خبرگزاری کار ایران

مشارکت ایران و ترکیه نفعی دو طرفه است

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۴۱۹

بیشتر شدن روابط اقتصادی بین دو کشور در گرو سرعت بخشیدن به مراحل اجرایی تفاهم ها و موافقت نامه های دوجانبه است / خوشبختانه سیاست روسای سیاسی هر دو کشور در راستای حضور در بازارهای منطقه که جمعیتی افزون بر چهارصد میلیون نفر دارد، است.

ظهر سه شنبه ۲۰ خردادماه ساختمان TOBB آنکارا مملو از جمعیت بود. رئیس جمهور و رئیس اتاق ایران به این ساختمان رفته بودند تا پس از پیوستن به رئیس جمهور و رئیس اتاق ترکیه در جمع تجار دو کشور به مذاکره و تعاملات اقتصادی بپردازند.

به گزارش ایلنا، روسای اتاق های دو کشور در این نشست بر لزوم افزایش مناسبات اقتصادی با استفاده از پتانسیل های ایران و ترکیه تاکید کردند.

این دیدار رسمی پس از هجده سال برای اولین بار در این سطح با حضور اکثر اعضای هیئت دولت برگزار شد و فعالان بخش های خصوصی هر دو کشور مذاکراتی را در راستای بیشتر شدن مناسبات انجام دادند.

غلامحسین شافعی، رییس پارلمان بخش خصوصی ایران ضمن قدردانی از مسئولان و مقامات سیاسی ترکیه برای برپایی جلسات متعدد بین ایران و ترکیه، اینگونه دیدارها و نشست ها را اقدامی ضروری خواند.

وی همکاری بین ایران و ترکیه را فراتر از روابط عادی بین دو کشور دانست و گفت: خوشبختانه سیاست روسای سیاسی هر دو کشور در راستای حضور در بازارهای منطقه که جمعیتی افزون بر چهارصد میلیون نفر دارد، است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سیاست دولت یازدهم در خصوص همکاری های بیشتر با همسایگان و مسلمانان و در راس آنها ترکیه به عنوان دوست تاریخی ایران از پیگری های جدی بخش های خصوصی به منظور رفع موانع و مشکلات موجود در تجارت بین دو کشور خبر داد.

شافعی با اشاره به پتانسیل های ایران وترکیه در زمینه های مختلف، تشریح کرد: تجار ترکیه ای می توانند با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه به بازار آسیای شرقی دسترسی پیدا کنند و درعین حال ایران نیز از طریق ترکیه به بازار اروپا راه یابد.

وی در پایان تداوم ارتباطات طرفین را به عنوان دو کشور قدرتمند در راه ابریشم خواستار شد.

اجرای به موقع تفاهم نامه ها موجب دسترسی به بازارهای جدید می شود

در ادامه رفعت حصارچیکلی اوغلو، رییس اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه با تاکید بر موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی منطقه هدف از ارتباط میان ترکیه و ایران را همکاری های مشترک برای دسترسی بیشتر به بازارهای یکدیگر، همسایگان و حتی بازارهای جهانی عنوان کرد.

وی افزود: بیشتر شدن روابط اقتصادی بین دو کشور در گرو سرعت بخشیدن به مراحل اجرایی تفاهم ها و موافقت نامه های دوجانبه است.

رئیس اتاق ها و بورس های ترکیه با اشاره به رشد ایران در زمینه های صنعت دفاعی، پتروشیمی و نفت و گاز و پیشرفت های ترکیه در زمینه های صنعت ساختمان و توریسم، تصریح کرد: در سالهای اخیر سرمایه گذاری های دو جانبه در اینگونه پروژه ها صورت گرفته است که گامی مهم در راستای افزایش مناسبات دو کشور به شمار می آید.

حصارچیکلی اوغلو از ثبت بیش از هشتصد شرکت ایرانی در ترکیه خبر داد و خواستار شد: تجار و بازرگانان دو کشور باید با اتحاد خود به مردم سایر کشورها پیامی محکم و روشن با مضمون " مشارکت و همکاری؛ راه حل توسعه " بدهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز