خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هیچ اداره کل میراثی نقشه گنج ندارد/ آمار دستگیری‌های سوداگران آثار تاریخی بالاست/ همدان میزبان سفرهای تابستانه شهروندان جنوب کشور/ غار علیصدر درصدر پربازدیدها

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۱۹۶

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به دستگیری حفاران غیرمجاز گفت: نقشه گنج و… جایگاهی در حوزه میراث ندارد. باستان‌شناسی علمی است که بر اساس یافته‌ها و کاوش و آثار موجود در مکان صحبت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مالمیر (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان) با اشاره به آنکه همدان درحال حاضر در زمره شهرهای نارنجی قرار دارد، گفت: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مجموعه‌های گردشگری و موزه‌های همدان باز هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند اگر رنگ‌بندی تغییر کند، قطعا فعالیت این واحدها متوقف می‌شود.

به گفته او، همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به حساب می‌آید از این رو این روزها با وجود آغاز موج پنجم شیوع ویروس کرونا و شیوع ویروس دلتا، هتل‌هایش با ضریب اشغال حدود ۴۰ درصد فعال هستند. درواقع می‌توان گفت سفرهای تابستانه بهتر از سفرهای بهاره بوده چراکه هتل‌های همدان در بهار با ضریب اشغال کمتر فعال بودند. البته الزاما تمام مسافران همدان، گردشگران تفریحی نیستند و برخی از اقامت هتل‌های این استان توسط افرادی که برای ماموریت کاری سفر کرده‌اند پر شده است.

مالمیر افزود: بیشتر مسافران همدان به صورت انفرادی و با ماشین‌های شخصی سفر می‌کنند. در این میان این استان همانند سال‌های گذشته میزبان مسافرانی از شهرهای جنوبی کشور بخصوص خوزستان است. چراکه همدان نسبت به شهرهای جنوبی که گرمسیر هستند، از آب و هوای خنکی برخوردار است. دراین میان طبیعت‌گردی بخصوص دیدن غار علیصدر مورد علاقه گردشگران همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان درخصوص احتمال آتش‌سوزی در تپه هگمتانه نیز گفت: تپه هگمتانه حدود ۳۵ هکتار وسعت دارد و هرساله علف‌های خشک روی آن می‌رویند و در تابستان به دلیل افزایش دما و برخی سهل‌انگاری‌ها شاهد آتش سوزی در این منطقه هستیم. هرچند آتش سوزی‌ها به آثار تاریخی آسیب نمی‌رساند چراکه در عمق حدود ۴ متری قرار دارند، اما سعی برآن است تا جلوی وقوع آتش سوزی گرفته شود. امسال با سمپاشی و چیدن برخی از علف‌های خشک تلاش شده ریسک آتش سوزی کاهش یابد. تاکنون نیز شاهد وقوع آتش سوزی نبودیم و سیستم اطفاء حریق را هم در منطقه مستقر کرده‌ایم.

به گفته او، موزه منطقه‌ای همدان نیز با پیشرفت ۵۳ درصدی وضعیت خوبی دارد. ساخت مخزن تمام شد و تکمیل موزه در جریان است.

مالمیر درخصوص حفاری‌های غیرمجاز سوداگران آثار تاریخی گفت: تعامل خوبی بین یگان حفاظت میراث و نیروی انتظامی وجود دارد و آمار دستگیری‌هایمان بالاست. در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم. کمتر پیش می‌آید که نتوانیم حفاران را دستگیر کنیم. با این وجود همیشه شاهد حضور حفاران غیر مجاز هستیم. ضمن آنکه الزاما این حفاری‌ها در مناطق تاریخی و شناخته شده نیست چراکه سوداگران اشیاء عتیقه در بین خودشان به قول خودشان، نقشه‌های گنج و… دارند که ممکن است در هر جایی اتفاق بیافتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در پاسخ به این سئوال که بعضا عنوان می‌شود نقشه‌های گنج توسط مسئولان میراث فرهنگی در اداره کل‌های استان‌ها و شهرستان‌ها به سوداگران عتیقه فروخته می‌شود، گفت: اصلا چنین مباحثی در حوزه میراث‌فرهنگی وجود ندارد. نقشه گنج و… جایگاهی در حوزه میراث ندارد. باستان‌شناسی علمی است که بر اساس یافته‌ها و کاوش و آثار موجود در مکان صحبت می‌کند.

به گفته او، در همدان مواردی از جمله دستگاه زدن برای کشف گنج و نقشه گنج و… مطرح نیست.

مالمیر درخصوص کاوش‌های باستان‌شناسی که برای فصول جدید در همدان در نظر گرفت شده، اذعان داشت: فصل ۲۲ کاوش در تابستان گذشته انجام و منجر به کشف معماری متاخرتر از معماری اشکانی شد که نیاز به پیگردی و کاوش را بیش از گذشته کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز