خبرگزاری کار ایران

پس از کمپین بین خطوط، سلفی بازی پشت فرمان را ممنوع کنیم

ایلنا: در روزگار سلفی ها و دابسمش ها و زندگی مجازی، این روزها سلفی پشت فرمان به یکی از متداول ترین عکس های پروفایل های مجازی بازان جامعه تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایپا نیوز و به نقل از پرشین خودرو، قطعاً برای همه ما پیش آمده است که در میان دوستان و آشنایان خود عکس های مختلفی را دیده ایم که طی آن فردی در حال رانندگی از خود تصویری را ثبت کرده و ترجیح داده است که آن عکس را نمایه پروفایل خود انتخاب کند.

در این میان اما سلبریتی ها و افراد مشهور هم از این قضیه دور نبوده اند و خود را با این حرکت ناهنجار و خطرناک همراه کرده اند.

هنرپیشه ها و افراد معروفی که خواه نا خواه به الگویی برای بسیاری از اقشار مردم تبدیل شده اند نیز پا به پای این هنجار شکنان آمده اند و نه تنها سلفی بلکه فیلم برداری و صحبت با مخاطبان را هم از این طریق میسر کرده اند.پ

عواملی که هر یک به تنهایی می تواند باعث ایجاد خطرات متعددی برای راننده شود و حتی خسارات جبران ناپذیری را برای وی به وجود آورد.

در موضوع تصادفات در کشور آنچه که مقام اول را در سوانح رانندگی از آن خود کرده است، بی احتیاطی و خطای انسانی است!

قطعاً حوزه خطای انسانی در تصادفات به توانایی رانندگی رانندگان محدود نمی شود و عوامل متعددی همچون سلفی بازی ها و حواس پرتی های متعددی که تنها با دست رانندگان ایجاد می شود تاثیر بسزائی در این وقایع بعضاً هولناک ایفا می کند.

سوالی که این رانندگان باید از خود بپرسند این است که ثبت یک تصویر به این شکل تا چه حد مهم است که بواسطه آن حتی جان و مال خود را تحت تاثیر قرار می دهند؟

آیا گرفتن عکس در این حالت آنقدر مهم است که فراموش کنیم که در حال رانندگی هستیم که امکان همجواری با رانندگان ناتوان دیگر محتمل است.

نکته ای که در این زمینه از نظرها پنهان مانده است این که خطاهای انسانی ما چقدر روی آمار بالای تصادفات تاثیر گذار است و معمولاً در افکار عمومی این تفکر نقش بسته شده است که عوامل اصلی تنها حول محور کیفیت خودرو و راه ها می چرخد و نقش تاثیر گذار اشتباهات انسانی نیز در حول خودرو و راه می چرخد.

مدت هاست که راهنمایی رانندگی بندی به جرائم رانندگان اضافه کرده که طی آن استفاده از تلفن همراه را ممنوع کرده است اما انگار برخی از رانندگان امروز به مکالمه با تلفن همراه بسنده نکرده و نوع جدیدی از استفاده از این عامل خطرناک در رانندگی را به منصه ظهور گذاشته اند.

امروز دیگر درد فرهنگ رانندگی در استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی محدود نمی شود و موضوع جدید به نام سلفی گیری و حتی دابسمش سازی هم به آن افزوده شده است و خدا می داند که این مساله چقدر روی تصادفات جاده ای که آمار آن در ایران کم هم نیست تاثیر خواهد گذشت.

آنچه که به نظر می رسد این است که این موضوع نباید از دید متولیان فرهنگ سازی دور بماند و قطعاً رسیدگی به این موضوع می تواند در صورت اجرای درست و کارشناسانه قدمی هر چند کوچک در کاهش تصادفات و توجه به رانندگی اقشار مختلف بردارد.

دیگر چه فرقی می کند که راننده ای بی احتیاط سوار پراید باشد یا بنز! وقتی راکب دل به دنیای دیگری بسته است و سودای تنوع تصویر در فضای مجازی را دارد دیگر نمی توان تقصیر را بر گردن خودرو انداخت و شاید باید حساب این نوع تصادفات حادثه ساز را از سهمی که بعنوان سهم تصادفات خودروهاست را جدا کرد.

شاید بعد از کمپین های مختلفی که در راستای بهبود فرهنگ رانندگی در کشور ایجاد شده است، امروز با تداوم آن به مسائلی همچون موضوع ذکر شده پرداخت و با ادامه دادن این دغدغه فرهنگی در خصوص رانندگی ایرانیان، هر کدام از مردم به سهم خود به این فرآیند پربار کمک کرده و در نهایت سود خود که قطعاً به خود و هموطنان خود خواهد رسید را برداشت کنند.

 

کد خبر : ۳۸۱۲۲۸