خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه صنعتی شریف:

ایران می‌تواند در ۷۵ سال آینده پیشران توسعه علمی در جهان اسلام باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۳۰۵

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایران می‌تواند در ۷۵ سال آینده پیشران روشنگری و توسعه علمی در جهان اسلام باشد و این امر مستلزم دوری از غرور کاذب و روی آوردن به تأمین نیازمندیهای نسل‌های آینده برای شکوفایی است.

به گزارش ایلنا، رضا منصوری (استاد دانشگاه صنعتی شریف) با اشاره به تاریخچه علم در نظام سیاسی بشر به تبیین جایگاه علم در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: در حدود ۷۵۰ سال پیش رشیدالدین فضل‌الله از لزوم حمایت دولت‌ها از علم صحبت کرد که بسیاری آن را اولین توصیه در تاریخ جهان برای نقش دولت‌ها در حمایت از علم میدانند و حدود ۷۵ سال پیش در سال ۱۳۲۴ برای اولین بار در دنیای مدرن، وانوار بوش خواست دولت آمریکا در علم سرمایه‌گذاری مهمی کند. بدین منظور، فرهنگستان‌های آمریکا سندی برای علم در ۷۵ سال آینده منتشر کردند و دولت ایالات متحده اولین سرمایه‌گذاری عظیم را در این حوزه شروع کرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با تعریف واژه علم گفت: در اینجا علمی مد نظر است که توان و ابزار تفکر است و همراه با خلاقیت و نوآوری به بالندگی جوامع می‌انجامد نه علمی که آگاهی مطلق تلقی شود و یا مترادف با آموزش عالی باشد. بر اساس این، چند مفهوم و برداشت، علم بر چهار دسته بنیادی، کاربردی، کاربستی و توسعه تجربی تقسیم می‌شود.

منصوری ادامه داد: در ایران هنگامی که از علم کاربردی یا از نیاز به کاربرد علم صحبت می‌شود معمولاً کاربست علم یا علم کاربستی به معنی توسعه تجربی منظور است. به‌عبارتی دیگر به معنای به‌کاربستن علوم بنیادی و یا کاربردی برای رفع نیازهای مردم و جامعه. در این برداشت، مفهوم علم با سیاست علمی معمولاً اشتباه گرفته می‌شود و این دو به جای همدیگر به کار می‌رود مثلاً اینکه بمب، خوب است یا نه، تصمیمی سیاسی است و ربطی به علم خوب و بد ندارد. چگونگی کاربرد علم، امری سیاسی است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برنامه ریزی علمی به دو نوع انفعالی و فعال تقسیم می‌شود، گفت: ما باید به سمت برنامه ریزی فعال با رویکرد توجه به نیازها و مشکلات کشور با نگاه به آینده و رفاه و شکوفایی نسل‌های بعدی حرکت کنیم. ایران می‌تواند در ۷۵ سال آینده پیشران روشنگری و توسعه علمی در جهان اسلام باشد و این امر مستلزم دوری از غرور کاذب و روی آوردن به تأمین نیازمندی‌های نسل‌های آینده برای شکوفایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز