خبرگزاری کار ایران

مدیر «مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری»:

جریان ادبی، متعهد و انقلابی را رقم بزنیم/ اینجا زادگاه ادبیات جریان انقلاب است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۵۸۳

عباس محمدی گفت: مرکز آفرینش‌ها می‌تواند جریان بزرگ ادبی متعهد، در زمینه‌های شعر و داستان را رقم بزند.

به گزارش ایلنا،‌ واحد ادبیات، قدیمی‌ترین بخش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. این واحد، همواره محور فعالیت‌های ادبی حوزه هنری بوده و مخصوصاً در دهه‌ی ۶۰، بیشترین تأثیر را بر ادبیات کشور داشته است، به طوری که اغلب شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی، به نحوی با این تشکیلات مرتبط بوده‌اند. واحد ادبیات، حالا بعد از چند دهه با نام «مرکز آفرینش‌های ادبی» فعالیت می‌کند.

عباس محمدی که خود از شاعران و ادیبان برجسته جریان ادبی انقلاب است، از آبان ۱۳۹۷ سکان این مرکز را در دست گرفته است با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی، حول محور ادبیات و شامل ادبیات خلاقه از جمله شعر و رمان است می‌گوید: البته بخش‌های دیگری هم در رابطه با تاریخ ادبیات و ضرورت واکاوی و پژوهش در ادبیات کهن و ادبیات امروز با عنوان «دفتر پژوهش» و کارگروه‌های ادبیات مذهبی، ملل، دفتر ترویج و حفظ زبان فارسی، دفتر طنز و دفتر ترجمه هم داریم، من معتقدم که اگر مرکز آفرینش‌های ادبی در جایگاه درست و حقیقی خود قرار بگیرد، یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند استعدادهای بالقوه موجود در کشور را به صورت استعدادهای بالفعل در بیاورد و جریان بزرگ ادبی متعهد و انقلابی را در زمینه‌های شعر و داستان رقم بزند ومدیریت و راهبری کند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مورد کلاس‌های آموزشی که مرکز آفرینش‌های ادبی برگزار می‌کند می‌گوید: یک بخش از کلاس‌ها که رویکرد خدمات عمومی دارد، به صورت رایگان برگزار می‌شود از جمله «ساعت شعر» و کارگروه نویسندگی که آقای جمشیدی وخانم فروغی برگزار می‌کنند، در کنار این‌ها، «کلاس‌های تخصصی» هم داریم که برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند قدم‌های اولیه نویسندگی را آموزش ببینند، توسط خانم تجار، آقای مظلومی و فتاحی و سایر اساتید عرصه داستان‌نویسی برگزار می‌شود.

وقتی درباره علاقمندان شهرستانی و شیوه تعامل با آن‌ها می‌پرسم، پاسخ این است که برای علاقه‌مندان شهرستانی، این کلاس‌ها به شکل کارگاهی و به صورت گعده‌ای در سطح استان‌ها برگزار می‌شود ولی در این بخش هم، عدم دسترسی بسیاری از شهرستان‌ها به مراکز، کار را دشوار کرده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره راهکاری که برای این منظور اندیشیده شده است می‌گوید: دوستان در شورای سیاست‌گذاری مشغول برنامه‌ریزی هستند تا با توجه به امکانات موجود از طریق فضای مجازی، استعدادهای برتر را کشف کرده و از این راه، ارتباط دوسویه‌ای را برای آموزش برقرار کنیم.

کشف استعدادهای شهرستانی

محمدی با اشاره به چندسال قبل و برگزاری آموزش‌های مکاتبه‌ای درباره آن طرح می‌گوید: چند سال قبل، حوزه هنری بخش آموزش مکاتبه‌ای داشت اما چون شکل اجرایش ناکارآمد بود متوقف و راهکارهای جدیدی‌اندیشیده و حتی شیوه‌نامه‌اش نگاشته شد، در شکل جدید، آموزش‌ها به صورت حضوری - مکاتبه‌ای برگزار می‌شود اما با توجه به شرایطی که کرونا به وجود آورد، این طرح در حال حاضر انجام نمی‌شود و انشاالله با عادی شدن شرایط، این برنامه از سر گرفته خواهد شد.

وی می‌افزاید: نویسندگان شهرستانی از طریق مراکز استان می‌توانند با ما در ارتباط باشند ولی اگرهم این امکان وجود نداشت می‌توانند به صورت تلفنی با مرکز تماس بگیرند تا کارشناسان ما، آن‌ها را راهنمایی کنند، علاوه بر آنکه اگر نویسندگان شهرستانی آثار مکتوبشان را به مرکز ارسال کنند بررسی شده و نقاط قوت و ضعف هنرمندان یادآوری می‌شود.

او ادامه داد: رویکرد ما این است که یک فراخوان سراسری برای تمام استعدادهایی که در نقاط دور از مرکز وجود دارد، بدهیم تا بتوانیم این استعدادها را شناسایی کرده و به آن‌ها کمک کنیم تا رشد کنند و به نویسندگان موفق آینده ساز این کشور تبدیل شوند.

شب شعرهای مشهور حوزه هنری

از سال‌ها قبل، برگزاری شب شعر یکی از برنامه‌های پر طرفدار مرکز آفرینش‌های ادبی بوده اما به گفته محمدی به دلیل شرایط کرونا و محدودیت گردهمایی‌ها، این شب شعرها تا حدودی کاسته شده است.

وی در توضیح این بخش از فعالیت‌ها می‌گوید: در حال حاضر جلسات شعرخوانی از طریق صدا و سیما، با حضور شاعران برجسته کشور و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضبط شده و حتی یکی از مشهورترین برنامه‌های شب شعر ما با نام برنامه «دیدار ماه» به صورت ثابت ماهانه از شبکه دوم پخش می‌شود، علاوه بر این، به مناسبت‌های مختلف هم برنامه‌های شعرخوانی برگزار می‌شود و از جمله اینکه مدتی قبل برای بزرگداشت نام و خاطره شهید فخری‌زاده، برنامه شعر خوانی به صورت حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌ها، برگزار شد، در طی امسال چندین تجربه به این شکل داشتیم اما چون متأسفانه بیشتر ایام سال به صورت روزهای قرمز گذشت، ما از گردهمایی پرهیز کردیم.

جشنواره‌های باشکوه

بخشی از فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی به برگزاری جشنواره‌های ادبی مربوط است. محمدی با بیان اینکه مرکز آفرینش‌های ادبی، دو جشنواره بزرگ ادبی «شعر و داستان جوان» و جشنواره «شعر و داستان انقلاب» را برگزار می‌کند، ادامه می‌دهد: «امسال جشنواره شعر و داستان انقلاب به صورت جشنواره داستان انقلاب برگزار می‌شود و دوستان شورای سیاست‌گذاری تلاش می‌کنند جشنواره شعر را به صورت مجزا و در قالب و قامت دیگری برگزار کنند.

تولد کتاب‌های جشنواره

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی درباره خروجی‌های این جشنواره اینطور می‌گوید: خروجی‌های بخش جایزه داستان انقلاب، کتاب‌های رمانی بود که تولید و توسط انشارات سوره مهر و انتشارات گوناگون منتشر می‌شد.

معرفی نامناسب فعالیت‌ها

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره بهترین اقدامی که در دوران مدیریت انجام داده است، می‌گوید: وقتی یک جریان به صورت درست در مسیر خود پیش می‌رود نباید سد ایجاد کرده و از مسیر درست منحرفش کرد، ما هم در این مدت سعی کردیم به صورت شتاب دهنده عمل کنیم؛ خصوصاً در عرصه تولیدات شعر و داستان، حجم تولیدات ما نسبت به سال‌های قبل افزایش دو برابری پیدا کرده است اما متاسفانه در زمینه معرفی آثار به صورت مناسبی عمل نشده است و همین کاستی‌ها سبب شده خروجی مرکز آفرینش‌ها، آنطور که شایسته است دیده نشود.

وی می‌افزاید: اتفاق مبارکی که افتاد نگاه خروجی محور به کارگاه‌ها و نشست‌ها بود که موجب شد اولین کتاب «ساعت شعر» منتشر شود و جلد دوم هم در حال تهیه است.

محمدی در ادامه می‌گوید: خروجی دیگر این جشنواره‌ها، شناسایی استعدادهای برتر و سفارش طرح بود. بعد از بررسی طرح‌ها، برای ۵ یا ۶ طرح برتر توسط شهریار عباسی کارگاه برگزار شد، بعد از آن دوستان به صورت مجازی با استاد در ارتباط بودند و ماهی یکبار هم به صورت حضوری گرد هم می‌آمدند و فصل‌هایی که نوشته بودند را می‌خواندند، این رمان‌ها بعد از یکسال واندی تمام شد و بعد از ویرایش کلی در اختیار انتشارات قرار گرفت.

سالگرد ۴۰ سالگی خرمشهر

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری می‌گوید: با توجه به اینکه ۴۰ سالگی آزادی خرمشهر را در پیش داریم، طبق فراخوانی که مرکز آفرینش‌های ادبی داد از مراکز استان‌ها خواسته شد از قصه‌نویسان برتر استانی، درباره خرمشهر طرح بگیرند. طرح‌ها به دفتر داستان ارسال و بررسی‌شده و ۹ طرح انتخاب شد و با این دوستان قرارداد بستیم که تحت نظر مزینانی سعی می‌کنیم در سالروز آزادسازی خرمشهر این کتاب چاپ شود و مراسم رونمایی بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز