خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

کمیسیون فرهنگی جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱ فرهنگ و هنر را اعلام می‌کند/ در و دیوار را برای اشتغال‌زایی بهم گره می‌زنیم، آن وقت شغل‌های موجود را تعطیل کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۶۲۱

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه «در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، صحبت از محدودیت و اینطور چیزها چیزی نیست.» گفت: این طرح محدودیت‌هایی مانند بستن اینستاگرام را ندارد. مگر می‌شود ما محدودیتی ایجاد کنیم که کسب و کار تعطیل شود؟ ما در و دیوار را بهم گره می‌زنیم تا شغل ایجاد کنیم، آن وقت شغل‌های موجود را تعطیل بکنیم؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی چندی پیش لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد که برخلاف رویه سال‌های گذشته خبری از جزئیات اعتبار پیشنهادی برای نهادها و دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری و همچنین میزان بودجه‌ای که برای حمایت از هر کدام از بخش‌ها در نظر گرفته شده است، نبود؛ «غلامرضا منتظری» درباره کلیات بودجه سال آتی و سهم فرهنگ و هنر از آن گفت: ما در حال بررسی و تحلیل بودجه از زوایای مختلف هستیم؛ اما از کلیات بودجه چنین برمی‌آید که در سال پیش‌رو نسبت به ادوار پیشین، شاهد تقویت اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر خواهیم بود.

کمیسیون فرهنگی جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱ فرهنگ و هنر را اعلام می‌کند

او درباره این موضوع که در سال‌های اخیر، ریز جداول با جزئیات اعتبارات پیشنهادی در لایحه بودجه منتشر می‌شد اما امسال این اتفاق نیفتاد و در پاسخ به این سوال که «آیا مجلس، جای خالی عدم شفافیت دولت در ارائه جزئیات بودجه سال آتی را پر می‌کند؟» گفت: بله انشالله.

منتظری با بیان اینکه «ما در کمیسیون فرهنگی قطعا در خدمت رسانه‌ها هستیم.» ادامه داد: چون اعتقاد داریم هر چقدر ما با جامعه شفاف‌تر برخورد کنیم، حس اعتماد هم تقویت می‌شود. در مقابل، هرچه از شفافیت فاصله بگیریم، شک و شبهه‌ها و برچسب‌های ناچسب بیشتر متولد می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه «اعتقادم بر این است که ما چیز پوشیده‌ای نداریم.» یادآور شد: خاطرم هست که سال گذشته هم در کمیسیون فرهنگی وقتی اعتبارات بخش‌های مختلف نهایی شد آن را در نشستی رسانه‌ای اعلام کردیم و امسال هم این آمادگی را داریم.

در بودجه سال آتی، ‌استان‌ها از انزوا خارج می‌شوند

منتظری با تاکید بر اینکه «مزیت برتر بودجه امسال این است که استان‌ها از حالت انزوا خارج شده و می‌توانند روی پای خودشان بایستند، به خودباوری برسند و در رفع مشکلات و موانعی که در استان‌شان اتفاق می‌افتد، منتظر پاسخ پایتخت نشوند.» گفت: در واقع تفویض اختیاری دارد شکل می‌گیرد که باید آن را به عنوان یک مزیت نسبی قلمداد کرد.

او خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در بودجه جدید به طور جدی مورد توجه قرار گرفته، رفع موانع و همچنین حمایت از تولید در قالب راه‌اندازی گسترده صندوق‌های حمایت از تولید است. تا الان در سطح ملی صندوق را داشتیم ولی الان در سطح استانی هم به تناسب ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها، صندوق‌های اعتباری شکل می‌گیرد که از تولیدکننده‌ها حمایت می‌کنند. در سال‌های گذشته اگر تولیدکننده با مانعی مواجه می‌شد باید چرخه‌ی اداری طولانی را طی می‌کرد تا بتواند مانع را رفع کند و در این مسیر، چه بسا انگیزه و فصل تولیدش را عملا از دست می‌داد. اما گسترش این صندوق‌ها به تمام استان‌ها، می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

توزیع عادلانه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها راه مواجهه با گلایه‌های اقشار مختلف جامعه است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با اشاره به گلایه‌ها و اعتراضاتی که هر از گاهی اقشار مختلف جامعه همچون فرهنگیان، پرستاران، کارگران و... دارند، یادآور شد: اگر موضوعی و موردی با این مسائل برخورد کنیم نمی‌تونیم جامعه را قانع کنیم، لذا باید یک نگاه منصفانه به همه اقشار داشته باشیم. هر قشری در جای خودش هم عزیز است و هم شریف. اقشار شاید به واسطه ماموریتی که در جامعه دارند اهمیت متفاوتی داشته باشند ولی ما نمی‌توانیم قشری را نبینیم و به او توجه نکنیم؛ هر چه دلیل بیاوریم او قانع نخواهد شد. اما در بودجه سال آتی، رویکرد آقای رئیس‌جمهور بر توزیع عادلانه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و رشد متوازن است و دولت و مجلس تلاش می‌کنند از سال هزار و چهارصد و یک، شاهد اجرای این رویکرد در سراسر کشور باشیم.

منتظری ادامه داد: نکته‌ی بعدی که در بودجه سال ۱۴۰۱ مدنظر قرار دارد، توجه به اقشار محروم است؛ اگر به اقشار محروم که همان پیشرفت روستاهاست توجه نکنیم، نتیجه‌اش کوچ خواهد بود. نتیجه کوچ از روستا به شهر حاشیه‌نشینی و نتیجه آن هم، پدیده آسیب‌های اجتماعی است. باید بپذیریم اگر اقتصاد روستا رونق پیدا بکند شاهد رونق اقتصادی  هم خواهیم بود. اما وقتی روستایی کوچ می‌کند، دام نیست، کشاورزی نیست و همه ما دچار زندگی ماشینی خواهیم شد.

قرار نیست چون مجلس و دولت هم‌سو هستند، چشم بر حقایق ببندیم

او با اشاره به اینکه «رویکرد کلی بودجه سال ۱۴۰۱ به اعتقاد من خوب است اما خب نگاه مجلس اینطور نیست که چون همه با هم هم‌سو هستیم، چشم بر حقایق ببندیم.» تصریح کرد: ما نماینده ملت و نگاه بیدار ملت هستیم و وظیفه داریم هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را ببینیم و برای همین معتقدم قطع به یقین، باید ساختار بودجه کشور اصلاح شود. آقای رئیس‌جمهور یک تعبیر خوبی داشتند که من مشابهش را کمتر از روسای جمهوری پیشین شنیده‌ام؛ ایشان فرمودند باید این ساختار جراحی شود و من هزینه‌اش را می‌پذیرم. این ریسک و این شجاعت ارزشمند است چراکه تا زمانی که اصلاح ساختاری در بودجه نداشته باشیم، شبیه به یک مُسکن عمل خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس هم عزمش را در این زمینه جزم کرده است، گفت: در سال هزار و چهارصد که لایحه بودجه آمد، مجلس بحث اصلاح ساختار بودجه را مطرح کرد اما واقعا زمان و فرصتی برای این کار نبود. اما ما می‌تونیم شروعش را از هزار و چهارصد و یک داشته باشیم.

در و دیوار را برای اشتغال‌زایی بهم گره می‌زنیم، آن وقت شغل‌های موجود را تعطیل کنیم؟

منتظری همچنین درباره بندهای مناقشه‌برانگیز طرح صیانت از کاربران و مساله محدودسازی اینترنت و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: آنچه که در مجلس مطرح شد همانطور که از نامش مشخص است، یک طرح و پیش‌نویس است نه قانون. وقتی هم که هشتاد و پنجی شد،‌ معنی‌اش این بود که ما می‌خواهیم پنجره‌ای بازکنیم تا نظرات مخالف و موافق را بشنویم و این نظرات در تکامل این طرح که قرار است به قانون تبدیل شود، سهیم باشد.

او ادامه داد: به نظر من جای نگرانی نیست؛ زمانی نگرانی وجود دارد که تبدیل به قانون شود و کاری‌اش هم نتوان کرد. اتفاقا الان در نشست‌هایی که در قالب کمیسیون ویژه دارد تشکیل می‌شود نمایندگانی از بخش خصوصی، تجارت الکترونیک، نمایندگان حوزه‌های فضای مجازی و... را به نوبت دعوت می‌کنیم تا بیایند و مسائل‌شان را مطرح کنند. من در حوزه انتخابیه‌ام یعنی گرگان هم نشستی با سی نفر از فعالان فضای مجازی برگزار کردم و فقط گوش بودم و نقطه ‌نظرات‌شان را شنیدم و بنا شد این جلسه شروعی باشد برای جلسات منظم این‌چنینی تا نظرات و انتقادات و اشکالات‌شان را مطرح کنند.

مگر می‌شود محدودیتی ایجاد کنیم که کسب و کارهای اینستاگرامی تعطیل شوند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه «این طرح چون هنوز تبدیل به قانون نشده، نباید به آن تکیه کنیم.» خاطرنشان کرد: قرار شده است که با همکاری مرکز پژوهش‌ها و کمیته‌های ذیل کمیسیون فرهنگی، یک بار دیگر بررسی‌هایی شکل بگیرد؛ چون دولت هم پیشنهاداتی دارد و این می‌تواند به نظرم نقطه‌ی قوتی برای طرح حمایت از کاربران فضای مجازی باشد.

منتظری با اشاره به اینکه «در طرح، صحبت از محدودیت و اینطور چیزها چیزی نیست.» گفت: اما خب، در بخشی از طرح اشاره شده که اگر پیام‌رسانی توجه نکرد به ضوابط ما باید برایش چاره‌اندیشی کرد. اما این طرح محدودیت‌هایی مانند بستن اینستاگرام را ندارد.

او در پایان تاکید کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که زندگی حقیقی و عمده کسب و کارمان در فضای مجازی است. مگر می‌شود ما محدودیتی ایجاد کنیم که کسب و کار تعطیل شود؟ ما در و دیوار را بهم گره می‌زنیم تا شغل ایجاد کنیم، آن وقت شغل‌های موجود را تعطیل بکنیم؟ نه اینجور نیست. به نظرم جای نگرانی وجود ندارد چون فضا باز است که دوستان بیایند و انتقادات و نظرات‌شان را بیان کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز