خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در بخش شانزدهم طرح تجربه‌نگاری:

در دانش و مهارت گفت ‌و گو دچار ضعف هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۸۵۲

در راستای اجرای طرح تجربه نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شانزدهمین بخش از گفت و گوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان روزگار فرهنگ، هنر و رسانه منتشر شد.

به گزارش ایلنا، در شانزدهمین بخش گفت و گو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح تجربه‌نگاری به بحث درباره گفت و گوهای فرهنگی به عنوان آخرین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش از گفت و گوی خود درباره هدف از این کلان برنامه می‌گوید: اصل این کلان برنامه با این نگاه به وجود آمد که هر مقدار بتوانیم برای حل مسئله‌های خود با یکدیگر گفت و گو را بیشتر کنیم به حل آن مسئله‌ها نزدیک تر می‌شویم.

وی ادامه می‌دهد: ما مسئله‌های مزمن و پیچیده ‌ای داریم و برای این که هم توصیفی از مسئله ها پیدا کنیم و هم راهی برای علت ها و حل آن مسئله ها بیابیم، به گفت و گو‌های داخل وزارتخانه و خارج از وزارتخانه نیاز داریم و این امر به شناخت بهتر مسئله های ما کمک می‌کند و راه حل مسئله ها را نیز شفاف‌تر می‌کند.

صالحی در ادامه تصریح می‌کند: در بخش گفت و گوها چند طبقه بندی صورت گرفت. اولین طبقه بندی این بود که این گفت و گوها سه سطح پیدا کند. اول در سطح وزیر، دوم سطح معاونان و روسای سازمان‌ ها و مدیران کل و و سوم سطح مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها؛ که در این طبقه بندی ها گفت گوهای مختلفی صورت گرفت و در مجموع حدود ۴۰ گفت و گو در سطح وزیر و معاونان و ۳۲ گفت و گو در سطح مدیران کل استان ها صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم تاکید می‌کند: از این طریق عملاً ما یک فضای حدود ۸۰ گفت و گو با موضوع مسئله های مورد نیاز وزارتخانه را دنبال کردیم که این گفت وگوها تدوین و تنظیم هم شده است.

صالحی ادامه می‌دهد: دومین طبقه‌بندی در مسیر گفت و گوها، گفت وگوهایی است که توسط ستاد وزارتخانه انجام شده و بخشی هم واگذار به مجموعه های دیگر شده است. به این معنا که آن مجموعه ها مباحث را دنبال کنند ولی با افراد و نخبگانی که ما به آنها معرفی می‌کنیم به گفت و گو بپردازند. بنابراین گفت گوهایی را درباره مسئله های ما انجام دادند و این مجموعه ها هم حدود ۳۰ گفت و گو با فعالان و ذی‌نفعان حوزه فرهنگ و هنر کشور انجام دادند.

وی تأکید می‌کند: در این شاخه از گفت و گوها نیز بیش از ۱۰۰ گفت و گو انجام شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه می‌دهد: سومین طبقه بندی در مسیر گفت و گو این بود که خیلی از مسئله های ما در حوزه آیین نامه ها از طریق گفتگو‌ها پیشرفت و ما شاهد گفتگوهای بخشی و فرابخشی که منتهی به آیین نامه های مشخص و حتی استقرار به برخی از صنوف بود هستیم.

صالحی در ادامه این گفت و گو به گفت و گوهای استانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: گفت گوهای استانی دو بخش داشت یکی گفت وگوهایی که به منزل هنرمندان می‌رفتیم و گفت وگوهای چهره به چهره فردی صورت می گرفت و این یک ارتباط منزلتی، عاطفی و معرفتی بود که پدید می آمد و تاثیرات خوبی در طرفین ایجاد می‌کرد و ممکن بود این گفت وگوها منجر به حل مسئله نشود ولی توجه به منزلت ها را در پی داشت.

صالحی در ادامه می گوید: گفت وگو با اصحاب فرهنگ و هنر در استان ها و همچنین گفت وگو با کارکنان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نیز یکی دیگر از اقدامات و فعالیت‌های این حوزه در این بازه زمانی بود.

وی در بخش دیگری می افزاید: این گفت وگوها بی‌سابقه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده ولی تلاش ما بر این بود که شیوه این گفت وگو‌ها واقعی تر باشد و افراد هم در سطح هنرمندان و هم در سطح کارکنان راحت تر حرف های خود را بیان کنند و تا حدی هم این اتفاق به وقوع پیوست و همچنین هیئت از هنرمندان در استان‌ها انتخاب شدند تا به تهران بیایند تا از طریق گفت وگو مباحث و مسائل حوزه فرهنگ و هنر استان خود را مورد بحث و بررسی قرار بدهند و برای حل این مسائل به راه حل‌هایی برسند که این اقدام نیز از جمله تجربه‌های خوب در زمینه گفت وگوها بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره فرهنگ گفت و گو در فضای اجتماعی نیز سخن می‌گوید و اشاره دارد: فرهنگ گفت و گو ذیل کلان برنامه گفت گوها بود و توجه بر این بود که موضوع گفت وگو را به‌ عنوان یک دانش و مهارت در فضای اجتماعی ارتقا دهیم زیرا دانش و مهارت گفت وگو در کشور ما ضعیف است و این ضعف خود را در خیلی از حوزه های زندگی اجتماعی نشان می‌دهد.

صالحی ادامه می‌دهد: قرار شد که ما در این قسمت اقداماتی را داشته باشیم که از آن جمله می‌توان به تدوین یک اثر در این حوزه، کارگاه های مهارت گفت وگو و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز