خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو خبر داد:

رشد ۷۵ درصدی واردات خودرو در سال ۹۲

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۶۹۴

آمار نشان می‌دهد واردات خودرو نسبت به سال ۹۱ نیز حدود ۷۵ درصد رشد داشته و از فروردین ماه ۹۳ تاکنون میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو گفت: واردات خودرو در سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است.

آرش محبی نژاد، دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا با مقایسه میزان تولید و واردات خودرو اظهار داشت: آمار مقایسه‌ای واردات خودرو طی ۳ سال گذشته بیانگر افزایش واردات خودرو است به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۰ تولید خودروی سواری ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار دستگاه و میزان واردات خودرو در این سال ۳۹ هزار دستگاه بوده است.

وی افزود: این درحالی است که در سال ۹۲ میزان تولید خودروی سواری به ۶۲۵ هزار دستگاه تنزل یافت و تعداد واردات خودروی سواری به بیش از ۷۸ هزار دستگاه رسید که این میزان از واردات معادل ۱۲.۶ درصد تولید داخل بوده است.

وی با بیان اینکه آمار واردات خودرو نسبت به سال ۹۰ دو برابر شده؛ گفت: آمار نشان می‌دهد واردات خودرو نسبت به سال ۹۱ نیز حدود ۷۵ درصد رشد داشته است و از فروردین ماه ۹۳ تاکنون نیز میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته است.

محبی نژاد ادامه داد: بررسی مجموع هزینه‌های گمرگی خودروهای وارداتی بیانگر آن است که ارزش گمرکی یک دستگاه خودرو تقریبا حدود ۴۵ درصد از قیمت فروش آن است و حدود ۲۰ درصد دیگر ارزش خودرو عوارض گمرکی است و از قیمت فروش یک دستگاه خودروی وارداتی ۵ درصد هزینه اسقاط و ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۴.۵ درصد هزینه پلاک و عوارض و الباقی هزینه‌های حمل و نقل و سود فروشنده است.

وی گفت: این به این معناست که حدود ۵۵ درصد قیمت یک خودروی وارداتی سهم دولت و واردکننده خودرو است.

دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های تخصصی قطعات خودرو گفت: هر چند واردات خودرو برای وارد کننده و دولت سود سرشاری به همراه دارد اما درآمدهای دولت از این بخش مقطعی خواهد بود و در درازمدت به ضرر دولت است.

وی با بیان اینکه توجه دولتمردان و مجلسی‌ها را به ضعیف شدن صنعت خودرو جلب می‌کنیم؛ گفت: پیشنهاد ما این است که از افزایش عایدی حدود ۲ هزار میلیارد تومانی محل واردات خودرو تسهیلاتی در قالب وام‌های کم بهره در اختیار خودرو سازان قرار دهند و صنعت خودرو را از این شرایط خارج کنند.

وی افزود: مردم ایران در سال ۹۲ حدود ۹ تا ۱۲هزار میلیارد تومان بابت خرید خودروهای خارجی هزینه کرده‌اند که متأسفانه رقم مذکور بیش از نصف ارزش کل تولید داخل کشور است.

محبی نژاد همچنین با بیان اینکه در بخش واردات قطعات خودرو آمار واقعی و قابل استنادی در دسترس نیست و وضعیت به مراتب وخیم‌تر است؛ گفت: این حرکت خزشی خاموش در مورد قطعات خودرو پررنگ‌تر است به گونه‌ای که در این بخش بدلیل اینکه تعرفه قطعات زیاد است به صورت قاچاق و با نام تعرفه‌های دیگر این قطعات وارد کشور می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز