خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

راه‌اندازی فدراسیون گردشگری و رصدخانه گردشگری ایرانیان خارج از کشور در اتاق بازرگانی/ مسیر سرمایه‌گذاری در ایران خوب اما دردآور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۷۴۸

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به راه‌اندازی فدراسیون گردشگری و رصدخانه گردشگری ایرانیان خارج از کشور در این اتاق، گفت: تشکل‌های گردشگری می‌توانند با تشکیل فدراسیون گردشگری در صدد تسهیل امور برآیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر عبدالملکی (رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران) با اشاره به محورهای فعالیت این کمیسیون در اتاق بازرگانی گفت: تشکیل فدراسیون گردشگری، ایجاد رصدخانه گردشگری ایرانیان خارج از کشور و برقراری ارتباط مستمر با سایر اتاق‌های بازرگانی کشور به منظور معرفی هرچه بهتر و بیشتر جاذبه‌های گردشگری از جمله محورهای فعالیت‌های پیش روی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.

او درخصوص تشکیل فدراسیون گردشگری و فعالیت‌هایی که می‌توان از طریق تشکیل این فدراسیون در حوزه گردشگری انجام داد، گفت: با تشکیل فدراسیون گردشگری تمام ذینفعان فعال در عرصه گردشگری اعم از تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تمام بخش‌هایی که در حوزه گردشگری در اتاق بازرگانی ایران ثبت شده و ثبت نشده‌اند زیر یک چتر واحد با صدای واحد ثبت خواهند شد تا بتوانند انتظارات بخش گردشگری را به گوش دولتمردان برسانند. فدراسیون گردشگری می‌تواند علاوه بر برآوردن نیازهای مد نظر، به عنوان بازوی مشاوره‌ای کمک حال دولت باشد چراکه تمام بخش‌های فعال در حوزه گردشگری در این فدراسیون فعال هستند.

عبدالملکی در پاسخ به این سئوال که تشکیل فدراسیون گردشگری در اتاق بازرگانی ایران درحالی که در حوزه گردشگری با فعالیت تعداد زیادی از انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و تشکل‌هایی روبه رو هستیم که بعضا با یکدیگر به صورت موازی درحال فعالیت هستند، چه سودی برای گردشگری خواهد داشت، گفت: اتاق بازرگانی بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی کشور است و همه تشکل‌ها و انجمن‌ها در آن عضو هستند. به طور مثال در حوزه حمل و نقل انجمن‌های متعددی در حوزه‌های حمل و نقل‌های ریلی، هوایی، زمینی، دریایی و… داریم اما اتاق بازرگانی ایران با تشکیل فدراسیون حمل و نقل ایران تمام این انجمن‌ها را یکپارچه کرد. در اتاق ایران حدود ۲۲۰ انجمن و تشکل ثبت است اما تنها ۴ فدراسیون و یک کنفدراسیون داریم. اگر بتوانیم با کمک تشکل‌های گردشگری فدراسیون گردشگری را راه بیاندازیم پنجمین فدراسیون اتاق ایران خواهد شد و قطعا خواهیم توانست یک صدا خواسته‌های بخش خصوصی را به نتیجه برسانیم و درعین حال مشاوره‌های کارآمدی به بخش دولتی ارائه دهیم.

 تشکیل فدراسیون گردشگری، ایجاد رصدخانه گردشگری ایرانیان خارج از کشور و برقراری ارتباط مستمر با سایر اتاق‌های بازرگانی کشور به منظور معرفی هرچه بهتر و بیشتر جاذبه‌های گردشگری از جمله محورهای فعالیت‌های پیش روی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.

به گفته او، اتاق ایران می‌تواند از نظر مادی و معنوی این تشکل‌ها و فدراسیون گردشگری را کمک کند همانگونه که تاکنون هر سال حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بودجه در اختیار تشکل‌های عضو اتاق گذاشته است، می‌تواند فدراسیون گردشگری را نیز حمایت کند و درعین حال شرایط ویژه‌ای برای عضویت‌های بین‌المللی و حضور در رویدادهای بین‌المللی ایجاد کند.

رصدخانه گردشگری ایرانیان خارج از کشور

او درخصوص ایجاد رصدخانه گردشگری ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: سعی داریم با کمک سایر اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و چند کشور دیگر که درحال حاضر فعال هستند، هماهنگی‌های لازم را برای جذب و شناسایی ایرانیان خارج از کشور انجام می‌دهیم. نباید فراموش کرد که بالغ بر هشت و نیم میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که جذب توجه آن‌ها به حوزه‌های گردشگری ایران می‌تواند علاوه بر رونق گردشگری به حوزه جذب سرمایه از سوی آن‌ها نیز کمک کند. در این راستان نشستی با سیدمجید حلاج زاده (ریاست مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور) داشتیم. بخصوص آنکه سعی داریم تا در سه ماه باقی مانده از برگزاری اکسپو دبی، درصدد شناسایی و دریافت اطلاعات ایرانیان خارج از کشور که از این اکسپو دیدن می‌کنند برآییم تا از طریق آن‌ها بتوانیم ایران باشکوه را به جهانیان بشناسانیم. هیچکس به اندازه یک ایرانی دلسوزتر نخواهد بود حتا اگر با برخی موارد کشورش مخالف هم باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با سایر اتاق‌های بازرگانی کشور که ۳۴ اتاق هستند، هماهنگی‌های لازم انجام شده تا بتوانیم کلیپ‌های یک دقیقه‌ای اینستاگرامی تولید کنیم و ناگفته‌های هر شهر و استان را در آن بیان کنیم تا بتوانیم با اشتراک آن در شبکه‌های مجازی و در اختیار قرار دادن آن به رایزن‌های فرهنگی بتوانیم گام‌های بلندی در راه مبارزه با ایران‌هراسی برداریم. بهترین راه معرفی ایران به جهانیان، از طریق ایرانیان خارج از کشور است.

جذب سرمایه در حوزه گردشگری

او درخصوص جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای حوزه گردشگری ایران نیز گفت: بعد از سال‌ها موفق شدیم مرکز مشاوره کسب و کارهای گردشگری اتاق ایران را راه‌اندازی کنیم. سعی داریم از این طریق به ایده‌پردازان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به گردشگری مشاوره بدهیم و به نوعی راه را برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هموار کنیم. شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی را داریم تا بتوانیم با حضور وزیر مربوطه، مصوبات لازم را دریافت کنیم. البته در حوزه جذب سرمایه‌گذران خارجی سعی داریم مشاوره‌هایی به دولت دهیم تا راه را تسهیل کند. اتاق بازرگانی ایران بیشتر در حوزه ارائه مشاوره به قوای سه‌گانه فعال است.

به گفته عبدالملکی، برای جذب سرمایه‌گذار باید در ایران جاذبه ایجاد کنیم چنانکه کشورهای همسایه با ایجاد جاذبه‌های متعدد اعم از معافیت مالیاتی، ارائه زمین رایگان و… شرایط را برای جذب سرمایه گذار فراهم می‌کنند اما در ایران هرچند گفته می‌شود قصد جذب سرمایه‌گذار را داریم اما وقتی به حوزه عملیاتی ورود می‌کنیم کارها و امور دردآور می‌شود. برای دریافت مجوز لازم در حوزه گردشگری ۲۷ ارگان باید نظر دهند درحالی که کشوری مانند مالزی تصمیمات وزیر گردشگری را در اولویت تصمیمات سایر دستگاه‌ها قرار داده است.

برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری از دیگر برنامه‌هایی است که عبدالملکی به آن اشاره کرد و گفت: قرار نیست همواره شاهد آن باشیم که ایرانیان برای حضور در کنسرت‌های ابی و معین به خارج از کشور بروند و هزینه‌های هنگفتی را در جیب کشورهای دیگر بریزند. ما می‌توانیم با ایجاد ساز و کاری برای حضور خوانندگانی که مشکل امنیتی ندارند و مانعی برای حضور آن‌ها در ایران وجود ندارد، میزبان این خوانندگان در داخل کشور باشیم و از خروج ارز توسط شرکت کنندگان در کنسرت‌های این خوانندگان جلوگیری کنیم. به طور مثال قصد داریم کنسرت‌هایی خاص در کیش، قشم و چابهار برگزار کنیم. حتا می‌توانیم کنسرت‌هایی با حضور خوانندگان مطرح داخلی مانند همایون شجریان برای خارجی‌ها برگزار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز