خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توسعه گردشگری خوراک با حضور در رویدادها و فضای مجازی/ تاثیر منفی کارهای غیراصولی بر توسعه گردشگری غذاهای خیابانی/ گردشگری خوارک یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین زمینه‌های گردشگری در دنیای امروز

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۰۸۲

کارشناس گردشگری خوراک معاونت گردشگری معتقد است: بهترین فرصت برای معرفی و رونق و توسعه گردشگری خوراک استفاده و حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت‌های تاثیرگذار فضای مجازی است و ایران نیز باید سعی کند از تمام ظرفیت‌های موجود برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر خوراک به منظور رونق گردشگری خوراک بهره جوید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز اهداف گردشگری خوراک اهمیت خاصی پیدا کرده و توریست‌ها ترجیح می‌دهند غذاهای بومی و محلی را خریداری کنند و حتی مایل هستند با نحوه طبخ غذاهای محلی آشنا شوند. این موضوع فرصت ارزشمندی برای اهداف توسعه‌ای در گردشگری خوراک است و ممکن است فرصت‌های ارزشمندی را در مقایسه با بی‌ثباتی اقتصادی فراهم آورند. به ویژه در مناطق کمتر مورد توجه و روستاهای حاشیه‌ای گردشگری خوراک، پتانسیل افزایش استانداردهای زندگی مطلوب و آبرومندانه را برای جامعه میزبان دارد که باعث رشد اجتماعی و رضایت فردی می‌شود.

توسعه گردشگری خوراک در مناطق روستایی امتیازات بسیاری به همراه دارد و با افزایش درآمد جامعه روستایی کشاورز، فعالیت‌های بازتولیدی و حفظ فعالیت‌های تجاری را به همراه خواهد داشت. گردشگری خوراک باعث نشاط و سرزندگی جوامع روستایی می‌شود و از طریق برگزاری جشنواره‌ها و بازارهای متنوع و همچنین انتشار کتاب‌های راهنمای طبخ غذاهای محلی، بهبود زندگی روستاییان را به همراه دارد. این شیوه گردشگری ضمن حمایت از تولیدکنندگان کوچک مواد غذایی، موقعیت آن‌ها در بازار را تحکیم و تقویت می‌کند و قطعاً مخالفت تولیدکنندگان عمده و صنعتی را باعث خواهد شد.

ششمین گردهمایی جهانی UNWTO در گردشگری خوراک، بر نقش این شیوه در ارتقاء گردشگری روستایی و توسعه منطقه‌ای و اهداف توسعه آن تمرکز داشت. موضوعات این گردهمایی درباره نقش گردشگری خوراک در کسب شهرت مقاصد و اهداف توسعه آن در قدرتمند ساختن جوامع محلی و همچنین استراتژی‌هایی که مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد و مقیاس کوچکی از تولیدکنندگان مواد غذایی خواهد بود و از میراث فرهنگ غذایی برای ارتقاء مستقیم و غیر مستقیم گردشگری استفاده می‌شود که سبب مشارکت موثر اقتصادی در سطح منطقه‌ای و محلی از طریق این نوع گردهمایی‌ها خواهد بود.

زهرا لاریجانی (کارشناس گردشگری خوراک معاونت گردشگری) با اشاره به آنکه بی‌تردید گردشگری خوارک یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین زمینه‌های گردشگری در دنیای امروز به شمار می‌رود درخصوص تعریفی که از این نوع گردشگری در عرصه بین‌الملل ارائه می‌شود و در حوزه گردشگری خوراک ایران جریان دارد، گفت: هرچند به ظاهر گردشگری خوراک یا گردشگری غذا، نوپا به نظر می‌آید اما با نگاهی به پیشینه‌ سفرهای جهانگردان به خوبی درمی‌یابیم که پرداختن به فرهنگ غذایی کشورهای مقصد در میان جهانگردان و مستشاران و سفرنامه نویسان و کسانی که به نوعی به موضوعات خاص اهمیت می‌دادند، امری ضروری بود. آن‌ها نگاهی خاص برای نگرش به موضوع داشتند و این توجه به حوزه فرهنگ غذایی ممالک نیز رسیده بود. این امر اهمیت توجه به گردشگری خوراک را بیش از پیش نشان می‌دهد.

او ادامه داد: گردشگری خوراک از سال ۲۰۰۱ در سطح جهانی و با تاکیدات ویژه سازمان جهانی جهانگردی مورد توجه قرار گرفت و به نوعی آغاز شد و به عنوان محصول و گونه جدید گردشگری معرفی شد. می‌توان گفت، بیش از یک سوم هزینه هر سفر یعنی حدود ۳۳ درصد هزینه سفر، چه داخلی و چه خارجی صرف غذا و خوراک می‌شود. کشورها از این پتانسیل برای جذب گردشگر و کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنند. ایران نیز بیش از دو سال است که به این مقوله نگاه ویژه دارد. هرچند همواره از درآمدزا بودن شاخه‌های مختلف گردشگری بخصوص گردشگری خوراک یاد می‌شود اما هنوز آمار دقیق و خاصی در این خصوص در ایران موجود نیست اما به طور قطعی می‌توان گفت که یک سوم هزینه هر سفر به غذا اختصاص می‌یابد.

توسعه گردشگری خوراک با حضور در رویدادها و فضای مجازی/ تاثیر منفی کارهای غیراصولی بر توسعه گردشگری غذاهای خیابانی/ گردشگری خوارک یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین زمینه‌های گردشگری در دنیای امروز

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که با وجود ثبت دو شهر رشت و کرمانشاه در زمره شهرهای خلاق غذا، ایران چه جایگاهی در میان گردشگران علاقه‌مند به غذا دارد و آیا گردشگران بین الملل شناختی نسبت به غذاهای ایرانی دارند یا خیر، گفت: ایران یکی از سه مکتب بزرگ آشپزی دنیا با تنوع و اصالت خوراک و نوشیدنی‌هاست و شیوه و روش آماده‌سازی پخت یکی از جذاب‌ترین دستورات آشپزی دنیا به حساب می‌آید. ایران به دلیل داشتن ۱۱ اقلیم زیست محیطی از ۱۳ اقلیم جهانی، یکی از مناطق ویژه غذایی دنیا محسوب می‌شود. ثبت دو شهر رشت و کرمانشاه در زمره شهرهای خلاق خوراک در یونسکو نه تنها سبب رونق گردشگری خوراک در کشور می‌شود بلکه گردشگری این دو شهر را نیز رونق بیشتری می‌دهد که به طبع آن، درآمد بیشتری را متوجه این شهرها می‌کند.

شاید به جرات بتوان از حوزه غذاهای خیابانی به عنوان یکی از پررونق‌ترین بخش‌های گردشگری خوراک در جوامع مختلف یاد کرد، لاریجانی با اشاره به بخش غذاهای خیابانی، یادآورشد: در برخی از شهرهای ایران در حوزه گردشگری غذاهای خیابانی شاهد اجرا و انجام کارهای غیر اصولی و بعضا غیرحرفه‌ای بودیم که در نهایت نتوانست تاثیر چندانی در جامعه داشته باشد و تاثیرگذار نبود. البته با تشکیل شبکه کارشناسان خوراک اداره کل استان‌های وزارتخانه میراث و گردشگری با استفاده از توان بخش خصوصی و مذاکره با شوراهای کلان‌شهرها و بررسی مطالعات تطبیقی سایر کشورها درصدد شناسایی و مکان‌یابی خیابان‌های گردشگری خوراک هستیم و برخی کلان شهرها اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌اند.

کشورهای مختلف دنیا از فرانسه گرفته تا کشورهای آسیای شرقی از حوزه غذا و توسعه گردشگری غذا درآمدهای هنگفتی کسب کرده‌اند، این مهم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیش از گذشته معرفی شده است. کارشناس گردشگری خوراک معاونت گردشگری درخصوص این مهم که ایران تا چه اندازه از این فضا برای معرفی داشته‌های خود بهره جسته و چه جایگاهی در این حوزه دارد، نیز گفت: معرفی گردشگری خوراک در بخش ملی و بین‌المللی و تولید محتوا در این خصوص طی یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته. شبکه‌های مجازی نقش بسزایی در این حوزه ایفا می‌کنند و اینفلوئنسرهای داخلی و خارجی، فعالیت‌های جذابی در این خصوص انجام داده‌اند. سامانه ویزیت ایران نیز فعالیت‌های خوبی در این خصوص انجام داده است.

او معتقد است: بهترین فرصت برای معرفی و رونق و توسعه گردشگری خوراک استفاده و حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت‌های تاثیرگذار فضای مجازی است و ایران نیز باید سعی کند از تمام ظرفیت‌های موجود برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر خوراک به منظور رونق گردشگری خوراک بهره جوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز