خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در گفتگو با ایلنا:

عرضه سیمان در بورس کالا در حال ارزیابی و بررسی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۰۳۱

از جمله اقدامات صورت پذیرفته درجهت ساماندهی نظام توزیع وصادرات، موضوع عرضه سیمان در بورس کالایی بوده که در صورت اجرایی شدن این مهم می‌تواند برخی از مشکلات موجود در این صنعت را مرتفع و در دراز مدت منافع تولید کننده ومصرف کننده را تامین کند در این خصوص، مباحثمرتبط از سوی هلدینگ‌ها و شرکتهای تولیدی وبورس کالایی در حال ارزیای و بررسی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: با توجه به کاهش صادرات سیمان در سال جاری عرضه سیمان در بورس کالا در حال ارزیابی و بررسی است.

مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و امور بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش صادرات سیمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه‌ای برای این کالا دارد اظهارداشت: با توجه به ظرفیت فعلی بیش از ۸۰ میلیون تن وتولیدعملی حدود ۷۰ میلیون تن ومصرفی بالغ بر ۵۵ میلیون تن وصادرات حدود ۱۷ میلیون تن انواع سیمان وکلینکر توسط واحدهای تولیدی طی سال ۹۲ و همچنین سرمایه گذاری‌های جدید در خصوص افزایش ظرفیت تولید و بالطبع وجود مازاد نیاز داخلی، کارخانجات مربوطه به تناسب نیاز بازارهای منطقه نسبت به صادرات اقدام می‌کنند.

وی افزود: در این راستا سیمان ایران در سطح بازار کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، آسیای میانه و… از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده بطوریکه از سال ۸۷ تا کنون روند رو به رشد حدود ۵۰ درصدی را طی کرده است. با توجه به مشکلات اخیرامنیتی در کشور عراق که حدود ۷۰ درصد از سیمان صادراتی ایران را جذب می‌کند، صادرات شش ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده است.

خسروتاج تصریح کرد: علاوه بر مسائل امنیتی، مقررات وضع شده توسط وزارت تجارت عراق مبنی بر تعیین ضوابط خاص برای واردات سیمان از ایران ومشکلات گمرکی وحمل نقل و… نیز مزید برعلت بوده که با پیگیریهای صورت پذیرفته مشکلات مذکور مرتفع شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: مطابق اطلاعات واصله از شرکت توسعۀ صادرات صنعت سیمان، در سال ۹۲ قریب به ۲۰ درصد از نیاز سیمان کشور افغانستان از ایران تامین شد(افغانستان سالانه بیش از ۶ میلیون تن سیمان وارد می‌کند). مضافا اینکه بالغ بر ۴۰ درصد از سیمان وارداتی به کشورهای CIS را سیمان تولیدی کشور ایران بخود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به وجود مزیتهای صادراتی به این دو منطقه(شمال و شرق) و همچنین بازار رو به رشد کشورهای آفریقایی، تمرکز بر بازارهای جایگزین صادراتی به جهت حفظ موقعیت و رتبۀ کنونی کشور در صادرات سیمان در سطح جهانی، و رفع معضلات شکاف عرضه و تقاضای سیمان در کشور بیش از گذشته ضروری به نظر می‌رسد.

خسروتاج خاطر نشان کرد: سیمان یک کالای حجیم وفساد پذیر بوده ودر فواصل بیش از ۳۵۰ کیلومتر صادرات آن برای یک کشور مزیتی ندارد.

وی افزود: از جمله اقدامات صورت پذیرفته درجهت ساماندهی نظام توزیع وصادرات، موضوع عرضه سیمان در بورس کالایی بوده که در صورت اجرایی شدن این مهم می‌تواند برخی از مشکلات موجود در این صنعت را مرتفع و در دراز مدت منافع تولید کننده ومصرف کننده را تامین کند در این خصوص، مباحثمرتبط از سوی هلدینگ‌ها و شرکتهای تولیدی وبورس کالایی در حال ارزیای و بررسی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز