خبرگزاری کار ایران

دیدار سفیر بلاروس با رئیس کتابخانه ملی ایران

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۱۱۶

در دیدار سفیر فوق‌العاده بلاروس با رئیس کتابخانه ملی ایران، از وی برای شرکت در اجلاس ایفلا ۲۰۱۹ دعوت کرد.

به گزارش ایلنا، «یوری ایوانوویچ لازارچیک»، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری بلاروس در ایران، صبح سه‌شنبه ۲۰ آذر با «اشرف بروجردی»، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد.

سفیر بلاروس با اشاره به بیست و پنجمین سال روابط دیپلماتیک ایران و بلاروس گفت: ما در موضوعات مختلف بین‌المللی، مواضع مشترک قابل توجهی با ایران داریم که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بسیار قابل توجه است و در تعاملات بشردوستانه و فرهنگی هم در سطح متوسط بوده و کافی نیست. درباره ارتباطات بین کتابخانه‌ای، در گذشته قراردادی بسته شده و میان کتابخانه ملی ایران و بلاروس مراوده برقرار است.

او در ادامه به واقعه مهمی در تاریخ بلاروس اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته میلادی (۲۰۱۷)، پانصدمین سال انتشار نخستین کتاب چاپی در سرزمین ما بود. در سال ۱۵۱۷، فرانسیسکو اسکالینا، در شهر پراگ، کتابی به نام ساتیر منتشر کرد که مجموعه‌ای از دعاهای مذهبی بود چون در آن زمان کتاب‌هایی که نوشته می‌شد، عموما بن‌مایه مذهبی داشت. او همچنین ۲۰ کتاب دیگر با موضوع انجیل نوشت. پس از آنجا، بلاروس و زبان بلاروسی، دومین جایی بود که چاپ شد چون در آن زمان در اروپای شرقی کتابی چاپ نمی‌شد. و اینها در یک کتاب به شکل فاکسیمیله گرد آمده و برای اهدا به کتابخانه‌های ملی جهان آماده شده است. البته سال آینده میلادی، یکصدمین سال تاسیس بلاروس است و به همین دلیل، کشور ما چندان دارای قدمت نیست. اگرچه زبان بلاروسی بوده اما در دوره‌ای جزء پادشاهی لیتوانی و بعد هم روس بوده است. البته با این وجود، ما نیز اسناد تاریخی هم داریم که البته خیلی کم است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همچنین در این دیدار گفت: تعاملات فرهنگی، ملت ها را به هم می‌شناساند و ارتباطات گسترده‌ای ایجاد کمی کند و حتی در مواقعی که سیاست کاربرد ندارد، فرهنگ می‌تواند پیش‌برنده مناسبات باشد. ما در این نهاد فرهنگی، می‌تواند غرفه‌ای برای معرفی بلاروس در نظر گرفته شده تا معرفی شود.  ما نیز علاقه داریم تا در حوزه تعاملات فرهنگی با بلاروس همکاری هایی داشته باشیم و تبادل تجربه بسیار مهم است. برای ما، دیجیتال‌سازی اسناد بسیار مهم است زیرا انتقال اطلاعات به نسل‌های بعد و برای اصحاب فکر و فرهنگ اهمیت دارد.

در پایان این نشست، لازارچیک رسما از بروجردی دعوت کرد تا در اجلاس ایفلا که اکتبر ۲۰۱۹ در بلاروس برگزار می‌شود، شرکت کند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز