خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

12 سال پیگیری مطالبات بازنشستگان مخابرات از شیراز تا تهران/ مدیرعامل کارخانجات مخابراتی: شرمنده هستم، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۲۳۷

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه 12 سال است که کارگران کارخانه آی تی ام سی به دلیل عدم دریافت مطالبات با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، گفت: با توجه به برخی برنامه های این شرکت ، بحران های آی تی ام سی این مجموعه تا حدودی متوقف شد و مسئولان توانستند دوباره چرخ این کارخانه را به گردش بیندازند.

به گزارش ایلنا، علی راستگو در گفت و گو با ایلنا می افزاید: حدود 12 سال است که بسیاری از بازنشسته‌های این شرکت نتوانسته‌اند مطالبات و سنوات خود را دریافت کنند. طلب بعضی از این افراد در زمانی که بازنشست شدند حدود 4 الی 5 و 10 میلیون تومان بود که کارگران به دریافت این رقم هم حاضر شدند.

راستگو با بیان اینکه واریز حقوق کارگر باید جزو پرداخت اولیه هر سازمان، نهاد و کارخانه‌ای باشد، افزود : نپرداختن سنوات و مشکلات ایجاد شده در کارخانه آی تی ام سی در سال های گذشته سبب شد که مسئولان وقت این کارخانه نتوانند طلب و پاداش کارگران را به موقع پرداخت کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس خاطر نشان می‌کند: با توجه به زحماتی که کارگران این مجموعه در سال‌های سال در این کارخانه انجام دادند، انتظار داشتیم مسئولانی که در سال‌های گذشته سکان این کارخانه را برعهده گرفتند، با زمان بندی و برنامه ریزی مناسب حقوق این افراد را در اسرع وقت پرداخت کنند. 

راستگو می گوید: در صورت وجود عزم مناسب برای پرداخت معوقات و طلب بازنشستگان، مسئولان می بایست سنوات این افراد را نهایت در شش سال پیش پرداخت می کردند.

وی با بیان اینکه مشکلات این افراد باید در اسرع وقت حل شود، می گوید: با توجه به اساسی بودن مشکلات این افراد، انتظار داریم که مبلغ طلبشان در اسرع وقت پرداخت شود.

راستگو با اشاره به اینکه تعداد افرادی که نتوانستند طلب و پاداش پایان خدمت خود را از کارخانه آی تی ام سی دریافت کنند زیاد است، می گوید: طبق صحبت‌هایی که با مدیران و مسئولان کارخانه آی تی ام سی در سال های گذشته انجام دادیم، آن ها همواره اذعان داشتند که به دلیل مساعد نبودن وضع کارخانه توان پرداخت طلب کارگران و بازنشستگان را ندارند.

وی می افزاید: به نظر بنده مسئولان اگر می‌خواستند، می توانستند طلب این افراد را در سال‌های گذشته پرداخت کنند؛ چرا که آنها می توانستند با اختصاص دادن جزئی از درآمد این مجموعه، به پرداخت طلب این افراد اقدام کنند.

 12 سال پیگیری مطالبات بازنشستگان مخابرات از شیراز تا تهران/ مدیرعامل کارخانجات مخابراتی: شرمنده هستم، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

هیچکس مسئولیت  قبول نمی‌کند

اکبری نماینده شیراز در مجلس هم با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکلات کارگران و بازنشستگان مجموعه آی تی ام سی بارها با مسئولان جلسه برگزار کردیم، گفت : در زمان های گذشته هزینه هایی به اسم این شرکت انجام شده که باعث شد روند پرداخت و کار افراد این مجموعه را پیچیده کند.

وی با بیان اینکه عواملی مانند مشخص کردن ریز هزینه های این مجموعه و مطالبات بانک و ..... راه را برای پرداخت طلب کارگران بسیار پیچیده کرده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود 1300 کارگر آی تی ام سی نتوانستند مطالبات خود را از این مجموعه دریافت کنند، بنابراین برای حل مشکل، این افراد نامه ای را به وزیر صمت ارسال کردند.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه دریافت حق کارگران آی تی ام سی نیازمند یک اراده بالا و عزم جدی است، می افزاید: حل این موضوع کار یک وزارتخانه به تنهایی نیست، بنابراین انتظار داریم وزارت صمت، اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه برای حل این مشکل ورود کنند.

اکبری با اشاره به اینکه برای تحقق حق این کارگران هنوز نتوانستیم به یک نتیجه و جمع بندی لازم برسیم، افزود : متاسفانه در شرایط فعلی هیچکس مسئولیت پرداخت معوقات و طلب این افراد را به عهده نمی گیرد؛ اگرچه وزیر ارتباطات معتقد است که به دلیل واگذاری شرکت آی تی ام سی به بخش خصوصی مطالبات آن باید توسط این بخش پرداخت شود، اما طبق صحبت هایی که با بخش خصوصی داشتم، آنها همواره اذعان داشتند که به دلیل وجود بعضی از هزینه ها افرادی تمایل ندارند که این موضوع حل شود.

نماینده شیراز با بیان اینکه موضوع پرداخت طلب این افراد حل شدنی است، اضافه کرد : اگرچه اراضی که متعلق به این مجموعه هست در موقعیتی مناسب از شهر شیراز قرار دارد، بنابراین مسئولان می‌توانند با تغییر کاربری، گوشه‌ای از این مطالبات افراد را پرداخت کنند.

شرمنده بازنشستگان هستیم

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران در باره مطالبات بازنشستگان می‌گوید: به عنوان مدیر آی تی ام سی شرمنده بازنشستگان هستیم، چرا که در حق این افراد جفا شده است.

عبدالرضا رضوانی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: تلاش ما این است که از اعتبارات سالانه بخشی از بدهی‌های افرادی که شکایت نکرده اند پرداخت شود و در رابطه با افرادی که شکایت کرده اند کاری از دست ما بر نمی آید و روال قانونی باید طی شود.

وی با اشاره به اینکه طلب بازنشستگان آی تی ام سی حدود 4 میلیارد تومان از اواسط دهه 80 تاکنون است، افزود: عده‌ای از این شرکت شکایت کرده اند و عده‌ای هم صبوری داشتند.

رضوانی خاطر نشان می‌کند: علاوه بر بازنشستگان بعضی از پرسنل شرکت  نیز حقوق معوقه دارند و عیدی سال 96 و 97 را هنوز نگرفته اند که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم بخشی از این بدهی را تسویه کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه در گردش از مهم‌ترین مشکلاتی است که بر سر راه شرکت آی تی ام سی قرار دارد، گوید: بانک ها به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه ما قرار دارند به طوری که در شرایط فعلی نظام بانکی هیچ ریسکی در جهت رونق تولید را نمی پذیرد.

دلایل اعتراض

حدود ۳۰۰ نفر از بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز روز گذشته با حضور در مقابل وزارت صمت در خیابان سمیه، نسبت به عدم دریافت مطالبات ایام اشتغال اعتراض کردند. این افراد معتقدند مسئولان هیئت حمایت از صنایع بیش از ۱۲ سال است که مطالبات ایام اشتغال حدود ۱۲۰۰ بازنشسته را پرداخت نکرده ودر پاسخ به ما  مشکلات اقتصادی  را دلیل این اتفاق می دانند.  

کارخانه مخابرات راه دور شیراز سال ۸۵ تعطیل شد و از آن زمان، هم در رابطه با احیای آن و هم در رابطه با پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته مرتب وعده داده شد. به گفته بازنشستگان، هر کدام از آنها حدود ۵ تا ۷۰ میلیون تومان طلب دارند که بیشتر حجم مطالبات آنها به مزایای حقوقشان برمی‌گردد.

آنها با بیان اینکه کل طلبشان بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه حدود ۳۵ میلیارد تومان است، گفتند: اگر به بازنشسته‌ای که ۵ میلیون تومان در سال ۸۵ طلب داشت، این پول پرداخت می‌شد، می‌توانست برای خانه خود وسیله‌ای تهیه کند اما حالا با ۵ میلیون تومان، نمی‌توان یک خودروی بی‌کیفیت خرید.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز