ابوذر حمیدی

بندرگاه بندر انزلی به مناسبت 26 آذر ، روز ملی حمل و نقل

بی شک از زمانیکه انسانها در سواحل دریای خزر ساکن شده اند با دریا سر وکار داشتند و برای گذشتن از دریا به منظور دادو ستد و نزدیکی با اقوام دیگر و بهره گیری از منابع دریایی ، به ساخت قایق ها ، کشتی های کوچک و بزرگ بادبانی و تجاری مبادرت ورزیدند . این بندر در سال ۱۳۰۶ که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال ۱۳۰۱ نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد. در سال ۱۸۹۵ میلادی برابر با ۱۲۷۴ خورشیدی کار بنای موج شکن غازیان به طول ۷۵۰ متر و موج شکن انزلی به طول ۵۲۰ متر شروع و درسال ۱۹۱۴ میلادی برابر ۱۲۹۳ خورشیدی پروژه احداث موج شکن ها پایان یافت. بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای کاسپین است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و برخورداری از مزیت هایی مثل ؛ نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و  قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب کشور آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی متمایز نموده است. این بندر در استان گیلان واقع شده ‌است.

ابوذر حمیدی
کد خبر : ۷۰۴۱۱۶