خبرگزاری کار ایران

در نشست معاون برنامه ریزی سازمان غذا و دارو با مجمع واردات صورت گرفت؛

اصلاحات طرح جدید برچسب اصالت کالاهای سلامت محور

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۰۹

تشکل‌هایی نظیر مجمع واردات باید آموزش و توانمند سازی مسئولین فنی را بعنوان یکی از مقدمات ضروری برای کاهش بروکراسی اداری و تفویض مسئولیت‌های بیشتر به مسئولین فنی در دستور کار خود قرار دهند.

هدف از جایگزینی لیبل دو بعدی به شیوه جدید، حذف واسطه‌ها و مراحل دست و پاگیر در فرایند ترخیص کالاهای سلامت محور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر عبدالهی اصل، معاون برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در نشست واردکنندگان محصولات سلامت محور که در دفتر مجمع واردات برگزار شد با تشریح تغییرات جدید طرح برچسب اصاالت کالا تصریح کرد: به علت اینکه ساختار اولیه به تناسب نیاز محیا نشده بود، متاسفانه این طرح نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه هدف از جایگزینی لیبل دو بعدی به شیوه جدید، حذف مراحل دست و پاگیر در فرایند ترخیص کالا‌ها است، تصریح کرد: در سیستم گذشته شرکت‌ها پروانه اخذ می‌کردند و ثبت می‌کردند اما مجدد برای اخذ مجوز باید به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کردند، اما در طرح جدید خیلی از موانع و واسطه‌ها حذف شده است.

معاون برنامه ریزی سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر سیاستگذاری‌های سازمان غذا و دارو بمنظور کاهش بروکراسی ادرای و تسهیل تجارت قانونی کالاهای سلامت محور اظهار داشت: سازمان غذا و دارو هرگز نمی‌خواهد کالا در گمرک بماند. ما می‌دانیم که متوقف شدن کالای سلامت محور در گمرک به معنای آن است که کالا از لحاظ بهداشتی ممکن است درمعرض خطر بیشتری قرار گیرد. بنابراین ما هم با واردکنندگان هم زبان هستیم تا کالا زود‌تر از گمرک ترخیص شود.

عبدالهی در پاسخ به اعتراض برخی واردکنندگان در رابطه با عدم قابلیت نصب برچسب بر برخی کالا‌ها تصریح کرد: به جهت تسریع امور بهتر است مجمع واردات نسبت به بررسی محصولات و دسته بندی کالا‌ها از لحاظ قابلیت نصب لیبل با سازمان غذا و دارو همکاری بیشتری داشته باشد.

معاون برنامه ریزی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: پایش و رهیگیری محصولات آرایشی و بهداشتی و غذایی تا سطح شرکتهای پخش اولویت سازمان غذا و دارو است. البته در ارتباط با دارو و مکمل‌های غذایی، موضوع تا داروخانه و مصرف کننده پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح اصالت کالا ۸ شرکت مجری برچسب اصالت وجود داشت ولی در طرح جدید هر شرکتی که قابلیت فنی لازم را داشته باشد می‌تواند لیبل محصولات خود را خودش تولید و الصاق کند. در واقع هر شرکت وارد کننده خود مسئولیت اصالت کالای خود را به عهده دارد.

عبدالهی با اشاره به اینکه قابلیت انجام کلیه مراحل توسط مسئولین فنی شرکت‌ها از طریق سامانه مربوطه وجود دارد افزود: نصب لیبل در انبار شرکت‌ها توسط خود شرکت‌ها و با نظارت مسئولین فنی خود شرکت‌ها انجام می‌شود.

به گفته عبدالهی، اقلام آرایشی و بهداشتی و غذای که امکان الصاق برچسب روی آن‌ها وجود ندارد، برچسب روی بسته بندی ثانویه آن‌ها نصب خواهد شد ولی در خصوص مکمل‌های غذایی و دارو، الزاما باید برچسب روی تک تک محصولات نصب شد.

عبدالهی پیشنهاد کرد: به دلیل حضور حداکثری واردکنندگان در مجمع واردات، این تشکل می‌تواند بعنوان یکی از نمایندگی‌های نصب برچسب اعلام آمادگی کند.

در ادامه این جلسه هدایت حسینی - مدیر کل اداره نظارت بر فراورده‌های آرایشی، بهداشتی، غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز با تاکید بر نقش مسئولین فنی در فرایند نظارت بر عملکرد شرکتهای وارد کننده کالاهای سلامت محور اظهار داشت: به منظور تسهیل امور، سازمان غذا و دارو اعتبار جواب آزمایش‌های دوره‌ای در خصوص محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی را از شش ماه به یکسال افزایش داده است اما در این مدت مسئول فنی شرکت‌ها، نظارت لازم را نسبت به اصول کیفی برعهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: تشکل‌هایی نظیر مجمع واردات باید آموزش و توانمند سازی مسئولین فنی را بعنوان یکی از مقدمات ضروری برای کاهش بروکراسی اداری و تفویض مسئولیت‌های بیشتر به مسئولین فنی در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به تلاشهای سازمان غذا و دارو برای کاهش بروکراسی اداری و تسهیل تجارت قانونی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو موافق درجه بندی شدن واردکنندگان از سوی یک مرجع معتبر همچون مجمع واردات است. با این کار می‌توان بخش دیگری از امور نظارتی را نیز به خود شرکت‌ها واگذار کرد.

در ادامه علیرضا مناقبی - عضو هیات رئیسه مجمع واردات و رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در رابطه با برچسب اصالت اظهار داشت: حرف ما این نیست که طرح اصالت کالا برداشته شود، اما اول ساختار آن باید درست شود.

وی افزود: کالای قاچاق کالایی است که ذاتا با سخت‌ترین، پر هزینه‌ترین و محدود‌ترین شکل ممکن در سطح عرضه یافت می‌شود ولی امروز متاسفانه با دقت در قفسه فروشگاه‌ها به وضوح مشاهده می‌کنیم کالاهایی که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده‌اند به راحتی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

به گفته مناقبی، باید اعتراف کنیم که دیگر نمی‌توانیم چنین کالاهایی را قاچاق بنامیم. و این نشان دهنده آن است که منافع یک عده در حمایت از چنین تجارت‌هایی است.

محمدرضا بوترابی، عضو هیات رئیسه مجمع واردات و رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز در این جلسه اظهار داشت: بهتر است سازمان غذا و دارو به جهت اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بهتر و سریع‌تر عملیاتی کند، پیش از صدور بخشنامه‌ها، موضوع را با مجمع واردات که تخصصی‌ترین بخش واردات در کشور است طرح کند تا به این شکل از تجربیات شکل گرفته در میان واردکنندگان شناسنامه دار کشور بهره برداری مناسب شود.

به گفته بوترابی در مسیر واردات قانونی هر چقدر دستور العمل‌های دست و پاگیر‌تر و مبهم‌تر باشند، به‌‌ همان مقدار دست افراد غیر برای تجارت زیر زمینی باز‌تر خواهد شد و این هشداری است که همه سازمانهای مرتبط با موضوع واردات باید جدی بگیرند.
محمد‌پور خسروانی - رئیس کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع واردات نیز در این جلسه تاکید کرد: توانمندی مسئول فنی، سابقه شرکت‌ها و عدم تخلف آن‌ها باید از شاخص‌ها اولیه برای درجه بندی واردکنندگان است.

وی با اشاره به نقش مسئولین فنی تصریح کرد: مسئولین فنی زبان مشترک سازمان غذا و دارو و شرکتهای واردکننده و تولید کننده اقلام سلامت محور هستند.

پور خسروانی در خصوص برچسب اصالت اظهار داشت: اگر هدف مقابله با قاچاق است، باید به صراحت بگوییم که این لیبل‌ها به تنهایی جواب گوی مشکلات نخواهد بود و تنها بعنوان بخشی از یک نسخه جامع می‌توانند مفید واقع شوند.

به گفته پورخسروانی مسلما دولتمردان باید با در پیش گرفتن سیاست‌های حمایت از واردات قانونی، انگیزه‌های قاچاق را کاهش دهند.

وی ادامه داد: بهتر است طرح برچسب دو بعدی جدید بصورت پایلوت(نمونه) نسبت به برخی محصولات پیاده شود تا بازده طرح ارزیابی شود و نقط ضعف و قوت آن شناسایی شود و الا مانند سایر طرح‌هایی که ظهور و سقوط‌های نزدیک به هم داشته‌اند
رئیس کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع واردات افزود: طرح‌هایی که برای محصولات آرایشی و بهداشتی انجام می‌شود عموما برگرفته و کپی شده از روش‌های دارویی است که بیش از حد سختگیرانه است و باید در این رابطه سازمان غذا و دارو تجدید نظر کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز