خبرگزاری کار ایران

بروجردی در نشست «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» مطرح کرد:

تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان گام ارزشمند برای ارائه مستندات به آیندگان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۱۱۷

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان، از سوی سازمان اسناد و دفاع مقدس تاکید کرد و آن را گامی ارزشمندی برای ارائه مستندات به آیندگان دانست و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مسیر همراه مرکز اسناد و دفاع مقدس خواهد بود. البته سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همین راستا، سامانه‌های «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» را برای ارائه خدمات موثر به پژوهشگران راه اندازی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشست تخصصی «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» در آستانه سالروز فتح خرمشهر با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سردار فتح الله جعفری، امیر سرتیپ مسعود بختیاری، سید محمد لاله زار و سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار شد. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این نشست تخصصی با اشاره به فتح خرمشهر گفت: در بحث آزدسازی خرمشهر، اگرچه نیروهای سازمان یافته و نیروهای منظم ما چون ارتش و بسیج توانستند در قالب عملیات سازماندهی شده حضور داشتند اما مشارکت و نقش مردم نقش در دفاع از این سرزمین، غیر قابل انکار است. 

وی تاکید کرد: زمانی که از مردم یاد می‌کنم، فقط منظورم مردان جامعه نیستند که در خط مقدم جنگیدند. بلکه حمایت و پشتیبانی‌هایی که زنان جامعه ما در عرصه‌های مختلف از جمله در این مقطع از تاریخ انجام داده‌اند مثال زدنی است و توانست خاطره دفاع مقدس را در تاریخ ماندگار کنند. مردم ایران عزت‌مندانه، سرافرازانه و با صلابت مقابل دشمن ایستادند و براساس باورهای دینی و هدایت‌های رهبرشان و همچنین با توجه به اعتقادات قلبی که داشتند، برای بقای اسلام و ایران مبارزه و مقاومت کردند. 

بروجردی اظهار داشت: همه مبارزه‌های رزمندگان از پشتوانه ایدوئولوژیک و دینی برخوردار بود که براساس این پشتوانه و باور دینی حرکت کردند. خداوند در کلام خود دستور داده است که اگر به حریم تعرض و تجاوز شد، انسان موظف است که پاسخ این تعرض و دست درازی را بدهد و این مهم زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه باید وارد این عرصه شوند. این فرمان خداست. چراکه خداوند بر نمی‌تابد ظلمی را که انسان بر انسان دیگر اعمال کند و اگر ما امروز از مقاومت سرو قام‌تان جاودانه تاریخ یاد می‌کنیم، باید بدانیم همه آیندگان از این رشادت و ایثارگری‌ها بهره خواهند برد و این را به عنوان افتخار و نشان بر سینه خود خواهند داشت. 

وی ادامه داد: مردم ایران با دست خالی در مقابل دشمنان مقاومت کردند. زیرا همه دنیا با حمایت و پشتیبانی‌هایی که از دشمن کردند؛ نابودی ملت ایران را هدف قرار داده بود و این نکته‌ای است که نمی‌توان منکر شد. مردان و زنان ایران در دوران جنگ به گونه‌ای مقاومت کردند که حتی یک وجب از خاک این سرزمین در اشغال دشمن قرار نگرفت. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: سرداران و امیرانی که امروز در نشست تخصصی «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» در خدمت‌شان هستیم؛ نمادی از مقاومت، مبارزه و ایستادگی برای وطن هستند و توانستند با حضور خالصانه خود برای ماندگاری اسلام و ایران مقاومت و ایستادگی کنند. غیرت و بزرگ منشی جوانان آن روزگار برای دفاع از میهمن با هدایت و رهبری‌های امام عزیزمان انجام دادند در دنیا مثال زدنی شده است و حتی دشمنان از این غیرت و ایثار یاد می‌کنند. 

وی افزود: این ایستادگی دشمن را وادار به خشوع و خضوع کرد و درنهایت تسلیم عظمت مقاومت مردم ایران شدند. این رشادت‌ها ممکن است به زبان آسان آید اما واقعا یک تاریخ هشت‌ساله از دفاع مقدس برای مردم ایران ایجاد کرد. رشادت و مقاومت‌ها به خصوص در بازپس گیری شهر خرمشهر اسوه و الگویی شد برای همه کسانی که می‌خواهند در آینده به فرهنگ و ماندگاری این سرزمین فکر کنند. 

بروجری گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مفتخر است که این حماسه را با عزیزانی که در آن روزها در جبهه‌ها حضور داشتند به اشتراک بگذارد و به آن‌ها یادآوری کند همه آنچه شما می‌نگارید و یا بازگو می‌کنید و مستند می‌شود در گنیجنه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای آیندگان حفاظت می‌شود، تا بدانند راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان ندارند. 

وی ادامه داد: امیدوار هستیم اقدامی که سازمان اسناد و دفاع مقدس برای تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان انجام داده است گامی ارزشمند در جهت ارائه مستندات به آیندگان باشد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مسیر همراه این سازمان خواهد بود. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: ناگفته نماند که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در همین راستا، سامانه‌های «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» را در ایام دهه فجر با حضور محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری راه اندازی کرد تا بتواند ارائه خدمات موثری به پژوهشگران ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز