خبرگزاری کار ایران

کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» پژوهشی فلسفی در راز زیبایی و نقش آن در زندگی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۱۵۶

کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» پژوهشی فلسفی در راز زیبایی است و نقش انضمامی آن در زندگی ما را به مرحله نقد می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» اثر الکساندر نهاماس و ترجمه سیدمسعود حسینی، پژوهشی فلسفی است در راز زیبایی و نقش انضمامی آن در زندگی ما، از حیث سبک و محتوا با کتاب نیچه؛ زندگی به منزله ادبیات قرابت دارد، به طوری که در این کتاب نیز شاهدیم که نهاماس پیوسته میان فلسفه یونان باستان به ویژه افلاطون، و نیچه در رفت و آمد است و بینش‌های ژرف و ملموس خویش درخصوص زیبایی و هنر و آثار هنری را با دریافت‌های خویش از آرای فیلسوفان برجسته مغرب زمین مقایسه می‌کند و هرگز از اتخاذ موضعی از آن خویش غافل نمی‌شود.

نهاماس از معدود نویسندگان فلسفی معاصر است که نوشته‌هایش هم ژرفای نظری قابل توجهی دارند و هم پیوند نزدیکی با زندگانی روزمره انسان مدرن. او در این کتاب از عمده مسائلی که حول هنر، زیبایی، اثر هنری و هرآنچه مربوط به جهان هنرمندان است بحث می‌کند. ممکن است حتا با یکایک مواضع او مخالف باشیم، اما به احتمال زیاد از نوع نگاه او به موضوعات و مسائل و عمقی که او مسائل را در آن تحلیل می‌کند متاثر خواهیم شد و در هر حال مجالی خواهیم یافت برای تامل درباره آن موضوعات.

در پشت جلد کتاب آمده است:

آنچه جرقه و شعله‌ی میلم را برمی‌افروزد چیزی به جز خود زیبایی نیست، نه زیبایی باتنی و نه زیبایی نفس، شاید حتی یک جفت چشم، یک چهره یا یک بدن هم نه، به عکس، یک نیم نگاه، یک نظر، یا یک حالت، ویژگی‌هایی که هم جسمانی‌اند و هم روحانی. آن‌ها را ابیات جداگانه‌ای از شعری منظوم، قطعاتی از اثری بزرگ، تلقی کنید که بسی وعده منی دهند ولی زیاد سخن نمی‌گویند و گاهی بی‌رحمانه فریبنده‌اند. و در هیچ یک از این موارد قضاوت من مبنی بر اینکه شما زیبایید قضاوتی که با جرقه‌ی میل یکی است، چیزی همچون حکمی فلسفی نیست. قضاوت من به آنچه تاکنون آموخته و تجربه کرده‌ام مربوط نیست، بلکه مربوط است به آنچه امیدوارم در آینده بیاموزم و تجربه کنم.

کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» در ۲۲۴ صفحه و با قیمت ۵۵ هزار تومان به همت نشر ققنوس روانه بازار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز