خبرگزاری کار ایران

پیکر علی سلیمانی در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ کرونا پیله بود،‌ دور تو تنیده شد، تو پروانه شدی...

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۴۰۲

پیکر علی سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ظهر امروز جمعه ۲۲ مردادماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

به گزارش ایلنا، علی سلیمانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ظهر جمعه ۲۲ مردادماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در کنار مجید فروغی به خاک سپرده شد. 

این مراسم با سخنرانی سید جواد هاشمی که علی سلیمانی و خانواده‌اش را یک خانواده محب اهل بیت معرفی کرد آغاز شد. سید جواد از عشق پدر علی سلیمانی و علاقه خود او به حضرت علی (ع) سخن گفت. 

وی بیان کرد: من به چشم خودم دیدم که علی ۲۵ سال عشق به حضرت علی (ع) را در نمایش «توبه نمی‌کنم» به تصویر کشید و ۲۵ سال برای مولا نمایش نذری اجرا کرد. طی این ۲۵ سال، ۴۰ روز، از ۱۳ رجب تا شروع اجرای نمایش، هر شب برای حضرت علی گریه کرد. مگر می‌شود امیرالمومنین دستش را نگیرد. تقریبا ساعت ۵ و ۲۰ دقیقه بود که آخرین نفس‌های علی سلیمانی را در اتاق آی سی یو تماشا می‌کردم. یک پرستار سعی می‌کرد نفس علی را برگرداند. قرارمان این بود که جلوی دختر علی گریه نکنم و مقاوم باشم، پس بگذارید تا سبا نیامده گریه‌هایم را بکنم. پرستار داشت نفس می‌داد به علی اما او داشت خداحافظی می‌کرد. خدا شاهد است متوجه بودم که علی دستش در دست مولاست، چون ۲۵ سال دیدم که می‌گفت «علی جان می‌خواهم جواب سلام تو را با قلبم بدهم» و من دیدم که ضربان قلب او مدام کندتر می‌شد. 

هاشمی عنوان کرد: یکی از دوستان به من گفت شب جمعه خوابش را دیده که امیرالمومنین آمده و قرآن به دست علی داده است و علی قرآن را به سر گرفته است. ایمان دارم که علی سلیمانی مهمان ویژه امیرالمومنین است. همه بچه‌های تئاتری و دوستان علی می‌دانند که علی چگونه برای امیرالمومنین کار می‌کرد. نام پدر علی سلیمانی، عشقِ علی است و اسم فرزندش را علی گذاشته است. معلوم است که عشق به حضرت علی (ع) در خانواده آن‌ها موج می‌زند. 

وی ادامه داد: این لحظه برای همه ما غم‌انگیز است اما برای علی اصلا اینطور نیست. بارها دخترش سبا به من می‌گفت پدرم خیلی آرام است و آرامش او به من منتقل می‌شود. از شما می‌خواهم آرامش داشته باشید،‌ او را با آرامش دفن کنید و بگذارید روحش آرام باشد. علی عاشق روضه آذری برای حضرت عباس (ع) بود، خواهش می‌کنم چند دقیقه‌ای شنونده این روضه باشید. 

پس از روضه‌خوانی، شعری که علی سلیمانی در فیلم «تنگه ابوقریب» خوانده بود به زبان آذری خوانده شد که با سینه‌زنی حضار همراه شد.

پیکر علی سلیمانی در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ کرونا پیله بود،‌ دور تو تنیده شد، تو پروانه شدی...

پس از آن سبا دختر علی سلیمانی دل‌نوشته‌ای را که برای پدر نوشته بود، خواند:

«به نام خدا

ساعت ۵ و ۲۰ دقیقه سحرگاه روز ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰، درست در آن دم که آفتاب دمید، چشمانم باز شد و تو چشمانت را بستی

علی بابا، علی بابا، علی بابا

باشکوه لحظه‌ای بود، لحظه‌ای که جسم زمینی‌ات را رها کردی تا سبک‌تر سفر کنی

من تکامل را درک کردم با ذره ذره وجودم، با حافظه انگشتانم که لحظه‌ای از دستان تو جدا نشد

من از تو آموختم که بخندم، که امیدوار باشم، که صبور باشم، شاد باشم و شادی را نشر دهم

آموختم که زندگی ادامه دارد

کرونا چه واژه منحوسی‌، اما کرونا پیله بود، دور تو تنیده شد، تو پروانه شدی و من پرواز تو را با چشم جان دیدم

عشق واژه حقیری‌ست، عشق واژه حقیری‌ست برای احساسی که بین ما سه نفر جریان دارد، ما خانواده سه نفره سه ضلع مثلث هستیم، قوی‌ترین شکل تمام دنیا، هیچ چیز آنقدر قوی نیست که بتواند اضلاع این سه ضلع را متزلزل کند، هیچ چیز

وجود ما سه نفر از ازل تا ابد برای کنار هم بودن خلق شده

به قول خودت هر کس آمده تا سهمش را بدهد و برود، این برای آمدنت بود، فراموش نکن که سهمی داری و به امید رفتنی نیکو 

یاد شخصیت حارث نمایش «توبه نمی‌کنم» افتادم

با اسم علی به دنیا آمد، با عشق علی زیست و با علی هم قدم شد تا خدا

من صدای سلامی که به علی با قلبت دادی شنیدم، من شنیدم وقتی می‌گفتی به خدای کعبه رستگار شدم

بابا! علی بابا، امروز تن تو بذر است، ما در زمین می‌کاریم تا سبز شوی و سبز بمانی…» 

سبا سلیمانی از زبان مادرش (همسر علی) از همه ابراز همدردی‌هایی که در این دو روز تسلی خاطر آنان بوده، قدردانی کرد. 

وی با اشاره به شرایط بحرانی این روزهای کشور در مقابله با بیماری کرونا و شمار قربانیان این ویروس اظهار کرد: شرایط جامعه سخت و دردناک است. قطعا افراد شبیه ما بی‌شمار هستند. در سالن تطهیر افراد زیادی مانند من جسم پدر را به خاک سپرده‌اند، ولی می‌دانند که روح پدران‌شان در کنار آن‌هاست. اما اگر در سختی‌ها خوب بمانی هنر است.

سبا سلیمانی ادامه داد: علی همیشه می‌گفت امید را نشر دهید حتی اگر به ظاهر باشد. زندگی ادامه دارد. خوب باشید و خوب بمانید. اگر می‌خواهید پدرم مثل همیشه آرام و شاد باشد و لبخند روی لب‌هایش باشد، از اینجا شادی و امید را به یادگار ببرید. 

وی در ادامه شعری از پدرش را با قرائت کرد: قصه می‌گوید سنگ با تن روشن آب، تو چرا منتظری به تماشا بشتاب. 

دختر علی سلیمانی در پایان صحبت‌هایش گفت: من از همه شما خواهش می‌کنم که اگر از پدر بدی دیدید و ذره‌ای غم از او در دل دارید، حلالش کنید، چون دیر یا زود همه ما در همین جایگاه قرار خواهیم گرفت. اگر حقی از بابا به گردن دارید من و مادرم در خدمتیم حتی اگر عذرخواهی باشد. من اینجا از زبان پدرم از شما می‌خواهم حلالم کنید. خیلی ممنونم که تشریف آوردید، قدمتان سر چشمانم.

در ادامه پس از خواندن تلقین توسط سید جواد هاشمی برای زنده‌یاد علی سیلمانی، این هنرمند به خاک سپرده شد.

جمعی از بازیگران و کارگردانان، اهالی موسیقی و هنرهای تجسمی و مدیران هنری در این مراسم حضور داشتند. 

طی برگزاری مراسم سید جواد هاشمی بارها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در وضعیت کرونا به حاضران هشدار و تذکر داد. 

این گزارش در حال تکمیل است…

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز