خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی:

کسانی که به دنبال محدودسازی فضای مجازی هستند، ‌در جهان امروز زیست نمی‌کنند/ تدوین هیچ قانون و مقررات اینترنتی بدون توافق حوزه اجتماعی امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۱۵۰

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: کسانی که به دنبال محدودسازی فضای مجازی هستند باید بدانند که منکر اصل توسعه کشورها برای رقابت در جهان هستند و به عبارتی انزواگرا و درون‌گرایند و در جهان امروز زیست نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین کتاب مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی بعد از ظهر چهارشنبه هشتم دی، به همت انجمن تجارت الکترونیک تهران و مرکز ملی فضای مجازی به صورت آنلاین رونمایی شد.

«سیدابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، «قاسم خالدی» معاون فرهنگی و اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی و «امیر خوراکیان»، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از مهمانان این مراسم بودند.

«نیما قاضی» رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران در این نشست درباره کتاب «مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی» گفت: کتاب به ابتکار شرکت هزاردستان تهیه شده و به انجمن آمد و کمیته‌ای متشکل از نمایندگان حقوقی شرکت‌ها آن را بررسی و صحه‌گذاری کرد. کتاب 119 قانون را در سه بخش کلی جمع‌آوری کرده است؛ بیست درصد از حجم کتاب در مورد سیاست‌های اعمال شده در این حوزه است و 60 درصد آن مربوط به مقرراتی است که خود سازمان‌ها و سایت‌ها وضع کرده‌اند.

کسب و کارهای اینترنتی در دنیا، نماد قدرت حکمرانی پلتفرمی هستند

«قاسم خالدی» معاون فرهنگی و اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی هم در ادامه این مراسم گفت: یکی از ابعاد مهم پدیده فضای مجازی، اقتصاد دیجیتال و به دنبالش تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی است. امروز کسب و کارهای اینترنتی در دنیا، نماد قدرت حکمرانی پلتفرمی هستند و تبدیل به این نماد مهم و تاثیرگذار شده‌اند.

خالدی با تاکید بر اینکه «نیازمند قانون‌مند کردن هرچه بهتر کسب و کارهای این فضا هستیم.» گفت: تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست و حتما نیاز داریم که با همکاری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی، قوانین تجمیع و کامل شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات شگرف و سریع این حوزه،‌ روزآمدسازی قوانین از اصلی‌ترین مواردی است که باید به آنها توجه داشته باشیم. برای قشر بزرگی از جامعه، چه آنها که صاحب حرفه‌ها و کسب و کارهای فضای مجازی هستند و چه بهره‌برداران و دریافت کنندگان خدمات، این اتفاق هدف بسیار مهمی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: بخش خصوصی را توجه می‌دهم به این موضوع که به عنوان ادای دین و وظیفه در خصوص هرچه بهتر شناساندن فضای مجازی به جامعه و مسئولان باید تلاش بیشتری بکنند. تلاش کردیم در مرکز این بستر را فراهم کنیم و الان در شرایط تعاملی بسیار خوبی قرار داریم و انتظارمان از بخش خصوصی این است که بتواند از ظرفیت خودش مانند همین کار، بیشتر و کامل‌تر در خصوص شناساندن نقاط مهم و چالش‌برانگیز فضای مجازی به جامعه و مسئولان استفاده کند. از این به بعد قوانینی را که مربوط به این بخش می‌شود را با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی تدوین خواهیم کرد.

کسی که دنبال محدودسازی فضای مجازی است، انزواگراست

«سیدابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه «خیلی خوشحالم که امروز در یک پروژه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حضور دارم و این از قابلیت‌های فضای مجازی است که می‌تواند عناصر مختلف را در خود جمع کند.» گفت: توسعه اقتصادی، اجتماعی ‌و سیاسی در عصر حاضر بدون توسعه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتالی امکان‌پذیر نیست. لذا کسانی که به دنبال محدودسازی فضای مجازی هستند باید بدانند که منکر اصل توسعه کشورها برای رقابت در جهان هستند و به عبارتی انزواگرا و درون‌گرایند و در جهان امروز زیست نمی‌کنند.

فیروزآبادی یادآور شد: با توجه به توسعه فضای مجازی، تدوین هیچ قانون و مقرراتی بدون توافق حوزه اجتماعی امکان‌پذیر نیست. قدیم، ‌قانون نوشته می‌شد و به تدریج معلوم می‌شد اشکالاتی دارد و بعد از سال‌ها اقدام به اصلاح آن می‌کردند اما امسال به دلیل تغییرات و مشارکت مردم در صحنه، اجازه نمی‌دهند قانونی تصویب شود تا بعدش معلوم شود که اشکالی دارد یا نه. بلکه بلافاصله این اتفاق در فضای عمومی رخ می‌دهد.

قوانین را نمی‌توان پشت درهای بسته تدوین کرد

او تاکید کرد: بنابراین باید به توافق بلادرنگ اجتماعی توجه داشته باشیم و بدانیم نمی‌شود قوانین را در فضایی با در بسته نوشت.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه  باید بین نیاز به قانون و مقرارات و اصل مقررات‌زدایی تعادل ایجاد کنیم، گفت: اکنون در فضای مجازی در مواردی بسیار جدی نیاز به پرداخت داریم؛ مثل مالکیت معنوی که هنوز ساماندهی نشده یا مساله دارایی‌های معنوی. اینکه چه مقدار از فضای مجازی در حوزه بازارهای مالی می‌توانیم استفاده کنیم، یا بحث حریم خصوصی و بحث قراردادهای فضای مجازی که نیاز به قانون دارند. متاسفانه در دنیا، بطن اجتماعی نسبت به این تحولات نسبت به سیاسی پیشی گرفته است.

فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه «اقدام به انتشار و بالا بردن سطح آگاهی در این حوزه خیلی مهم است.» خاطرنشان کرد: چند پیشنهاد هم دارم که بهتر است بیان شود. یکی از مسائل مقوله حکمرانی و موارد آن است. توصیه هم مقوله دیگری است که توصیه‌ها در غرب بعضا از قانون برنده‌تر است. متاسفانه در کشور ما نظم و نظام درستی نگرفته و اگر دستگاه‌های حقوقی در این حوزه ورود کنند اتفاقات بهتری می‌افتد. راجع به انتشار توصیه‌ها عمل کنند و این جامعه است که اننتخاب می‌کند و جهت خودش را پیدا می‌کند. در بحث دیگر به چالش گرفتن مجموعه سیاست‌ها و قوانین است. به دنبال انتشار کتاب شاهد نقدهای مثبت و نه ویرانگر خواهیم بود. من به عنوان کشی که سال‌ها در حوزه مجازی کشور فعال بوده‌ام از روند رشد و وفضای مجازی کشور این روند را مثبت می‌دانم. ما در حال دیدن گفتمان‌هایی در سطوح مختلف هستیم و این گفتمان‌ها در فضایی آرام برقرار می‌شود و ما را به سمت وحدت نظری هدایت می‌کند.

توسعه فضای مجازی می‌تواند بسیاری از عقب ماندگی‌های ما را جبران کند

او در ادامه گفت: فضای مجازی فرصت و پیشرفت و توسعه است. این روند می‌تواند بسیاری از عقب ماندگی‌های ما را جبران کند.

او اذعان داشت: در عنوان کتاب سیاست‌ها نیامده است. اسم کتاب مجموعه قوانین و مقراررات است و باید در چاپ دیگر به آن‌ها توجه شود. گفته‌اند کسب و کارهای اینترنتی که درست نیست و اقتصاد دیجیتال عبارت بهتری است یا در نهایت می‌توان گفت کسب و کار فضای مجازی. تشکر می‌کنم از انتشار کتاب و آنارا تلاشی ممدوح و گامی مثبت در جهت افزایش بلوغ فضای مجازی کشور می‌دانم. ما در مرکز ملی از هرگونه اقدام که توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد استقبال می‌کنیم و معتقدیم باید برای حکمرانی بهتر جاب بیشتری را باز کنیم.

در ادامه کتاب «مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی» توسط فیروزآبادی با حضور حضار رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز