خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

تراژدی آتش بر تن جنگل‌های زاگرس/ ۳ برابر شدن آتش‌سوزی در مراتع استان/ خسارت به ۲۸۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی فارس

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۵۹۱

آتش‌سوزی‌ در مراتع و جنگل‌های استان فارس به تراژدی و تهدیدی دائمی برای جنگل‌های زاگرس تبدیل شده و همه ساله بخشی از منابع طبیعی استان بواسطه حریق نابود می‌شود. ۳ برابر شدن آتش‌سوزی مراتع استان زنگ خطری است که بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به پوشش گیاهی و جنگل‌های منطقه وارد کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، جنگل‌های زاگرس حدود ۴۰ درصد از کل جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهند و استان فارس بیشترین سهم را از پوشش جنگل های زاگرسی دارد. درحالی جنگل های زاگرسی به دلایل مختلف درحال از بین رفتن هستند که این روزها آتش نیز بلای جان آنها شده است.

وقوع ۱۶۲ آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی فارس

در سال جاری با وضعیت مناسب بارش‌ها و افزایش پوشش علفی کف جنگل وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی شدت یافته و کانون‌های بحران به ویژه در زاگرس شناسایی‌شده است.

آن طور که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به «ایلنا» می گوید تاکنون ۱۶۲ مورد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان رخ داده است.

این حجم از آتش سوزی با عوامل دیگر موجب از بین رفتن درختان زاگرسی شده است و در حالی اقدامات به موقعی برای مهار آتش سوزی ها صورت می گیرد که با درگیر شدن چند منطقه به صورت همزمان و صرف زمان طولانی برای مهار آتش تاثیر مخرب خود را خواهد داشت.

شهرام منتصری آخرین منطقه درگیر آتش را در منطقه امامزاده اسماعیل اقلید و شهرستان کارزون بیان و به خبرنگار ما می گوید: درحال حاضر آتش سوزی اقلید به طور کامل مهار شده است و در ارتفاعات کازرون هم نیروهای اطفا حریق در حال پاکسازی منطقه هستند.

۲۸۰هکتار از عرصه های فارس در آتش خسارت دید

حجم آتش سوزی و عرصه های درگیر مهمترین موضوعی است که منتصری دراین باره می‌گوید: عرصه‌های درگیر در آتش عمدتا عرصه های منابع طبیعی و جنگل های زاگرس هستند که از ۱۶۲ مورد آتش سوزی تاکنون منجر به خسارت در عرصه ۲۸۰ هکتاری از جنگل های استان شده است.

وی علت آتش سوزی را در وهله اول سهل انگاری مردم در روشن کردن آتش بیان و عنوان می‌کند: کوچکترین سهل انگاری کافی است که عرصه های منابع طبیعی دچار حریق شوند کما اینکه تاکنون عامل انسانی مهمترین علت وقوع آتش سوزی ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین به موارد دیگر اثرگذار در وقوع آتش سوزی ها اشاره و می گوید: آتش زدن زمین های کشاورزی توسط کشاورزان نیز بخش کمی از آتش سوزی ها را شامل می شود که به واسطه آتش زدن کاه و کلش منجر به وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی شده است.

تراژدی آتش بر تن جنگل‌های زاگرس/ ۳ برابر شدن آتش‌سوزی در مراتع استان/ خسارت به ۲۸۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی فارس

افزایش ۳ برابری تعداد آتش سوزی ها

منتصری با بیان اینکه عمده خسارت وارد شده به گیاهان پای درخت و عرصه های زیر اشکوب است؛ خاطرنشان می کند: عمدتا بوته های زیر یکسال در زیر درختان سوخته اند و خود درختان خسارت عمده ای ندیده اند.

وی همچنین در رابطه با میزان آتش سوزی های امسال نسبت به سال گذشته می گوید: امسال تعداد آتش‌سوزی ها ۳ برابر شده است اما از نظر مساحت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مساحت خسارت داشته ایم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزاداری فارس درحالی امسال بیش از ۱۶۰ مورد آتش سوزی داشته‌ایم که در سال گذشته ۵۷ مورد بوده اما امسال میزان خسارت ۲۸۰ هکتار بوده که سال گذشته ۳۳۰ هکتار خسارت وارد شده بود.

منتصری ادامه می‌دهد: به عبارتی آتش سوزی ها از نظر تعداد افزایش داشته اما از نظر سطح کاهش داشته است و در سال گذشته در هر مورد آتش سوزی ۵.۶ هکتار دچار خسارت شد اما امسال در هر مورد آتش سوزی ۱.۷ هکتار خسارت دید.

وی حضور به موقع نیروها و آگاه سازی مردم را عامل مهمی در کاهش خسارت آتش سوزی ها دانست.

گزارش: مریم مرادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز