خبرگزاری کار ایران

دبیر اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

حاکمیت عدالت و تقوا می‌تواند ماهیت قدرت سیاسی را دگرگون کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۵۵۷

دبیر اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تقوا و عدالت ماهیت قدرت سیاسی را دگرگون کرده و اساس دستیابی به بهترین شکل پیشرفت است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدکاظم سیدباقری (دبیر اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) به تبیین بایسته‌های سیاسی حکومت در اجرای سند الگوی اسلامی این مرکز پرداخت و گفت: اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بایسته‌هایی دارد که پایبند نبودن به آن‌ها، مسیر اجرای الگو را کُند و حتی متوقف می‌کند.

وی مهار قدرت سیاسی را از بایدهای سند الگو دانست و افزود: منظور از مهار درونی قدرت سیاسی، وجود عامل مهار قدرت در «درون و باطن وجود فرد قدرتمند» و منظور از مهار بیرونی قدرت سیاسی، وجود عامل مهار در «بیرون و خارج از وجود فرد قدرت‌مند» است.

دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مهار قدرت سیاسی به عنوان یکی از مهم‌ترین بایسته‌های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفتاست. مهار قدرت سیاسی در همه جوامع بشری، امری مسلم است که بر دو نوع است. مهار بیرونی و درونی قدرت. در نظام‌های اجتماعی غرب، راهکارها، بیشتر، معطوف به مهار قدرت سیاسی بیرونی است و ارزش و اعتبار چندانی برای مهار درونی قدرت سیاسی قائل نیستند اما در اندیشه و فقه سیاسی اسلام یکی از اصلی‌ترین مهارها، مهار درونی قدرت است که «عدالت و تقوا» از ابزارهای مهار قدرت به شمار می‌روند. اگر این دو راهکار به درستی اجرا شود و فرد، تقوا و عدالت را در همه شئون زندگی خود، حاکم سازد ماهیت قدرت سیاسی را دگرگون می‌کند. این امر، یکی از بنیادی‌ترین ساز و کارهای دستیابی به وضع مطلوب پیشرفت است.

دبیر اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به رکن افق در سند الگو، گفت: از شروط اولیه و اساسیِ رسیدن مردم به عالی‌ترین مراحل معنوی، «تقوا و عدالت» است و عدالت، ثمره تقوا است. امام خمینی (ره) در صحیفه امام فرمودند: «بزرگ‌ترین سرمایه، تقوا است که قرآن و حدیث در آن، آن‌قدر پافشاری کردند که انسان متقی باشد، مواظب خودش باشد که مبادا با زبانش، با چشمش و با گوشش به مردم ظلم کند.» آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در تفسیر آیه ۱۰۳سوره اعراف در تفسیر نمونه، تقوا را زمینه‌ساز عدالتِ شخص حاکم در جهت اصلاح امور اجتماعی و رسیدن به عدالت اجتماعی دانسته و بیان کردند «همیشه آب را باید از سرچشمه صاف کرد. مفاسد اجتماعی و انحراف‌های محیط تنها با اصلاحات فردی و موضعی چاره نخواهد شد بلکه باید سردمداران جامعه و آن‌ها که نبض سیاست، اقتصاد و فرهنگ را در دست دارند در درجه اول اصلاح گردند، تا زمینه برای اصلاح بقیه فراهم گردد و این درسی است که قرآن به همه مسلمانان برای اصلاح جوامع اسلامی می‌دهد.»

وی ادامه داد: آیه ۹۰ سوره نحلعدل را مبنای اراده خداوند می‌داند. بنیانگذار جمهوری اسلامیگسترش عدالت اجتماعی را از تمایزات نظام سیاسی اسلام با سایر نظام‌ها می‌دانند که در قالب حکومت پیامبر اسلام نمودار شد. مقام معظم رهبری در تیر ماه ۱۳۸۰ نیز دراین باب اظهار کردند «عدالت در بنیان عالم و آفرینش، نقش اساسی دارد؛ یعنی سنت آفرینش، عدل است و هر نظام اجتماعی اگر به دنبال این سنت طبیعی و قانون الهیِ آفرینش حرکت کرد ماندگار و موفق و کامیاب است.»

سیدباقری رعایت صداقت، فرصت‌های برابر اجتماعی، توزیع فراگیر بیت‌المال، نفی تبعیض، حفظ حرمت، شرافت و آزادگی انسان‌ها و رعایت حق انتخاب آنان با احترام به هنجارهای اجتماعی را از بارزترین و روشن تریناست که تأمین عدالت اجتماعی به وسیله تحقق آن‌ها، مورد اتفاق عموم است.

وی تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که پیدایش و توسعه این امور در جامعه، در گرو حضور حاکم و زمامدارانی با تقوا و عادل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز