خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران:

مسکن مهر در اراضی کشاورزی ساخته شد / قرارداد(فاینانس) ۱.۶ میلیارد دلاری با کشور چین در حال انعقاد است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۰۳۰

حیدرپور گفت: از حدود ۱۱۸ میلیون تن تولید بخش کشاروزی در سال ۹۱ در دولت گذشته پس از بازنگری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار به رقمی حدود ۹۵ میلیون تن رسیدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندرانگفت: با دستور رئیس‌جمهور و مسئولین وقت بخشی از زمین‌‌ها و حتی اراضی کشاورزی به ساخت و ساز مسکن مهر تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به مازندران، دلاور حیدرپور در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه با شروع طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم بخشی از اراضی کشاورزی دولت در اختیاراین طرح قرار گرفت بیان داشت: این کار با دستور رئیس‌جمهور و مسئولین وقت انجام شد و بخشی از زمین‌‌ها و حتی اراضی کشاورزی به ساخت و ساز مسکن مهر تعلق گرفت که البته با تدابیر بهتر می‌شد از اراضی غیرکشاورزی برای این کار استفاده کرد.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت برنج در استان مازندران حدود ۲۱۰ هزار هکتار است که به دلیل مزیت اقتصادی کشاورزی به سمت کاربری‌های دیگر می‌رود و پیش‌بینی ما کم شدن حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی برنج‌کاری است. البته باید توجه داشت به دلیل مسائل و مشکلات کم‌آبی، توسعه شالیزارها در برنامه ما قرار ندارد و چنین امکانی هم وجود ندارد بنابراین تمام تلاش ما در تامین نیاز برنج کشور با افزایش عملکرد است که تاحدودی در این مسئله موفق عمل کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار داشت: بنابراین با به کار بردن روش‌های جدید و دستورالعمل فنی و کمک به کشاورز به لحاظ علمی سعی در افزایش عملکرد تولید محصول داریم و انشالله با به کارگیری این عوامل به یک ضریب خودکفایی مطلوب در افق هزار و ۴۰۴ برسیم.

حیدرپور در مورد سرمازدگی باغات مرکبات در زمستان سال گذشته و تاثیر آن بر میزان تولید محصول مرکبات امسال گفت: سرمازدگی سال گذشته تاثیر چندانی بر روی همه مرکبات نداشت البته تا حدودی سرمازدگی بر روی شکوفه‌های پرتقال تاثیرگذار بود ولی تولید شلیل و هلو در سطح استان در حد بسیار مطلوب و خوب بود.

وی افزود: نارنگی هم با وجود سرمای سال گذشته وضعیت خوبی دارد ولی در حال حاضر نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی میزان تولید مرکبات امسال را اعلام کرد واین کار باید به اوایل شهریورماه موکول شود تا به صورت دقیق‌تر میزان تولید مرکبات امسال مشخص شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: برآورد کلی ما از تولید مرکبات در سطح استان خوب است و با پیش‌بینی که از تولید پرتقال جنوب داریم قطعا نیاز داخلی در این‌مورد تامین می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

حیدرپور در مورد حمایت از کشاورزان در حوزه تولید برنج گفت: استان مازندران با حدود ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالی حدود ۳۶ درصد از اراضی شالیزار کشور را داراست و بنابراین ۴۰ درصد از برنج سفید کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: اجرای برخی از طرح‌های عمرانی به خصوص طرح‌های زیربنایی به پایداری تولید این محصول کمک می‌کند که این طرح‌ها عبارت است از از پوشش انهار، تامین آب، تسطیع اراضی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بیان داشت: همچنین توصیه‌های فنی در تولید بیشتر و تولید سالم و بهره‌وری از منابع آب و خاک بسیار می‌تواند در کمک به کشاورزان برای افزایش عملکرد تاثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح استان در چه مرحله‌ای است، اظهار داشت: از ۲۱۰ هکتار اراضی شالی حدود ۵۰ هزار هکتار آن انجام شده و با کمک‌های بلاعوض دولت در این خصوص این کار تا سال ۹۰ روند خوبی را سپری می‌کرد ولی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به بعد به دلیل برخی مسائل و تنگناهای مالی ناشی از مسائل سیاسی و تحریم‌ها ارتباط تخصیص‌شده تامین نشد و روندکار تقریبا کند شده است.

حیدرپور افزود: حدود ۱۰۰ هزار هکتار باقی‌مانده از این اراضی باید تجهیز و نوسازی شود زیرا این کار باعثمی‌شود شکل هندسی قطعات به گونه‌ای طراحی شود که استفاده از ماشین‌آلات در اراضی شالی به راحتی صورت گیرد.

وی افزود: تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و افزایش بهره‌وری سطح زیرکشت زمین را برای کشت دوم و سوم آماد می‌کند در حال حاضر تجهیز و نوسازی اراضی هر هکتار حدود ۴۵ میلیون ریال هزینه دارد که ۸۵ درصد آن به صورت کمک بلاعوض دولت تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: در حال حاضر یک قرارداد(فاینانس) ۱.۶ میلیارد دلاری با کشور چین در حال انعقاد است که با نهایی شدن قرارداد حدود ۱۰۵ هکتار از اراضی شمال کشور شامل گیلان و مازندران و بخشی از گلستان در ظرف سه سال در راستای این طرح باید تجهیز و نوسازی شود.

وی افزود: امسال حدود هزار هکتار برای تجهیز ونوسازی اراضی شالی به ما ابلاغ شده و مقدمات کار برای آن فراهم شده است و انشالله تا پایان ساخت این کار انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در مدت حضورتان در این چند ماه در وزارت جهاد استان چه ارزیابی به لحاظ آمار و ارقام از تولیدات محصولات کشاورزی و… در دولت گذشته داشته‌اید، گفت: هر دولت و هر مدیری پاسخگوی عملکرد خودش است و بنابراین ضرورتی ندارد که در اتفاقات گذشته کنکاش کنیم. در دولت قبل تا حدودی آمارها مورد مناقشه بود و باعثمسائل و مشکلاتی در سطح کشور شد و حتی باعثبازنگری از آمارها در سطح کلان شد.

حیدرپور گفت: از حدود ۱۱۸ میلیون تن تولید بخش کشاروزی در سال ۹۱ در دولت گذشته پس از بازنگری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار به رقمی حدود ۹۵ میلیون تن رسیدیم.

وی افزود: در استان مازندران هم به دنبال این مسئله ممکن است برخی آمارها دچار مناقشه شده باشد ولی به هر حال کشاورزی یک سال زراعی تولیدی و هر ساله به دلیل مسائل جوی و… تولیدات تحت تاثیر اتفاقات طبیعی قرار می‌گیرد و آمار تولیدات کشاورزی یک آمار مستمر و ثابت نیست.

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران بیان داشت: در این دولت سعی داریم که واقعیت‌ها را ارائه کنیم و تاکید بر خودسانسوری نداریم. قصد ما شفاف‌سازی است و پیش‌بینی ما برداشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی شالی استان است.

وی با اشاره به واردات حدود ۲ میلیون تن برنج در سال ۹۲ که باعثکم رونقی بازار این محصول در سال گذشته در استان مازندران شد گفت: این مسئله باعثانبار شدن بخشی از برنج تولیدی کشاورزان در سال گذشته شد و امسال هم به دلیل واردات برنج در سال گذشته بازار این محصول رونق چندانی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بیان داشت: در طرح ضیافت ماه رمضان حدود هزار و ۲۶۰ تن برنج خارجی به استان مازندران اختصاص داده شد که مانع توزیع آن در بازار شدیم و از طریق وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن پیگیر هستیم از واردات برنج در زمان برداشت جلوگیری کنیم.

وی افزود: با اقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی برنج وارداتی به کشور حدود ۴۰ درصد در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است و این اقدامات در جهت حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز