خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو خبر داد:

خریداری بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خودروی خارجی در ۱۰ ماه گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۴۷

افزایش ۵ درصدی عوارض موجب کاهش انگیزه واردات خودرو نخواهد شد، اما اگر با این میزان افزایش عوارض قیمت خودروهای خارجی نیز افزایش پیدا کند اینگونه به نظر می‌رسد که تاجران خودرو حتی حاضر به کم کردن حاشیه سود خود نیستند.

دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو گفت: طی ده ماه گذشته مردم ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خودروی خارجی خریدند.

آرش محبی نژاد، دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش پنج درصدی عوارض خودروهای وارداتی اظهار داشت: حمایت‌های تعرفه‌ای و افزایش عوارض برای خودروهای وارداتی کمک موثری به تولید داخل است.

وی با بیان اینکه این مقدار عوارض تاثیر چندانی بر نرخ خودروهای خارجی نخواهد داشت افزود: بدلیل پایداری نرخ ارز به نظر می رسد قیمت‌ها چندان تغییری نکند و باید واردکنندگان از حاشیه سود خود کم کنند. وارد کننده خودرو هم چندان ضرری نخواهد کرد و تنها از حاشیه سود ۳۰ یا ۴۰ درصدی‌اش کم خواهد شد البته این مقدار عوارض خیلی کمتر از پیشنهاد انجمن قطعه سازان بوده است.

محبی نژاد تصریح کرد: حتی با افزایش ۵ درصدی عوارض خودرو مشکل تولید داخل و کاهش انگیزه واردات خودرو حل نخواهد شد و اگر با افزایش ۵ درصدی عوارض قیمت خودروهای خارجی نیز افزایش پیدا کند اینگونه به نظر می‌رسد که تاجران خودرو حتی حاضر نیستند که از حاشیه سود خود کم کنند.

وی تصریح کرد: چندی پیش انجمن پیشنهادی مبنی بر افزایش پلکانی عوارض خودروهای وارداتی داد یعنی خودروهای با حجم هزار تا ۱۵۰۰ سی سی ۱۰ درصد و خودروهای با حجم دو هزار تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۰ درصد بالا‌تر و همین طور به صورت پلکانی عوارض افزایش پیدا کند.

دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه همچنان تولید خودروهای داخلی با زیان روبرو است تصریح کرد: در دی ماه بیش از ۸۰ درصد و در هشت ماهه ابتدای سال حدود ۳۰ درصد واردات خودرو داشته‌ایم و از ابتدای سال تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مردم بابت خرید خودروهای خارجی هزینه کرده‌اند. این در حالی است که کل تولیدات داخل در ۹ ماهه ابتدای سال به ۹ هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

وی گفت: همچنین تعداد واردات خودرو در سال ۹۰ دو و نیم درصد بوده در حالی که در ۹ ماهه ابتدای سال به ۱۰ و نیم درصد رسیده است و با افزایش ۴ برابری واردات خودرو مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در حالی که نسبت‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها طی دو سال گذشته به نصف و یا یک سوم تقلیل پیدا کرده اما واردات خودرو افزایشی بوده و میزان واردات آن ۴۵ درصد حجم ریالی تولید خودروهای داخلی را شامل می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو گفت: البته طی دو سال گذشته با نرخ گذاری‌های متفاوت ارز شاهد بودیم که حجم عظیمی از واردات خودرو با ارز مرجع و مبادلاتی صورت گرفت و باعثافزایش رانت در کشور شد.

هر چه تحریم ها شدت گرفت واردات خودرو هم بیشتر شد

وی گفت: عمده واردات خودرو از امارات ترکیه و کره بوده و هرچه تحریم‌ها شدید‌تر شده واردات خودرو نیز بیشتر شده و به گونه‌ای به نفع صادرکننده‌های خودروهای خارجی شده است.

این عضو انجمن قطعه سازان خودرو در ادامه به سفر بزرگ‌ترین هیئت اقتصادی فرانسه به ایران اشاره کرد و گفت: این هیئت بزرگ‌ترین تیم اقتصادی است که در طول تاریخ ایران به کشورمان سفر کرده که می‌تواند در پی دو عامل باشد؛ یک به دلیل بحران داخلی اقتصاد فرانسه که نشان می‌دهد فرانسویان به خوبی تشخیص داده‌اند اقتصاد ایران می‌تواند گارانتی خوبی برای آن‌ها باشد و دوم تعلیق تحریم‌ها که باعثهمکاری مجدد پژو با کشور ما شد که این عامل سازنده می‌تواند موجب از سر گیری تعاملات باشد.

وی ادامه داد: آن‌ها به خوبی دریافتند که ایران یک درصد جمعیت جهان و ده درصد منابع طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده و دارای نیروی انسانی تحصیل کرده و در حد رقابت با سایر کشور‌ها است پس سرمایه گذاری در این کشور می‌تواند عامل برد برد باشد.

محبی نژاد گفت: همچنین با وجود مزیت‌های نسبی در صنعت خودرو کشور سرمایه گذاری خارجی جانی دوباره به این بخش می دهد و طرف‌های خارجی می‌توانند علاوه بر دانش فنی، تکنولوژی روز را به کشور بازگرداند و چرخ‌های صنعت را به حرکت درآورند.

وی در خاتمه افزود: البته رنو در این مدت ۴-۵ سال اخیر نشان داد که سیاست‌های هوشمندانه و عاقلانه تری را در پیش گرفته در حالی که پژو با منزوی کردن خود هم اکنون نزدیک به مرز ورشکستگی است و تعداد عظیمی از کارمندان خود را اخراج کرده و این نشان می‌دهد که تفاوت دیدگاه خودروسازان فرانسوی در ‌‌نهایت موجب موفقیت و یا عدم موفقیت و جهت گیری‌های متفاوت آن‌ها می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز