترم را تمام و کمال در اختیار بیننده گذاشتم و نمی‌دانم آن کاری که انجام می‌دهد غلط یا درست است. ما در سیستم و در جامعه همه نوع انتخابی داریم اما اینکه چه انتخابی بکنیم مهم است که این موضوع در فیلم هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. 

عسگری درباره انتخاب فرم سخت کوهستانی و برفی برای بیان قصه خود هم بیان کرد: وقتی قصه این را می‌طلبد که شما چگونه آن را بیان کنید قطعا گزینه دیگری ندارید. شما وقتی با یک قصه مواجه می‌شوید و آن را در فیلمنامه سرریز می‌کنید و کار به یک اثر نمایشی تبدیل می‌شود، او دیگر خودش از شما میطلبد که در چه ساختار و شکلی روایت شود. سرما در فیلم من کاراکتر مجزایی است که معنی و مفهوم دارد. شما همین حالا فیلم را بدون سرمای شدید و برف تصور کنید، دیگر کارکرد ندارد و تاثیرگذار نخواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه فیلم با یک شلیک شروع و با یک هدایت تمام می‌شود، عنوان کرد: همین مضمون نشان می‌دهد که تو همیشه نیاز نیست که گرگ درونت را بکشی و باید گرگ درونت را تربیت کنی. اگر گرگ درونت را بکشی تبدیل به یک خوراک می‌شوی اما وقتی نفس رونت را تربیت کنی ناخودآگاه آن مسیری که تو را باید ببرد خواهد برد و تو را به طلوع آفتاب می‌رساند. این مضامین در فیلم تنها و تنها با این فرم قابل بیان بودند. 

وی همچنین درباره بازی امین حیایی در این فیلم اظهار کرد: من واقعا قصد اسفاده از چهره‌های مطرح را نداشتم اما وقتی امین حیایی برای بازی در این فیلم انتخاب شد تازه متوجه شدم که او چه بازیگر توانمند و همراهی است که می‌تواند به عنوان یک عنصر بسیار تاثیرگذار کار شما را پیش ببرد. واقعا کار کردن با همچینی بازیگر حرفه‌ای و توانمندی نصیب هر کارگردانی نمی‌شود. امیدوارم با همین روند خوب خود شاهد درخشش بیش از پیش وی باشیم.

امیرحسین عسگری در پایان درباره زمان اکران فیلم نیز توضیح داد: من امیدوارم که فیلم ما با توجه به اینکه مشکلی به لحاظ پروانه نمایش ندارد هرچه زودتر اکران شود و با توجه به این شرایط خاص کرونایی بتواند مخاطبان خود را راضی از سینما بیرون بفرستد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز