خبرگزاری کار ایران

معاون امور باغبانی:

سالانه ۱۶ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۴۰۷

اصلاح باغ ها و استفاده از روش های مدرن آبیاری می تواند در افزایش تولیدات کشاورزی کمک موثری باشد. در حال حاضر ۱۶ میلیون تن انواع میوه، سبزی و صیفی جات در دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از باغ های کشور تولید شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد: در حال حاضر ۱۶ میلیون تن انواع میوه، سبزی و صیفی جات در دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از باغ های کشور تولید شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی طهماسبی افزود: اصلاح باغ ها و استفاده از روش های مدرن آبیاری می تواند در افزایش تولیدات کشاورزی کمک موثری باشد.

وی با بیان اینکه برای آبیاری مدرن اعم از قطره ای و زیرسطحی، تسهیلات مناسبی از سوی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی شده است، اظهار داشت: از این اعتبارات به متقاضیان طرح آبیاری نوین، برای هر هکتار شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه و بخشودگی داده می شود و بخش کمی توسط باغدار پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه این حمایت ها می تواند انگیزه کشاورزان برای استقبال از این طرح را بیشتر کند، خاطرنشان ساخت: باغ های جدید احداثی با آبیاری تحت فشار و قطره ای آبیاری می شود اما باغات سنتی با داشتن درختان مسن نیازمند اصلاح روش های آبیاری هستند که نیاز به کمی کار دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در خصوص حمایت از صادرات میوه، اظهار داشت: صادرات این محصولات مکانیزم خود را دارد و افراد فعال آن تعیین کننده هستند اما بیشترین صادرات کشور در محصولاتی مانند زرشک، زعفران، کشمش، پسته، میوه جات، سبزی جات و صیفی جات است.

وی میزان صادرات میوه کشور را حدود چهار میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: طرح هایی در قالب اقتصاد مقاومتی نوشته شده تا برای مثبت کردن تراز تجاری کشور اجرایی شود که در این راستا وزارتخانه نیز برنامه ریزی کرده و در نظر دارد برای سال آینده بیشتر بر صادرات پسته کار شود.

طهماسبی با بیان اینکه برخی محصولات که ریسک بالایی دارند باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرند، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه سال خوبی برای صادرات پسته است و زعفران نیز بالای ۳۰۰ تن تولید می شود.

وی با اشاره به پایین آمدن قیمت جهانی صادرات کشمش، گفت: ۱۵۰ هزار تن کشمش صادراتی در کشور داریم که خرید قبلی است که تاکنون ۴۵ هزار تن آن صادر شده است. با تغییرات بوجود آمده در قیمت کشمش، نمایندگان مجلس پیگیر حل موضوع هستند و دولت نیز از کشاورزان دفاع خواهد کرد و امیدواریم بزودی با حل موضوع خبر خوشی به کشاورزان داده شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر حمایت از صادرکنندگان، اظهار داشت: بخش بازرگانی نیز باید از صادر کنندگان حمایت کند تا از تنش قیمت ها جلوگیری شود و اگر نوسان قیمتی بود، دولت کمک حمایتی را اجرایی کند.

وی اصلاح باغ های سنتی را از مهمترین برنامه های وزارتخانه در سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدوارم با ارقام جدید تجاری بتوانیم کارهای تاثیرگذاری انجام دهیم و برای استان قزوین و شهرستان تاکستان نیز طرح جدید تراز تاکستان ها یا روسیمی کردن که با استقبال کشاورزان روبرو شده، توسعه یابد.

وی افزود: طرح داربستی کردن باغات انگور تاکنون در چند هزار هکتار از باغات انجام شده و منجر به افزایش کیفیت و کمیت محصول شده است و انتظار می رود با اجرای طرح انتقال آب در کنار توسعه این طرح، مشکلات این حوزه با کاهش تلفات آب برطرف شود.

طهماسبی در خصوص حفظ باغستان ها و بادامستان های استان قزوین، گفت: بهترین باغات در استان قزوین قرار دارد، بنابراین باید مسوولان استان در حفظ آن بکوشند، زیرا هرچقدر در توسعه و نگهداری فضای سبز و اقلیم آب و هوایی کار شود، گامی در مسیر سالم سازی هوا برداشته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز