خبرگزاری کار ایران

عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر:

اینکه همه نگاه‌ها و جریان‌ها در جشنواره حاضر نیستند، پذیرفتنی است/ هیچ اثری به دلیل آماده نبودن کنار گذاشته نشد/ امسال هم فیلم چالشی داریم/ دخالتی در روند انتخاب فیلم‌ها نبود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۹۵۳

عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره نقدهایی که به انتخاب آثار این دوره می‌شود، توضیحاتی را ارئه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین نیرومند (عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی) درباره انتخاب ۲۲ فیلم این دوره گفت: ۷۴ فیلم حائز شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر شدند و در فهرست اولیه‌ای که به ما دادند، حضور داشتند؛ اما تعدادی از این فیلم‌ها یا به دلیل انصراف و یا به دلیل اینکه آماده نبودند، برای هیات انتخاب به نمایش درنیامد. به همین دلیل هیات انتخاب این دوره نهایتا ۶۰ فیلم را مورد ارزیابی قرار داد. خیلی از فیلم‌هایی که اسامی آن‌ها مطرح شده است، اصلا در این لیست ۷۴ فیلم حضور نداشتند. این ۶۰ فیلمِ نهایی دیده شد و تمام این ۲۲ فیلم اعلام شده صرفا با نظر و رای هیات انتخاب به جشنواره راه پیدا کردند. 

وی افزود: با اینکه طبق آیین نامه هیات انتخاب به عنوان مشاوران دبیر معرفی می‌شوند و دبیر جشنواره حق وتوی رای آن‌ها را دارد اما دبیر جشنواره نیز هیچگونه اعمال نظری و رای برای انتخاب فیلم‌ها نکرد و فقط همراه هیات انتخاب به تماشای دو یا سه اثر نشست. صفر تا صد انتخاب همه فیلم‌ها توسط اعضا انجام شد.

مشاور هنری وزیر ارشاد درباره اینکه آیا در این دوره فیلمی بوده است که توسط نهادها یا سازمان‌های خارج از سازمان سینمایی حذف شده باشد، توضیح داد: طبق آیین نامه هیچ فیلمی حق نمایش عمومی ندارد تا آنکه مجوز و پروانه نمایش آن صادر شود. بنابراین فیلمی که توسط هیات انتخاب پذیرفته می‌شود باید بتواند پروانه نمایش خود را تا زمان برگزاری جشنواره اخذ کند. خوشبختانه امسال این اتفاق رخ داد که شورای پروانه نمایش به صورت موازی با هیات انتخاب کارها را دیدند و این ۲۲ فیلم تا جایی که من اطلاع دارم مشکلی برای پروانه نمایش نخواهند داشت. 

وی اضافه کرد: چون بعضی از فیلم‌ها ناقص بودند؛ مثل همه جشنواره‌ها – چون من سه دوره عضو هیات انتخاب بوده‌ام- باید نسخه نهایی فیلم در اواخر دی ماه یا اوایل بهمن دوباره به پروانه نمایش ارائه شود و مجوز اکران عمومی بگیرد. 

نیرومند در پاسخ به اینکه آیا فیلمی در بین آثار وجود داشت که به جهت آماده نبودن چند سکانس یا پلان کنار گذاشته شود، تصریح کرد: فیلمی که قد و قواره جشنواره را داشته باشد با چند پلان یا سکانس آماده نشده، حذف نمی‌شود و این دوره هم این اتفاق درمورد هیچ فیلمی نیفتاد. 

وی درباره اینکه بررسی فیلم‌های راه یافته نشان می‌دهد که جشنواره این دوره تک ساحتی شده است و عملا همه نگاه‌ها و جریان‌ها در جشنواره حاضر نیستند، عنوان کرد: این نقد را تا حدودی می‌توانم بپذیرم اما چون شما و مخاطبان هنوز فیلم‌ها را ندیده‌اید، این تصور را دارید که چنین اتفاقی رخ داده است. چون شما با فهرستی از جوان‌هایی طرف هستید که گمنام هستند، فکر می‌کنید که فیلم‌های شاخصی در جشنواره حضور ندارند. بنابراین از نظر من این اظهارنظر غیر کارشناسانه است. 

عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: سیاست کلی این دوره این بود که فیلم‌ها باید به لحاظ کیفی، فیلم استانداردی باشند و برای مخاطب عمومی جذابیت مورد نظر را دارا باشند. ضمن کیفیت فنی و هنری بتوانند مخاطبان را نیز جذب کنند. من به شما عرض می‌کنم که در بین فیلم‌های این دوره حتما فیلم‌های چالشی هم حضور دارند. 

وی در پایان تشریح کرد: در بین این ۲۲ فیلم اگر اشتباه نکنم ۹ فیلم کارگردان اولی هستند و واقعا فیلم ساختند. در دوره‌های قبل این دوستان بیشتر فیلم‌های جشنواره‌ای می‌ساختند و علاقه‌مند بودند که فیلم‌هایشان در جشنواره‌های خارجی دیده شود اما خوشبختانه امسال این کارگردان‌ها فیلم ساخته‌اند تا مخاطب ببیند و مورد توجه قرار گیرد. در سال‌های گذشته اگر یک کارگردان اولی مورد توجه قرار می‌گرفت، من فکر می‌کنم این دوره حداقل ۲، ۳ نفر هستند که به چشم خواهند آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز