خبرگزاری کار ایران

صبح امروز اعلام شد؛

مواضع انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران درباره انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۷۳۴

بیش از یک دهه پیش، جنبشی در اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آغاز شد که با نقد وضعیت موجود بر ضرورت ایجاد تغییر و تحول در ساختار، کارکرد و نقش اتاقها تأکید داشت. این حرکت در پرتو پیروزی تحول خواهان در انتخابات سال۱۳۸۱اتاق تهران و بعضی شهرستانها امکان اجرای بخشی از اهداف و برنامه های خود و فرصت تحقق بخشیدن به جنبه هایی از آرمان هایش را پیدا کرد که یکی از نتایج آن هویت یافتن اتاق های تهران و شهرستان و تحرک چشمگیر آنها بود.

بیش از یک دهه پیش، جنبشی در اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آغاز شد که با نقد وضعیت موجود بر ضرورت ایجاد تغییر و تحول در ساختار، کارکرد و نقش اتاقها تأکید داشت. این حرکت در پرتو پیروزی تحول خواهان در انتخابات سال۱۳۸۱اتاق تهران و بعضی شهرستانها امکان اجرای بخشی از اهداف و برنامه های خود و فرصت تحقق بخشیدن به جنبه هایی از آرمان هایش را پیدا کرد که یکی از نتایج آن هویت یافتن اتاق های تهران و شهرستان و تحرک چشمگیر آنها بود. اندیشه تحول و تلاش های تحول طلبان، به رغم مخالفت های سنت گرایان و محافظه کاران، پشتیبانی شمار بسیاری از اعضاء اتاق ها را به خود جلب کرد و با این پشتوانه جدی توانست با تاکید بر عضوسالاری، حاکمیت اراده متکی به خواست اعضاء و اعتقاد به گردش نخبگان، اقتدارگرایی و ریاست محوری حاکم بر اتاقها را به چالش بکشد.

گرچه در انتخابات سال ۱۳۸۵ تحول خواهان حائز اکثریت نسبی آراء شدند، اما ائتلاف دولت نهم و محافظه کارانیکه بیمناک از تعمیق اندیشه تحول و تحقق آرمان متعالی اتاق ها بودند، مانع از استمرار حضور مؤثر تحول خواهان در هیأت رئیسه اتاقها شد و به این ترتیب امکان تحقق تمام عیار عضوسالاری، گردش نخبگان و اداره دموکراتیک اتاقها همچنان ناممکن گشت.

در رویارویی با این موانع و تنگناها، تحول خواهان سرانجام تلاشهای خود را در انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران سازماندهی و متمرکز کردند و با برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک شورای مرکزی و هیأت اجرایی را انتخاب و دوره جدید فعالیت انجمن را آغاز نمودند. در ماده یک اساسنامه انجمن هدفهای این تشکل اقتصادی به شرح زیر برشمرده شده است:

۱ - افزایش سطح آگاهی مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی کشور

۲ - افزایش مشارکت مدیران و متخصصین در تصمیم سازیها و سیاست کلان اقتصادی کشور

۳ - افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت و جایگاه صنعت در توسعه ملی

۴ - تلاش برای رشد فرهنگ صنعتی مبتنی بر ارزش های ملی

۵ - تلاش برای تحقق اصول قانون اساسی به ویژه در زمینه های اقتصادی کشور

۶ - تلاش برای ایجاد تناسب منطقی میان توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی کشور

۷ - ایجاد همبستگی میان مدیران اقتصادی و صنعتی و شناخت و حمایت از منافع مشترک آنها

۸ - تجمیع توانایی و تجارب مدیران صنعتی و اقتصادی کشور برای افزایش بهره وری.


هرچند میدان فعالیت و چشم انداز اهداف انجمن همچنان که که از عنوان آن بر می آید، بسیار پردامنه و معطوف به فرایندهای بلند مدت و شامل همه حوزه های حیات اقتصادی کشور است، اما یکی از عرصه هایی که می تواند نقش اساسی در دستیابی انجمن به اهداف تعیین شده خود ایفا کند، مجموعه ی اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان مهمترین نهاد نمایندگی کننده و سازمان دهنده بخش خصوصی است.

با توجه به در پیش بودن برگزاری انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان این اتاقها در اسفند ۱۳۹۳، انجمن با درک شرایط اقتصادی کشور و جایگاه بخش خصوصی در فرایند تحولات جاری و نقش تأثیرگذار اتاقهای بازرگانی در تصمیم گیری و سیاست گذاری ها، یکی از خطوط سیاست های کلی خود را معطوف به حضور موثر در این انتخابات قرار داده است.

از این رو انجمن جزئیاتدیدگاهها و برنامه های خود را متعاقباً اعلام می نماید و از تمام فعالان اقتصادی که نگرش های آنان با افق فکری و اهداف انجمن و بینش تحول طلبی همسو است، دعوت به همراهی و مشارکت در انتخابات اتاق می نماید. بدیهی است در همین چارچوب، انجمن از همه داوطلبانی که واجد دیدگاهها و علایق مشترک بوده و پایبند به آرمان های انجمن باشند، پشتیبانی خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز