خبرگزاری کار ایران

کتاب‌خواندن باید عادتی شود که دیگر برای آن تبلیغ نکنیم/ «ورود ممنوع» داستان خلاقانه و گیرایی برای کودکان دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۹۴

نشست رونمایی از مسابقۀ کتاب‌خوانی کتاب «ورود ممنوع» نوشتۀ سولماز خواجه‌وند که به همت انتشارات پرنده آبی منتشر شده، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست رونمایی از مسابقۀ کتاب‌خوانی کتاب «ورود ممنوع» نوشتۀ سولماز خواجه‌وند که به همت انتشارات پرنده آبی (واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) منتشر شده است، عصر پنج‌شنبه ۲۷ آبان ماه در کتابفروشی این انتشارات در کوچۀ گلفام بلوار آفریقا برگزار شد. این مسابقه در روزهای آتی در ذیل سلسله مسابقات کتاب‌خوانی کودکِ شبکۀ پویای تلویزیون برگزار خواهد شد.

سولماز خواجه‌وند در ابتدای این مراسم که همزمان با هفتۀ کتاب و کتابخوانی برگزار شده بود، گفت: کتاب «ورود ممنوع» درواقع یک عنوان از مجموعه‌ای ۲۰ جلدی به نام «خونه‌ات کجاست تو باغچه» است که نویسندگان آن عبارت‌اند از: خانم‌ها معصومه یزدانی، پریسا شمس، سمیرا قیومی و من که هرکدام پنج جلد از این مجموعه را نوشته‌ایم.

او با بیان اینکه «ورود ممنوع» کتابی‌ تصویری است، عنوان کرد: تصویرگری این کتاب را غزاله بیگدلو برعهده داشت و مخاطبان باید هنگام خواندن کتاب هم به متن واژگان و هم تصاویر آن توجه کنند. درواقع ترکیب این دو، داستان را در ذهن خوانندگان می‌سازد.

کتاب من شرح موقعیت از انجام یک کار ممنوعه است

این نویسنده دربارۀ موضوع کتاب توضیح داد: موضوع این کتاب شرح موقعیت از انجام عملی ممنوعه برای بچه‌هاست. به طور مثال کودکان گاهی بسیار روی دیدن یک فیلم یا خواندن یک کتاب که مناسب سنشان نیست،  اصرار می‌کنند و این داستان نشان می‌دهد که این پافشاری درنهایت چه مسائلی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. شاید این داستان ما را کمی به کتاب‌هایی که محتوای آموزشی دارند، نزدیک کند، اما هدف من فقط شرح وضعیت بود و اینکه مخاطب کودک من بعد از خواندن کتاب با خود فکر کند این کاری که تصمیم دارد انجام دهد، درست است یا خیر؟

وی افزود: من معلم هستم و این مسئله را بسیار مشاهده کردم که وقتی به بچه‌ها می‌گوییم این فیلم را نبین یا این کتاب را نخوان، گویا در ذهنشان تأکید می‌کنیم که تو کودک هستی و این موضوع را برنمی‌تابند. به‌ویژه در سنین نوجوانی که سعی دارند تمام خطوط قرمز را بشکنند و ثابت کنند که دیگر کودک نیستند و از این طریق بلوغ ذهنی خود را نشان دهند.

مسابقه باید انگیزه‌ای باشد برای کتاب‌خوانی کودکان

خواجه‌وند در واکنش به مشارکت پیش‌روی کتاب «ورود ممنوع» در مسابقۀ کتاب‌خوانی شبکه پویا خاطرنشان کرد: وقتی فهمیدم که این کتاب برای شرکت در مسابقه کتاب‌خوانی انتخاب شده است، درعین خوشحالی سؤالات گوناگونی ذهن من را به خود مشغول کرد، اینکه بچه‌ها بعد از خواندن آن چه احساسی خواهند داشت؟ درواقع من دوست دارم کودکان هنگام خواندن کتاب از تجربیات و ادبیات آن لذت ببرند و زیاد درگیر مسابقه نباشند. مسابقه باید دلیلی باشد برای کتاب خواندن کودکان نه انگیزه آن‌ها برای رقابت و برد و باخت.

این نویسنده کودک و نوجوان در پایان بیان کرد: نوشتن کتاب کودک برای من هنر است؛ مانند نقاشی و مجسمه‌سازی. دوست دارم چیزی که می‌نویسم چه از نظر متن، تصویرگری، طراحی جلد، طراحی کاراکتر، دیالوگ‌ها و... مانند اثری هنری باشد. البته لذت این ماجرا جایی ا‌ست که کتاب از سوی مخاطب خوانده می‌شود و این موضوع بستگی به این دارد که ناشر برای معرفی کتاب چه مقدار سرمایه و وقت می‌گذارد.

«ورود ممنوع» داستان خلاقانه‌ای دارد

مجید راستی نویسنده پُرسابقه کودک و نوجوان در ادامۀ این مراسم در مقام سخنران دوم اظهار کرد: خانم خواجه‌وند از نویسندگان خوش‌ذوق و خلاق این حوزه است و از ابتدای فعالیت خود تاکنون روند خوبی را طی کرده است. کتاب جدید او هم داستان خلاقانه و گیرایی برای کودکان دارد زیرا آن‌ها دنیایی فانتزی و دور از واقعیت‌های کلیشه‌ای اطراف خود دارند و می‌توانند به راحتی با این دنیای تخیلی ارتباط برقرار کنند. همچنین در حوزۀ زبان هم کودکان با خواندن این کتاب با واژگان جدیدی آشنا می‌شوند.

او تاکید کرد: البته من با تیتر کلی این اثر یا هر اثری که بچه‌ها را منع کند موافق نیستم، زیرا ما باید بیشتر از اینکه بچه‌ها را بترسانیم کاری نکنند، آن‌ها را تشویق کنیم تا کاری بکنند. قصه کتاب بسیار خوب بود اما این پیام ممنوع بودن کمی من را دچار چالش کرد.

وی ادامه داد: ممکن است کودکان با خواندن این کتاب سؤالاتی برایشان ایجاد شود که امیدوارم پدر و مادرها با پاسخ‌های خلاقانه به آن‌ها جواب دهند تا به معلومات بچه‌ها هم افزوده شود.

نویسندۀ کتاب «ماجراهای علی کوچولو» تصریح کرد: والدینی که کتاب‌خوان هستند، خودشان شناخت خوبی از کتاب دارند و هنگام خرید ابتدا مؤلفه‌هایی مانند انتشارات، نویسنده، تصویرگری و... را درنظر می‌گیرند و در آخر به قیمت آن کتاب توجه می‌کنند. اما والدینی که شناخت کافی از کتاب ندارند ابتدا قیمت کتاب را نگاه می‌کنند و کتاب‌ها را براساس قیمت با یکدیگر می‌سنجند. مردم باید به طریقی به این شناخت برسند که با تورق کتاب، ارزش آن را متوجه شوند و بتوانند کتاب خوب انتخاب کنند. کتاب باید تبدیل به عادتی شود که دیگر برای خواندن آن تبلیغ نکنیم، بلکه برای اطلاع‌رسانی آن تلاش کنیم. حتی گاهی می‌توان در کنار کتاب کودک توضیحی جداگانه برای مطالعه والدین بگذارند تا اولیاء هم در جریان قرار بگیرند.

همراه با فرزندان خود کتاب بخوانید

وی افزود: اکنون شاهد فعالیت‌هایی هستیم که پدر و مادر می‌توانند همراه با بچه‌ها انجام دهند، مانند سینما رفتن. کتابخوانی هم اگر همراه با هم باشد هم موجب ذوق‌زدگی بچه‌ها می‌شود و هم والدین با خواندن این کتاب‌ها دوباره کودک می‌شوند و لذت می‌برند. البته این کودک شدن به معنی منفی خود نیست، بلکه یک نیاز است. بچه‌ها می‌توانند از بزرگ‌ترها بخواهند که در طول روز زمانی را برایشان کتاب بخوانند یا مثلاً بچه‌ها برای بزرگ‌ترها کتاب بخوانند تا این انگیزه تقویت شود. من فکر می‌کنم کودکان امروز از ابتدا با کتاب آشنایی دارند و در آینده پدرومادرهای کتاب‌خوانی خواهند شد.

این نویسنده دربارۀ فواید کتاب خواندن برای کودکان توضیح داد: بچه‌ها هرچقدر بیشتر کتاب بخوانند مهارتشان در روان‌خوانی و روان فکر کردن بیشتر می‌شود. همچنین مطالعه زیاد روی مهارت حرف زدن و انتخاب کلمات هم تأثیرگذار است.

راستی در پایان با انتقاد از تیراژ پایین چاپ کتاب‌ها گفت: وقتی تیراژ کتاب بالا برود پولی که از فروش آن‌ها به دست نویسنده و مترجم می‌رسد، موجب ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود و در این صورت آن‌ها وقت بیشتری را صرف این کار می‌کنند.

گفتنی است که از روز اول آذر که شروع مسابقۀ کتاب‌خوانی مذکور است، همراه با اصل کتاب «ورود ممنوع» شیوه‌نامۀ شرکت در مسابقه کتابخوانی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و علاقه‌مندان تا ۳۰ آذر فرصت دارند تا پاسخ سؤالات مربوط به این کتاب را برای شرکت در مسابقه ارسال کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز