خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز:

شورا از معرفی ریز پروژه‌ها به شهرداری خودداری کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۴۱۰

توسعه پارکینگ‌ها در سطح شیراز برخلاف تحقق درآمد ضعیف بوده است

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز با بیان اینکه در ماه گذشته تفریغ بودجه سال 1401 شهرداری تقدیم شورا شد؛ گفت: قطعا تفریغ بودجه سال گذشته چراغ راه سال‌های آینده است و با تحلیل و بررسی‌های صورت گرفته می‌توان از تفریغ بودجه نقاط قوت بودجه را تقویت و نقاط ضعف آن را اصلاح کرد.

به گزارش ایلنا، افسانه خواست خدایی در نطق پیش از دستور یکصد و سی و دومین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مطابق گزارش تفریغ بودجه سال 1401 که توسط شهرداری به شورا ارائه شده است  بودجه سال 1401 بعد از افزایش در متمم با  18 هزار میلیارد تومان مصوب شده است که 67 درصد آن منابع نقدی و 33 درصد آن منابع غیر نقد است.

وی افزود: از نقاط قوت درآمد در سال گذشته تحقق 103 درصدی درآمد شهرداری است و نقاط قابل تاملی نیز در حوزه درآمد وجود دارد که قطعاً شهرداری باید در بودجه سال آینده و سالهای آتی به آن توجه بیشتری داشته باشد تا مشکلات این حوزه نیز مرتفع شود.

به گفته خواست خدایی در بخش درآمدهای ناشی از توسعه شهری که سهم 60 درصدی از بودجه درآمدی را  نیز تشکیل می‌دهد اگر چه بودجه محقق شده است ولی در ردیف‌های تفضیلی دارای انحرافاتی است.

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: در بخش درآمد حاصل از ستاد باغات با 80 درصد عدم تحقق (191 میلیارد تومان محقق شده است) و در بخش درآمد عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری کمیسیون ماده 5 با 70 درصد عدم تحقق (292 میلیارد تومان محقق شده است) که باید در این خصوص برنامه ریزی دقیق و جامع تری صورت پذیرد.

خواست خدایی گفت: با توجه به اینکه موضوع حفظ باغات از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در شورای ششم برخوردار است باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در متمم 1402 و در بودجه سال 1403 مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد؛ یا ظرفیت نهایی درآمد ستاد باغات بیش از این عملکرد فعلی نیست و در راستای حفظ باغات باید از راهکارهای درآمدی دیگری در این حوزه بهره گرفت یا منابع درآمدی دیگری به بودجه ستاد باغات تزریق شود تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن به مرحله انجام برساند.

توسعه پارکینگ ها در سطح شهر برخلاف تحقق درآمد ضعیف بوده است

وی با بیان اینکه شهر شیراز چند مدتی است که درگیر موضوع ترافیک است که یکی از عللی که می تواند تاثیر مطلوبی بر کاهش ترافیک داشته باشد، قطعا تامین پارکینگ به تعداد مناسب در نقاط پر ترافیک شهر است، تصریح کرد: در درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ با توجه به افزایش 2.5 برابری تحقق درآمد به میزان 600 میلیارد تومان متاسفانه شاهد تاثیر چندانی در تامین توسعه پارکینگ‌های سطح شهر نبوده‌ایم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز  با اشاره به اینکه تملک دارایی مالی باید با منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی تناظر داشته باشد که در هنگام تنظیم بودجه باید به آن توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در بودجه سال1401 به دلیل برنامه ریزی برای دریافت وام جدید محقق نگردید و باید از این حوزه بیشتر مراقبت شود.

خواست خدایی بیان کرد: در حوزه درآمد شهرداری با برنامه ریزی بهتر و استفاده بهینه از منابع با ایجاد سامانه های گردش وجوه نقد، دارایی ها و بدهی‌های شهرداری و ارتباط بیشتر بین منایع و مصارف) به طور مثال درآمد و هزینه اختصاصی باغات و پارکینگ (برای مدیریت بهتر منابع و تقویت سیستم درآمد پایدار شهرداری تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حسابداری مالی شهرداری باید برای مانده موجودی نقد خود برنامه دقیق‌تری داشته باشد، ابراز کرد: با توجه به پیشنهاد قبلی با ایجاد سامانه گردش وجوه نقد می‌توان با دقت قابل قبولی منابع لازم برای هزینه‌های اقتصادی در زمان مناسب به آنها تزریق کند، تا شاهد توقف پروژه‌های عمرانی در مقاطع زمانی مختلف نباشیم.  

خواست خدایی  گفت: در بحث هزینه‌های جاری در تنظیم اولیه بودجه جاری باید دقت بیشتری از طرف شورا و شهرداری صورت پذیرد تا شاهد افزایش بیش از حد این بودجه در متمم نباشیم. با توجه به استاندارد GFS  تلاش شود، بودجه ریزی شهرداری شیراز به سمت یک بودجه ریزی عملیاتی بر اساس استانداردهای  GFS  ارائه و گزارش شود. 

خواست خدایی تصریح کرد: اگرچه گسترش حمل و نقل عمومی به جهت کاهش ترافیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان در سطح شهر مورد تاکید شورا و در دستورکار شهرداری است به نظر می رسد با توجه به اینکه یارانه خرید اتوبوس و مینی بوس در حدود 52 درصد پرداخت گردیده است، باید دقت بیشتری به این حوزه داشته باشیم. 

وی یادآور شد که سمن ها می توانند در حوزه های مختلف از جمله بهداشت، درمان، سلامت عمومی، رفاه و توسعه پایدار، فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشته باشند رو متاسفانه در ردیف کمک به سازمان های مردم نهاد در بودجه 1401 عملکرد شهرداری صفر بوده است که با توجه به بیان اهمیت موضوع  باید بر این موضوع در سال آینده توجه ویژه کرد تا عملکرد مطلوبی رقم بخورد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز  معتقد است با دقت در بخش هزینه های عمرانی شهرداری در بودجه مصوب 1402 محرز می‌گردد که 509 ریز پروژه در متمم بودجه سال گذشته به جهت عملکرد صفر حذف شده اند که با احتساب 2615 ریز پروژه این تعداد معادل 20 درصد ریز پروژه‌های بودجه مصوب است ضمن اینکه این پروژه‌ها از نظر ریالی 2000 میلیارد تومان و نزدیک به 15 درصد حجم بودجه را تشکیل می‌دهند وقت زیادی را هم، از شورا و هم از شهرداری هدر می‌دهد و در صورت عدم اصلاح می‌تواند یکی از دلایل عدم تحقق بودجه عمرانی شهرداری باشد.

خواست خدایی ادامه داد:  این کل ماجرا نیست از 268 پروژه شهرداری 118 پروژه یعنی نزدیک به 44 درصد پروژه‌های باقیمانده در زمان نیز عملکردی کمتر از 20 درصد را شامل می شوند که از این 118  پروژه 65 پروژه آن مربوط به پروژه‌های زیر یک میلیارد تومان است و در عوض فقط 10 مورد از این پروژه ها مربوط به پروژه های کلان با بودجه بالای 50 میلیارد تومان است.

وی یادآور شد:  نزدیک به 96 درصد عملکرد حوزه عمرانی نیز مربوط به پروژه های کلان با بودجه بالای  50 میلیارد تومان است که مجموعا 92 پروژه و سهم 35 درصد از تعداد پروژه ها را دارند. این آمارها به ما می‌گویند که خرد کردن پروژه‌ها باعث آسیب زدن به اجرای پروژه‌ها و عدم اجرا یا اجرای ضعیف آنها خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز عنوان کرد: بررسی بودجه در حوزه ماموریت های شهرداری نیز مشخص می کند که سه ماموریت حمل و نقل ترافیک، کالبدی و شهرسازی و محیط زیست و خدمات عملکردی بسیار بالاتری نسبت به مأموریت‌های اجتماعی فرهنگی، ایمنی و مدیریت بحران و خدمات مدیریت دارند.به نظر می‌رسد شهرداری در حوزه پروژه‌های سخت افزاری و زیرساختی موفق تر از پروژه‌های نرم افزاری (فکری) عمل می‌کند و این موضوع در بودجه سال‌های آتی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته  خواست خدایی بررسی بودجه درحوزه برنامه نیز مشخص می کند که 78 درصد عمکرد در اختیار 4 برنامه است و 26 برنامه دیگر سهم 23 درصدی در اختیار دارند.

وی معتقد است شورا باید نگاه خود را به برنامه معطوف دارد و ازمعرفی  ریز پروژه ها به شهرداری خودداری کند و تمرکز خود را معطوف به کنترل شاخص های کمی برنامه کند.

خواست خدایی بیان کرد: در برنامه بلند مدت کمیسیون برنامه و بودجه برنامه جدی در حرکت به سمت بودجه ریزی عملیاتی به عنوان ابزار اصلی بودجه، تکمیل و تهیه برنامه پنج ساله چهارم شهرداری شیراز بر اساس شاکله برنامه پنج ساله سوم، توجه به ساختار و شاخص های کمی برنامه، راه اندازی سامانه‌های پایش و ارزیابی برنامه، سامانه مدیریت گردش وجوه نقد شهرداری جهت استفاده بهینه از منابع مالی شهرداری، اهمیت دادن به تعریف پروژه‌ها و تهیه شرح خدمات و زمان بندی اجرایی و مالی، توجه به ارتقاء دانش پرسنل شهرداری در حوزه برنامه و بودجه و آموزشهای کاربردی دو ساله  داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هنگامی شفافیت در فراگرد بودجه بندی شکل می گیرد که، قوانین مقررات رویه‌ها و روش‌های تهیه و تنظیم ،قوانین ثابت و شفاف بوده و ضمن انتشار در اختیار عموم مردم نیز قرار گیرند و کمیسیون برنامه و بودجه  شورای اسلامی شهر شیراز در فراهم کردن و ایجاد بستر شفافیت برای عموم مردم پذیرای پیشنهادات و همراهی همه شهروندان و صاحب نظران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز