خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

وضعیت معیشتی چایکاران مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۰۶۸

با توجه به اینکه کشور در شرایط رکود تورمی قرار دارد کاهش تولیدات فشار بسیار زیادی را به باغداران چای وارد می‌کند، باغات چای برای تولید کننده چای مزیت اقتصادی نداردو به همین خاطر است که علاوه بر مشکلات موجود در امر تولید رغبت چایکاران را هم کاهش داده است که همه این عوامل در کنار هم منجر به کاهش بهره وری شده است.

در سال جاری با توجه به اینکه کشور با کاهش بارندگی روبرو است و این نکته که بیشتر باغات چای از طریق بارش باران آبیاری می‌شوند نه تنها تولید و برداشت باغات چای به شکل چشمگیری کاهش یافته است بلکه وضعیت معیشتی چایکاران را نیز در شرایط بحرانی قرار داده است.

برداشت برگ سبز چای نسبت به سال گذشته مجموعا ۲۴ درصد کاهش یافته است و طبق اعلام رسمی سازمان چای از نظر مقدار نسبت به سال گذشته مجموعا با ۱۷ هزار تن کسری تولید مواجه‌ایم. "

کاهش تولیدات و فشار مضاعف به باغداران

نعمت یاورزاده، یک تولیدکننده چای در این رابطه به ایلنا، گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط رکود تورمی قرار دارد کاهش تولیدات فشار بسیار زیادی را به باغداران چای وارد می‌کند.

وی افزود: در سال جاری با کاهش بارندگی مشکلاتی برای تولیدکنندگان چای در کشور به وجود آمده است که شرایط زندگی را برای آنان سخت کرده است.

یاورزاده با اشاره به این نکته که درآمد چایکاران از طریق دولتی محاسبه و پرداخت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه روش درآمد چایکاران از طریق سیتم دولتی است این روش با شرایط موجود که کشور دچار رکود تورمی است همخوانی ندارد و بنابر این عرصه را بیش از پیش برای آنان تنگ کرده است.

این تولید کننده چای با اشاره به مشکلات موجود در پروسه تولید چای اظهار کرد: باغات چای برای تولید کننده چای مزیت اقتصادی نداردو به همین خاطر است که علاوه بر مشکلات موجود در امر تولید رغبت چایکاران را هم کاهش داده است که همه این عوامل در کنار هم منجر به کاهش بهره وری شده است. "

بیمه ۱۴ درصد از باغات چای

علاوه بر کاهش تولید مشکل دیگری که باغداران چای با آن مواجه‌اند بیمه نشدن باغات چای است که شرایط سختی را برای ادامه فعالیت آنان به وجود آورده است؛ به طوری که از ۵۵ هزار و ۴۲۲ نفر چایکار با سطح زیرکشت ۲۵ هزار و ۱۰۲ هکتار فقط ۷۶۳۳ نفر با مساحت۴۹۳۸ هکتار باغات چای خود را بیمه کرده‌اند.

بنابر این؛ حدود ۱۴ درصد از کل چایکاران موفق به بیمه باغات خود شده‌اند که درصد بسیار پایینی برای این باغداران با توجه به اینکه اغلب آنان معیشت خود را با این باغات تامین می‌کنند به شمار می‌آید. "

یاورزاده در این رابطه با اشاره به بیمه نشدن اغلب باغات چای در ادامه افزود: با توجه به شرایط سخت در پروسه تولید، هنوز هم بسیاری از باغات چای تغییر کاربری نداده‌اند، بسیاری از باغداران خود اشتغالند و صرفا به دلیل علاقه خود در این باغات به کشت چای می‌پردازند؛ اما درآمدشان جوابگوی هزینه‌های تولید آنان نیست. "

واردات بی رویه چای

یکی دیگر از مشکلات چایکاران واردات بی‌رویه چای است که گویا هیچ نظارتی برآن وجود ندارد، بطوری که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت با اشاره به نابودی بخش قابل توجهی از باغات چای گیلان به دلیل خشکسالی به ایلنا گفت: علاوه بر خشکسالی، واردات چای نیز مشکل اصلی چایکاران است که همچنان ادامه داشته و معضلاتی را برای چایکاران به وجود آورده است، اکنون بخش قابل توجهی از جنگل‌ها و باغات چای گیلان به دلیل خشکسالی در معرض نابودی بوده و این موضوع اخذ تدابیر کارآمد را می‌طلبد.

سال هاست که تعیین قیمت گذاری چای توسط دولت انجام شده است، تا به امروز آمار دقیقی از میزان مصرف، تولید و نیاز بازار نیز ارائه نشده است؛ بنابراین ضعف در ارائه آمار مناسب که از مهم‌ترین ضعف‌های بخش کشاورزی است به همراه مشکلات عدیده‌ای که چایکاران در امر تولید با آن مواجه‌اند دست به دست هم داده است تا تولید محصولی که قابلیت صادرات و رقابت در بازارهای بین المللی دارد، در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد که در پس آن مشکلات معیشتی عدیده‌ای را برای چایکاران به وجود آورد.

گزارش: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز