خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حمایت:

تخلفات خودروسازان پیگیری می شود / زیان ۶۸۵ تومانی دولت از هر کیلو گندم برای تهیه نان

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۰۶۳

برای هر کیلو گندم ۶۸۵ تومان دولت زیان می‌دهد و آرد را با نرخ ۴۶۵ تومان به خبازی‌ها می‌فروشد و به نوعی بخش بیشتری از هزینه‌ها را دولت متحمل می‌شود.

خودروسازان در فروش نقدی و پیش فروش نیز رشد خوبی داشته اند که بر اساس آمارها در بخش پیش فروش با ۶۴ درصد و در فروش فوری با ۵۸ درصد رشد همراه بوده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد تقوی رئیس سازمان حمایت در نشستی که به منظور آشنایی مفاهیم صنعت معدن و تجارت و تبیین نقش رسانه‌ها در توسعه صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد در پاسخ به این پرسش که چرا نقش سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در مسائلی نظیر خرید خودرو چندان پررنگ نیست اظهار داشت: زمانی که در دل صنعت خودرو عارضه‌هایی نظیر تحریم ها به وجود می‌آید و نمود بیرونی پیدامی کند این موضوع به معنای تخلف در این صنعت نیست و سازمان حمایت نیز بنا ندارد گره بر روی گره خودرو سازان بزند.

وی افزود: ما از خودرو سازان می‌خواهیم تا هر ساله خودروسازان تولید و برنامه خود را ارائه دهند و اگر از برنامه عقب هستند علت را بگویند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز صنعت خودرو از برنامه تولید خود نیز جلو‌تر است به گونه‌ای که از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه که در برنامه تولید سال ۹۳ آنها عنوان شده ۶۱۲ هزار دستگاه تا کنون تولید و به بازار عرضه شده و با وجود اتفاقات بدی که افتاده امروز ۷۲ درصد از برنامه جلو‌تر هستند.

رشد ۶۴ درصدی پیش فروش و رشد ۵۸ درصدی فروش فوری خودروسازان

تقوی گفت: خودروسازان در فروش نقدی و پیش فروش نیز رشد خوبی داشته اند که بر اساس آمارها در بخش پیش فروش با ۶۴ درصد و در فروش فوری با ۵۸ درصد رشد همراه بوده اند.

تقوی همچنین د رخصوص قیمت، ‌کیفیت، مدل و زمان مطالبه خودرو از سوی مشتریان افزود: در حالی که همه این موارد مورد توجه ماست موارد دیگری نظیر قراردادهای رسمی خودروسازان را نیز پیگیری می‌کنیم و اینکه آن‌ها چه میزان به تعهدات خود به مصرف کنندگان پایبند هستند ما با موضوعاتی برخورد داشته‌ایم که در پیش فروش‌های سه ماهه خودرو به مصرف کننده منتقل نشده و ما با این موضوع برخورد کرده ایم که آمار آن کم هم نیست.

رئیس سازمان حمایت در پاسخ به این پرسش که چرا در زمان عرضه خودروی مگان به جای این خودرو سه پراید به مصرف کننده داده‌ شده گفت: این موضوع مربوط به تعهدات شرکت خارجی با شرکت داخلی ما بوده البته این به این معنا نیست که این نوع موضوعات قابل پیگیری نیستند اما مطمئنا این اتفاق به دلیل عدم همکاری خودروسازان خارجی بوده است.

وی با اشاره به اینکه با هر گونه تبعیضی در این زمینه برخورد می‌کنیم گفت: در زمان ثبت نام خودرو سود دوران مشارکت و یا موضوع خودروی جایگزین در قرار داد مطرح می‌شود که در صورت تخلفات برخورد می شود.

تقوی در مورد اسقاط خودرو نیز افزود: از خرداد ماه امسال ستاد حمل ونقل تصمیم گرفت تا اسقاط خودرو را به وارد کنندگان واگذار کند که این موضوع باعثتاخیر در فرآیند عرضه خودرو های جدید به مصرف کنندگان شد زیرا وارد کنندگان در بازار به دنبال خودروی اسقاطی بودند تا بتواند گواهی را برای ثبت سفارش عرضه کنند که این موضوع فرآیند عرضه خودرو را با تاخیر مواجه کرد.

رئیس سازمان حمایت گفت: البته ما پیشنهاداتی برای ایجاد مرکزی برای اسقاط خودرو داده‌ایم تا دیگر مشکلی برای گواهی گرفتن نباشد.

طی سی ماه گذشته نرخ نان تغییری نداشت / زیان ۶۸۵ تومانی دولت از هر کیلو گندم

تقوی همچنین با اشاره به نرخ آرد و نان گفت: طی سی ماه گذشته هیچ نرخ جدیدی برای نان اعلام نشده است و پیگیر آن هستیم که قیمت گندم تغییر نکند اما با توجه به اینکه سایر هزینه‌ها تغییر کرده و در دو سال گذشته دو بار نرخ دستمزد کارگران ۲۵ درصد افزایش داشته و در نرخ انرژی و حمل ونقل نیز تغییراتی صورت گرفته بدیهی است تا نرخ نان به دستور ستاد تنظیم بازار تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه هر کیلو گندم ۱۱۵۰ تومان برای دولت هزینه دارد افزود: برای هر کیلو گندم ۶۸۵ تومان دولت زیان می‌دهد و آرد را با نرخ ۴۶۵ تومان به خبازی‌ها می‌فروشد. و به نوعی بخش بیشتری از هزینه‌ها را دولت متحمل می‌شود.

وی گفت: تا قبل از رسیدن آرد به خبازی‌ها نظارت از سوی شرکت با زرگانی ایران انجام می‌شود و بعد از آن نظارت از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

طرح شبنم شکست خورد / پیگیر تغییرات در طرح شبنم هستیم

تقوی همچنین در خصوص قاچاق موبایل گفت: با توجه به اینکه توان تولید موبایل در کشور قابل توجه نیست این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود هر چند که وز ارت صنعت طرح شبنم را برای کاهش قاچاق عنوان کرد اما این تصمیم سازی در ابتدا درست انجام شد و در اجرا با مشکلاتی همراه بود.

وی گفت: ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز و گمرک دستگاههای متولی برنامه‌هایی برای عرضه موبایل دارند تا شرایط قانونی برای ورود این کالا به گونه‌ای باشد تا سود ناشی از قاچاق به صفر برسد و دیگر انگیزه‌ای برای قاچاقچیان وجود نداشته باشد.
وی همچنین در مورد شوینده‌ها گفت: شوینده‌ها در بخش پودر دستی و ماشینی جز اولویت دوم ستاد تنظیم بازار است و سایر شوینده‌ها جز اولویت بندی محسوب نمی‌شوند ودر چارچوب تفاهم نامه و تغییر نرخ انرژی مواد اولیه و حمل نقل تغییر قیمت‌ها لحاظ می‌شود.

طراحی قاچاق در هفت الی هشت قلم کالا

وی با بیان اینکه امروز موضوع قاچاق با طراحی فوق العاده سنگینی از سوی عده‌ای خاص در دست اجراست گفت: در هفت الی هشت قلم کالای عمده موضوع قاچاق در کشور مطرح است که امیدواریم با تصمیمات درست این موضوع رسیدگی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز