خبرگزاری کار ایران

در آستانه هفته کتاب مطرح شد:

نوباوه: راهکارهای کتابخوانی در میان کودکان مورد توجه قرار گیرد/ اربابی: نباید چرخه کتاب را جزیره‌ای نگاه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۴۸۷

در آستانه هفته کتاب نوباوه بر لزوم ارائه راهکارهای کتابخوانی در میان کودکان تاکید کرد که باید در برنامه‌های هفته کتاب گنجانده شود تا موثر باشد و اربابی نیز تصریح کرد: ما نباید چرخه کتاب را جزیره‌ای نگاه کنیم، باید این زنجیره به‌خصوص در حوزه فروش به طور کامل تامین شود.

به گزارش ایلنا، بیژن نوباوه (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) با اشاره به اهمیت برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: مساله کتاب و کتابخوانی در کشور ما موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است و حاکمیت باید با برنامه‌های مدون به مساله کتابخوانی بپردازد و برای آن برنامه‌ریزی کند. کارهایی که در کشور ما انجام می‌شود کمتر موجب می‌شود مردم را به کتابخوانی ترغیب کند، زیرا کتابخوانی زمانی انجام می‌شود که احساس نیاز به آن وجود داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالعه کتاب در میان قشر دانشجو بیان کرد: دانشجویان برای مطالعه به کتاب نیاز دارند و برای پاسخ به این نیاز کتاب می‌خوانند؛ این احساس نیاز باید در میان جامعه، رسانه‌ها و مراجعات به علوم ایجاد شود.

وی با بیان این‌که برگزاری هفته کتاب همانند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب برای جامعه اثرگذار است، عنوان کرد: معتقدم که کتابخوانی را باید اساسا از دوران طفولیت در میان جامعه نهادینه کرد، در بسیاری از کشورها کتابخوانی را به عنوان درس در مدارس قرار می‌دهند و یکی از درس‌ها و کلاس‌های بچه‌ها کتابخوانی است.

نوباوه تصریح کرد: طبق مشاهداتی که دارم متوجه شدم که بسیاری از کتاب‌های مرتبط با دروس مختلف را در اختیار کودکان قرار می‌دهند، هیچ اجباری برای خواندن نمی‌کنند و حتی استعدادیابی‌شان را از نحوه و میزان مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌شان انجام می‌دهند و در پایان دوره دبستان معلم می‌داند که دانش‌آموز به کدام حوزه علاقه دارد.

وی بر لزوم آموزش یادگیری کتابخوانی به بچه‌ها تاکید کرد و گفت: ما در مدارس کتابخوانی را در بچه‌ها نهادینه نمی‌کنیم؛ در حالی که اگر بچه‌ها در دوران طفولیت کتاب نخوانند به سختی در سنین بالاتر به کتاب روی می‌آورند و کتابخوانی را به عنوان یک عادت صحیح دنبال می‌کنند.

او با بیان این‌که راهکارهای کتابخوانی در میان کودکان باید در برنامه‌های هفته کتاب گنجانده شود تا موثر باشد، اظهار کرد: باید کاری کنیم که بچه‌ها از دوران طفولیت و از خانه و مدرسه کتاب خواندن را باید بگیرند و اگر این اتفاق در درازمدت بیافتد نتیجه و پدیده بسیار خوبی برای کشور ما به همراه دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) عنوان کرد: هر طرحی که تسهیلات فراهم کند تا جامعه به سمت خرید کتاب سوق پیدا کند خوب و اثرگذار است، اما یادمان نرود که کتابخوان واقعی کتاب را به هر قیمتی خریداری می‌کند و در این میان باید زمینه‌ها فراهم شود.

بیژن نوباوه در پایان سخنان خود گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که این یارانه برای قشر دانش‌آموز و دانشجو بیشتر فراهم شود تا اثرگذاری بیشتر و بهتری برای جامعه به همراه داشته باشد و عادت به مطالعه در میان این گروه‌ها تقویت شود.

کتاب را به عنوان یک کالای مصرفی و فرهنگی تبلیغ کنیم

محمد رضا اربابی (رئیس انجمن صنفی کارگری مترجمان) در رابطه با اهمیت و جایگاه هفته کتاب تصریح کرد: هر بهانه‌ای که فضایی را فراهم کند تا توجه مردم به کتاب جلب شود، مناسب است. اتفاق مهمی که باید عملیاتی شود این است که میزان اثر بخشی نوع برنامه‌هایی که در این هفته برگزار می‌شود را بر اساس بازخورد مخاطبان، ارزیابی و مشاهده کنیم تا ببینیم نشست‌های تخصصی، جشنواره و همایش چه میزان بر کتاب خواندن مردم اثرگذار است.

وی ادامه داد: برگزاری هفته کتاب، مردم را به یاد کتاب می‌اندازد. ما زمانی در برگزاری این برنامه موفق محسوب می‌شویم که بتوانیم نفرات جدیدی به جرگه کتاب‌خوان‌ها اضافه کنیم. تمام رسانه‌های حوزه کتاب باید در این هفته در اختیار کتاب باشند؛ ما نباید چرخه کتاب را جزیره‌ای نگاه کنیم، باید این زنجیره به‌خصوص در حوزه فروش به طور کامل تامین شود.

او درباره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) همچون طرح پاییزه کتاب گفت: طرح پاییزه کتاب که معمولا با هفته کتاب مقارن است فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در هفته کتاب همه ابعاد به ویژه فروش را باید مورد توجه قرار داد. هر ابزاری که بتواند فروش کتاب را افزایش دهد اثر بخش است و می‌تواند به چرخه سالم کتاب کمک کند. به طور کلی برگزاری این طرح‌ها فرصت مناسبی برای خرید کتاب است و آمارها در مجموع موفق بوده و نشان از افزایش فروش دارد.

رئیس انجمن صنفی کارگری مترجمان تاکید کرد: می‌توانیم علاوه بر بحث‌های ادبی و فرهنگی درباره کتاب به سمت تبلیغات اقتصادی و تجاری در این زمینه حرکت کنیم و کتاب را به‌عنوان یک کالای مصرفی و فرهنگی تبلیغ کنیم. البته طبیعتا ادبیات بستر و فضای خود را می‌خواهد که این کار با ذائقه‌سنجی مخاطبان قابل انجام است و مهم است که تلویزیون این توان را داشته باشد که بتواند ارزیابی مخاطب انجام دهد و بر اساس آن تبلیغات بسازد. این کار بسیار جذاب است و در دنیا اتفاق می‌افتد.

او همچنین مطرح کرد: بحث انتخاب شعار در هفته کتاب بسیار مهم و کلیدی است. گرچه ما امروز می‌توانیم بگوئیم جامعه شعارزده‌ای هستیم و مردم دیگر حوصله شعار ندارند، اما انتخاب شعار مهم است. همچنین دومین مساله درخصوص هفته کتاب این است که باید کتاب به بدنه اجتماع وارد شود باید نشست‌ها به گونه‌ای انتخاب و برنامه‌ریزی و پوشش داده شود که مخاطبان جدید جذب شوند.

اربابی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های انجمن صنفی مترجمان که با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران در هفته کتاب برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: نشستی با عنوان «کیفیت‌سنجی ترجمه کتاب، چرایی و چگونگی» روز چهارشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ دقیقه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. دلیل برگزاری این نشست، مهم و حیاتی بودن موضوع ترجمه است. بسیاری از فعالان حوزه نشر دغدغه کیفیت ترجمه‎ها را مطرح می‌کنند اما راهکار جدی برای بهبود کیفیت آن‌ها صورت نگرفته است.

وی افزود: پایین بودن کیفیت ترجمه در صورت صحت معلول دلایل مختلفی دارد که یکی از این علل به کتاب‌ها و کیفیت آن‌ها برمی‌گردد که طبیعتا حوزه آموزش درگیر این موضوع خواهد بود. فعالیت صنفی و معیشتی مترجمان بخش دیگر این دغدغه است اما محصولی که در نهایت بیرون می‌آید قابل ارزیابی است و این ارزیابی انجام نمی‌شود.

اربابی در پایان گفت: در این نشست بنده به عنوان دبیر و فرزانه فرحزاد (عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) نیز حضور خواهیم داشت. در این نشست می‌خواهیم در این باره صحبت کنیم که اساسا ارزیابی کیفیت ترجمه چه مقدار و چه میزان ضرورت دارد و اگر ضرورت آن احساس می‌شود چگونه و بر اساس چه مبانی و مدل‌های علمی باید ارزیابی‌ها را انجام دهیم.

بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز