خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی ایران ۱۵۰۰ در «اسپینجر»

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۲۷۲

کارگردان سریال جدید شبکه نمایش خانگی که با عنوان «ایران ۱۵۰۰» (اسپینجر) در حال ساخت است، درباره این سریال و ویژگی‌های آن گفت: کار ما یک کار فانتزی است که رگه‌های طنز سیاسی و اجتماعی دارد و با یک زبان متفاوت دغدغه‌های مردم و جامعه در آن بیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ایران ۱۵۰۰» (اسپینجر) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا کریم‌زاده، نخستین سریالی است که در سال ۱۴۰۰ از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) موفق به دریافت مجوز ساخت شده و این روزها با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال تصویربرداری است. در خلاصه داستان «اسپینجر» آمده است: سهراب که یک نابغۀ ناآرام است پس از محکوم شدن به اعدام، با خوردن قرص سفر زمان از سال ۱۵۰۰ فرار کرده و به زمان حال می‌آید. رستم که پلیسی از جان گذشته است، نیز تن به سفر زمان داده و به دوران ما می‌آید تا متهم را به زمان خودش بازگرداند، اما در این سفر اتفاقاتی می‌افتد که…

بیتا بیگی، یوسف تیموری، آزیتا ترکاشوند، بهراد خرازی، سامان خلیلیان، جوانه دلشاد، مهران رجبی، امید زندگانی، رضا شفیعی جم، نیما شاهرخ شاهی، یوسف صیادی، شیوا طاهری، رضا فیاضی، سلمان فرخنده، آذین فهیمی، سیاوش قاسمی، پارسا کریم زاده، کوروش کبیری، یوسف مرادیان، محمد نادری، آرش نوذری، محمدرضا هدایتی و… بازیگران این سریال ۱۶ قسمتی هستند.

به بهانه تولید این سریال به سراغ علیرضا کریم‌زاده رفتیم و با او گفتگوی کوتاهی داشتیم که در زیر می‌خوانید: 

چه شد که سراغ ساخت سریال «اسپینجر» رفتید؟ 

داستان این سریال یک داستان خاص است و در ایران کمتر تهیه‌کننده و کارگردانی به آن پرداخته است. به این دلیل که هم هزینه تولید آن بسیار بالاست و هم کاری است که پروداکشن سنگینی دارد. در واقع یک کار کاملاً لبه تیغی است چون باید جلوه‌های ویژه بصری در این کار بسیار قوی باشد تا مخاطب آن را پذیرفته و اصطلاحاً پس نزند. به همین دلیل ما از همان آغاز نگارش فیلمنامه از هادی اسلامی که در بحث جلوه‌های ویژه جزو بهترین‌های این حوزه است، به عنوان مشاور تیم نویسندگان دعوت کردیم و او از ابتدای نگارش در کنار ما بود. هدف این بود که کار ما با توان امکانات اجرایی جلوه‌های بصری در ایران متناسب باشد و ما چیزی را ننویسیم که در کار قابل اجرا نباشد یا شکل اجرایش شکل بدی داشته باشد. بنابراین از ابتدا این کار را انجام دادیم، خوشبختانه هادی اسلامی نیز همه وقت و انرژی‌اش را با جان و دل گذاشت تا این کار به نحو درست و حرفه‌ای پیش برود. 

سریال از ایران سال ۱۵۰۰ شروع می‌شود و بعد یک بازگشت به سال ۱۴۰۰ دارد، درحالی که همیشه از زمان حال به آینده می‌رفتیم ولی در این کار برعکس است و از آینده به زمان حال برمی‌گردیم. قاعدتاً در ایران ۱۵۰۰ اتفاقات متفاوتی رخ می‌دهد و ما قرار است با یک فضای متفاوت روبرو شویم. با توجه به اینکه ذهن مخاطب همیشه درگیر فضاهایی است که از طریق سریال‌ها و فیلم‌های هالیوودی شکل گرفته‌اند، شما چقدر از این فضاها ایده گرفته‌اید تا بتوانید مخاطب را با خودتان همراه کنید؟ این سال ۱۵۰۰ چقدر نسبت به آنچه که در هالیوود کار شده و در ذهن مخاطب ثبت شده، متفاوت است؟ 

این سال ۱۵۰۰ مختص کشور خودمان ایران است. اصلاً کشور ما از لحاظ فرهنگی، تاریخی و سایر جنبه‌ها یک تفاوت‌های ویژه‌ای با هالیوود دارد و ما نمی‌توانیم این‌ها را زیاد مقایسه کنیم. اما از لحاظ تکنیکی می‌توانم بگویم که در این سریال یک بومی‌سازی اتفاق افتاده و ما با استفاده از تکنیک روز سینمای جهان، مفاهیم مرتبط با کشور خودمان را بیان کرده‌ایم. خیلی‌ها از من سؤال می‌کنند که ما در صد سال آینده در چه جایگاهی هستیم؟ یا می‌گویند در صد سال آینده بحث پوشش و لباس چگونه است؟ به نظرم برای مردم خیلی می‌تواند جذاب باشد که ما در صد سال آینده ایران در کجا هستیم و به چه جایگاهی در جهان رسیده‌ایم. کار ما یک کار فانتزی است که رگه‌های طنز سیاسی و اجتماعی دارد و با یک زبان متفاوت دغدغه‌های مردم و جامعه در آن بیان می‌شود. 

پیش‌بینی ایران ۱۵۰۰ در «اسپینجر»

چشم‌انداز شما نسبت به تغییرات سینما در دولت آینده چگونه است؟ 

قطعا با تغییر دولت هیچ اتفاقی نمی‌افتد زیرا یکسری از مدیران در همه دولت‌ها هستند، یعنی فقط مدیران رده‌های بالا عوض می‌شوند و مدیران میانی همچنان باقی می‌مانند که در همه دولت‌ها نیز هستند. طبیعی است که با تغییر دولت اتفاق خاصی در این حوزه نمی‌افتد. این سیستم است که مشکل دارد بنابراین برای تغییر باید کل سیستم دگرگون شود. 

با توجه به اینکه در شرایط حال حاضر و شیوع کرونا مشغول به کار هستید با چه مسائل و سختی‌هایی مواجه شدید؟ 

بزرگ‌ترین مسئله‌ای که ما داریم بحث کرونا است. متأسفانه در همین پروژه ما چند نفر از همکاران‌مان را از دست دادیم و به خاک سپردیم. ما می‌شنویم که می‌گویند به هنرمندان و گروه‌های فیلمسازی واکسن داده‌ایم، در حالیکه ما این واکسن‌ها را ندیده‌ایم. خوب است اگر یکی به ما بگوید که این واکسن‌ها را به چه کسانی زده‌اند؟ چرا گروه‌هایی که در حال تولید هستند را واکسینه نمی‌کنند؟ مسئله دیگر ضرر و زیان‌هایی است که بابت کرونا خورده‌ایم. سازمان سینمایی کجاست؟ سازمان سینمایی باید به داد شرکت‌ها و گروه‌های تولیدکننده فیلم و سریال برسد. به دلیل قضیه کرونا زمان تولید سریال‌ها طولانی و هزینه‌ها کمرشکن شده، ولی کسی پاسخگو نیست و حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کند. حال ما می‌خواهیم بدانیم در این شرایط سخت دولت کجای این ماجرا قرار گرفته است؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز