خبرگزاری کار ایران

نویسنده «قصه‌ هزار افسون»:

سعی کردم روایتی جذاب برای مخاطب کودک و نوجوان امروز داشته باشم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۵۴۰

محبوبه عرب‌قنبری، نویسنده‌ی فیلم‌نامه‌ی سریال قصه‌ی هزار افسون گفت: قصه‌ی هزار افسون از مخاطبانش می‌خواهد خودشان و توانایی‌های‌شان را باور کنند و از کنار قصه‌ی آدم‌ها، بی‌تفاوت عبور نکنند.

به گزارش ایلنا، محبوبه عرب‌قنبری، نویسنده‌ی فیلم‌نامه‌ی سریال قصه‌ی هزارافسون گفت: قصه‌ی هزارافسون از مخاطبانش می‌خواهد خودشان و توانایی‌های‌شان را باور کنند و از کنار قصه‌ی آدم‌ها، بی‌تفاوت عبور نکنند.

او در خصوص چرایی نوشتن متن سریال قصه‌ی هزار افسون یادآور شد: همیشه مترصد این بودم که کاری چه در قالب قصه یا نمایش‌نامه یا فیلم‌نامه برای کودکان و نوجوانان بنویسم و در ذهنم ایده‌ها و قصه‌های زیادی را بالا و پایین می‌کردم و یادداشت برمی‌داشتم و وقتی به این ایده رسیدم هم روی آن کار کردم.

او که دانش‌آموخته‌ی ادبیات نمایشی است، در ادامه با بیان این که ادبیات کهن ما نیز سرشار از قصه‌هاست و فرهنگ ما پر از خرده روایت‌های بومی و محلی و لالایی‌های شیرین و هنرهای سنتی مختص هر منطقه است، اذعان داشت: دلم می‌خواست مخاطب کودک و نوجوان ما هم ارزش و اعتبار این گنجینه‌ی بومی را بداند و در این کار سعی کردم در قالب قصه‌ای جذاب، ارزش این گوهر ناب برای نسل آینده بازگو شود و در قصه‌ی ما ببیند که اگر این‌ها را فراموش کنیم و از دست بدهیم، چه چیزی در انتظارمان است.

این فیلم‌نامه‌نویس با تأکید بر این‌‎که با استفاده از پژوهش‌هایی که انجام دادم، سعی کردم روایتی جذاب و به‌روز برای مخاطب کودک و نوجوان امروز داشته باشم، در خصوص موضوع و محتوای این سریال اعتقاد دارد: سخنی که قصه‌ی هزارافسون برای مخاطبش دارد، چالش انسانی زیستن و اخلاق‌مدار بودن در موقعیت‌های مختلف زندگیاست. قصه‌ی هزار افسون از مخاطبانش می‌خواهد به آرزوهای‌شان فکر کنند و از تخیل کردن آرزوهای‌شان نترسند تا در مسیرش قرار بگیرند. قصه‌ی هزارافسون از مخاطبانش می‌خواهد خودشان و توانایی‌های‌شان را باور کنند و از کنار قصه‌ی آدم‌ها، بی‌تفاوت عبور نکنند.

براساس این گزارش، عرب‌قنبری معتقد است:فیلم‌نامه‌نویسی برای کودک و نوجوان کار دشوار و در عین حال لذت‌بخشیاست،زیرا در پس هر کلمه و دیالوگی که بر روی صفحه می‌آید،نویسنده به این موضوع هم فکر می‌کند که این واژه یا موقعیت ممکن است یک عمر در ذهن و روان مخاطبت باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به این‌‌که تجربه‌ی نگارش قصه‌ی هزار افسون، تجربه‌ی بسیار خوبی است و نگارشش هم به خوبی و طبق زمان بندی‌ای که می‌خواستم پیش‌رفت، یادآور شد: قصه‌ی هزار افسون در درجه‌ی اول برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است، یعنی طیف مخاطب هدفش، کودکان و نوجوانان هستند و صد البته پتانسیل‌هایی دارد که مخاطب بزرگ‌سال هم با آن می‌تواند همراه شود و لذت ببرد. از طرف دیگر این کار خالی از دغدغه‌هایی در خصوص نوجوانان و کودکان نیز نیست.

فیلم‌نامه‌نویس سریال قصه‌ی هزارافسون هم‌چنین اضافه کرد: در این سریال، شخصیت‌های کودک و نوجوان از هر طیف و طبقه‌ایوجود دارند که به زندگی و مسائل‌شان پرداخته می‌شود. آن‌ها خودشان هستند که قصه را پیش می‌برند.

نویسنده‌ی این سریال درباره‎ی تعامل کارگردان با او درباره‌ی ایده‌های این اثر گفت: درطول نگارش فیلم‌نامه، آقای عباسی از ایده‌هایی که می‌دادم و موقعیت‌هایی که می‌ساختم استقبال می‌کرد. همین موضوع مرا امیدوارتر می‌کرد که ایشان در ساخت این سریال چیزی کم نخواهد گذاشت. خوش‌بختانه همراهی بسیار حرفه‌ای آقای مهدی مولوی به عنوان تهیه‌کننده که فراتر از یک تهیه‌کننده‌ در این پروژه حضور داشت، این بستر را برای آقای عباسی و همه‌ی گروه به بهترین شکل مهیا کرد.

این نویسنده‌ی سریال درباره‌ی خلق شخصیت‌های قصه‌ی هزار افسون یادآور شد: برای خلق شخصیت‌های قصه‌ی هزار‌افسون سعی کردم که نماینده‌ای از هر قشر و جامعه‌ی کودک و نوجوانی، نماینده‌ای در اثرم بگذارم تا برای طیف گسترده‌ی از مخاطبان، هم‌ذات‌پنداری‌ایصورت بگیرد. باید اضافه کنم که در این سریال شخصیت‌ها در طول قصه با سپری کردن چالش‌ها، تجربه و تغییر می‌کنند و به رشد می‌رسند و این در کنش آن‌ها هویداست.

بر اساس این گزارش، او با تأکید بر این که در نوشتن این اثرسعی کردم همزبان شخصیت‌ها و هم شخصیت‌پردازی‌ها منحصر به فرد باشد و هر کدام از شخصیت‌ها، ویژگی‌های ظاهری، روانی و استعدادی خاص خودشان را داشته باشند، گفت: در قصه‌ی هزار افسون، ما یک کارخانه‌ی خیالی داریم با مشخصات خاص و عجیب و غریب خود که شبیه هیچ جای دیگری در دنیای واقعی نیست. من می‌بایست این کارخانه را در خیال خودم می‌ساختم و چارچوبی برای آستانه‌ی تخیل آن می‌گذاشتم تا کارگردان و عوامل آن بتوانند این‌ها را عینیت ببخشند و برای مخاطب تصویر کنند و این یک چالش لذت‌بخش برایم بود.

وی در پایان اضافه کرد:امیدوارم مخاطبان عزیز، در هنگام پخش آن در شبکه‌ی خانگی، سریال قصه‌ی هزارافسون را ببینند و دوست داشته باشند و در ذهن و جان‌شان بنشیند و مخاطبان کودک ونوجوان ما تا سال‌ها آن را در خاطرشان بسپارند و در قلب‌شان ماندگار کنند.

به گزارش روابط عمومی سریال قصه‌ی هزارافسون، این سریال هم اکنون به تهیه‌کنندگی مهدی مولوی و کارگردانی سعید عباسی، در تهران در حال تصویربرداری است و قرار است پس از پایان تولید، از یکی ازپلتفرم‌های شبکه‌ی نمایش خانگی آماده‌ی پخش شود.

در این سریال پژمان بازغی، بهنوش بختیاری، شبنم قلی‌خانی، سیاوش مفیدی، نگار عابدی، سوسن پرور، فخرالدین صدیق شریف، وحید شیخ‌زاده، آرش نوذری، آرش میراحمدی، میثم رستگاری، شهرام عبدلی، مختار سائقی، ساناز سماواتی، بهار نوحیان، مهران رجبی، خشایار راد، ساعد هدایتی، شهین تسلیمی، ونوس کانلی، ساشار بابایی، افشین سنگ‌چاپ، محمدرضا حیاتی، اتابک نادری، آتش تقی‌پور، مینا نوروزی، مانی رحمانی، علی مسلمی، حسام خلیل‌نژاد، ایمان اسدی، جواد زیتونی، حسن حسینیان، مهدی جعفری، فاطمه مرتاضی، مهبد بیور، امیرعلی غفاری، محمدحسین دمنه، محنا پیراسته، آیدا مولوی، آترین عباسی، آلین عباسی بازی می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز