خبرگزاری کار ایران

سینی صدر در دیدار مقام گرجی:

مبادلات ایران و گرجستان را می توان به ۱۰ برابر میزان فعلی رساند

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۶۶۶

با توجه به ظرفیت های دو کشور ایران و گرجستان می توان طی یک برنامه کاری پنج ساله سطح مبادلات دوجانبه را به ۱۰ برابر میزان فعلی رساند.

حسینی صدر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان گفت: با توجه به ظرفیت های دو کشور می توان طی یک برنامه کاری پنج ساله سطح مبادلات دوجانبه را به ۱۰ برابر میزان فعلی رساند.

به گزارش ایلنا و به نقل از خانه ملت، مؤید حسینی صدر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان دیروز(سه شنبه) با ' گیورگی کویریکا شویلی ' وزیر اقتصاد و توسعه پایدار و معاون نخست وزیر گرجستان دیدار و گفت وگو کرد.

حسینی صدر در ابتدای این دیدار با اشاره به سطح پائین مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و گرجستان گفت: با توجه به ظرفیت های دو کشور زمینه های لازم برای افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی آنها وجود دارد؛ به طوری که می توان با یک برنامه کاری پنج ساله سطح مبادلات فی مابین را به ۱۰ برابر میزان فعلی رساند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان در ادامه این دیدار با اشاره به لزوم ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: ایران آمادگی لازم برای مذاکرات هیأت های اقتصادی دو کشور در راستای بسترسازی به منظور بهره برداری از ظرفیت های ترانزیتی و بندری طرفین و همچنین متنوع نمودن شرایط حمل و نقلی دو کشور را دارد.

حسینی صدر با اشاره به لزوم تسهیل ترانزیت کالا میان دو کشور گفت: با توجه به مزیت های اساسی گرجستان برای دسترسی ایران به اروپای شرقی از طریق دریای سیاه و همچنین توسعه دسترسی گرجستان به آب های گرم جنوب و بازار شرق آسیا از طریق ایران، باید سرمایه گذاری ویژه ای برای همکاری های ترانزیتی دو کشور انجام شود.

گیورگی کویریکا شویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه خوب روابط اقتصادی و تجاری ایران و گرجستان گفت: بخش های مختلفی برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید مبادلات مستقیم کالا، همکاری در بخش انرژی های فسیلی، ساخت پالایشگاه توسط ایران در گرجستان، پروژه انتقال آب گرجستان به ایران، احداثخط راه آهن و توسعه گردشگری از اولویت های دولت و مجلس ایران و گرجستان باشد.

وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در ادامه این دیدار گفت: با توجه به اینکه همکاری های تجاری و اقتصادی مکمل روابط خوب سیاسی می باشد، جمهوری اسلامی ایران و گرجستان باید توجه بیشتری به ارتقاء سطح مناسبات دو کشور در عرصه های اقتصادی و تجاری داشته باشند.

گیورگی کویریکا شویلی، در پایان ضمن پذیرش پیشنهاد حسینی صدر در خصوص برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان، تشکیل منظم نشست های این کمیسیون را عامل مهمی در تسریع، تسهیل و افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز