خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با ایلنا:

دریافت گواهی سلامت برای برنج‌های ایرانی و خارجی الزامی شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۶۲۳

سال ۹۲حدود ۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد که ۸۰ درصد آن از مقصد هند بود / متاسفانه هیأتی که به هند سفر کرده بود هیچگاه گزارش رسمی از برنج‌های آلوده هندی را منتشر نکرد هر چند که هزینه این سفر را مجمع وارد کنندگان برنج داده بود / میزان مصرف سم در برنج‌های تولید داخل بسیار اندک است و فاضلاب کارخانجات درایران به مزارع شالیزار نمی‌ریزد.

دبیر انجمن برنج ایران از الزامی شدن دریافت گواهی سلامت برای برنج‌های خارجی و ایرانی خبر داد.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا میزان واردات برنجهای هندی به کشور کاهش یافته است، اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته میزان واردات برنج کمی کاسته شد اما در سال ۹۲حدود ۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد که ۸۰ درصد آن از مقصد هند بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه عده‌ای سوداگر، برنجهای آلوده هندی را در بسته‌های سر‌شناس برنج‌های مرغوب ایرانی که به نوعی وی‌ترین و تابلوی برنج‌های ما بودند عرضه کردند برنج ایرانی نیز زیر سوال رفت و شوک شدیدی را بر این محصول وارد کرد.

شایق با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص کمک شایانی به انجمن برنج ایران کرد، گفت: همراهی وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان در آن دوره حساس قابل تقدیر است. وقتی که سال گذشته عنوان شد ۵ نوع برنج خیلی معروف و سر‌شناس ایرانی آلوده هستند با کمک وزارت کشاورزی و دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و گیلان ثابت کردیم که آن برنج‌هایی که آلوده بودند برنج ایرانی نیستند و برنج‌های خارجی بوده‌اند که در کیسه‌های ایرانی گذاشته شده بودند.

وی افزود: میزان مصرف سم در برنج‌های تولید داخل بسیار اندک است و فاضلاب کارخانجات در ایران به مزارع شالیزار نمی‌ریزد.

وی افزود: متاسفانه مقادیری از برنج‌های وارداتی به دست تعدادی سوداگر افتاده بود که آن‌ها این برنج‌ها را در کیسه‌های ایرانی ریخته و به بازار عرضه کردند که این موضوع توطئه‌ای بود که آبروی برندهای بر‌تر ایران را به خطر انداخت براین اساس کمیسیونی متشکل از وزارت بهداشت، ‌ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، ‌موسسه استاندارد وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج ایران تشکیل شد و مقرر گردید کلیه برنج‌های وارداتی کنترل شود.

وی افزود: متاسفانه هیئتی که به هند سفر کرده بود هیچگاه گزارش رسمی از برنج‌های آلوده هندی را منتشر نکردند هر چند که هزینه این سفر را مجمع وارد کنندگان برنج داده بود.

وی افزود: بالاخره آنچه جمع بندی شد این است که در سال ۹۳ کلیه برنج‌های وارداتی از مبادی هند و پاکستان دارای گواهی بهداشت، ‌کد رهگیری و شناسه شوند.

وی بااعلام این خبر که کلیه برنج‌های ایرانی نیز دارای بسته بندی بهداشتی خواهند شد، افزود: با نظارتی که از این پس صورت می‌گیرد گواهی بهداشت برای برنج‌های ایرانی نیز صادرخواهد شد و امیدواریم که با نظارت بیشتر دیگر شاهد اتفاقات سال گذشته نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز