خبرگزاری کار ایران

مدیریت یکپارچه تهران عامل عبور از سیل

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۹۸۰

روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۸ در کشور با سیل در برخی مناطق همراه بود. سیلی که به دلایل مختلف از جمله آماده نبودن در برابر بحران، شرایط نامطلوب زیرساخت ها، جدی نگرفتن شرایط اضطرار از جانب مردم و... باعث به وجود آمدن خسارات و صدمات جانی و مالی جبران ناپذیری به مردم اقصی نقاط کشور شد.

به گزارش ایلنا، سیل روزهای گذشته به حدی بود که در تهران که به صورت جدی با کم‌آبی مواجه است، خطر سیل کار را به جایی رساند که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌‌جمهور در یک هشدار همگانی می گوید« باید امشب با تمام وجود از تهران حفاظت کنیم». این پیام جدی معاون اول همه مدیران را هشیار کرد و اگر مدیری هم در سفر، تعطیلات نوروزی را سپری می کرد را به سرکار بازگرداند تا در شرایط حساس احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند.

در این میان اما شرایط تهران متفاوت بود. شهری که در سالیان گذشته به زعم برخی با بی مهری هایی روبرو بوده و فقط تابلویی جهت نمایش و تبلیغات بوده است که هشدار جهانگیری می تواند گواهی بر این ادعا باشد.

اما در بحرانی که به تازگی پشت سر گذاشته شد، مدیریت شهری نشان داد در رویکردشان یک نفر تصمیم گیرنده نیست و در پایتخت ایران اسلامی همه با هم مشکلات را حل می‌‌‌کنند و تهران جای افتتاح های یک نفره زودهنگام پرخطر برای نمایش نیست. همچنین این رویکرد مدیریت شهری نشان داد برای حل موضوعی، ابتدا مشکل به خوبی رصد و بعد آن را بررسی می‌‌شود و همه نیروها در تمامی سطوح به شهروندان خدمت‌‌‌رسانی می‌‌‌کنند.

با گذشت چند روز از بارش‌‌‌های شدید در استان تهران و آرام‌‌‌تر شدن وضعیت جو و عبور نسبی از وضعیت بحران می‌‌‌توانیم به بررسی بهتر عملکرد مدیریت شهری در این بازه زمانی بپردازیم که چگونه در تهران این وضعیت بحرانی نشد.

سید آرش میلانی حسینی در یکصد و سی و سومین و یکی از آخرین جلسات این شورا در سال ۹۷ در تذکری از شهرداری خواسته بود تا برنامه این سازمان برای آمادگی تهران در برابر سیلاب را اعلام کند. او در تذکر خود گفته بود: «با توجه به آثار تغییرات اقلیمی بر شرایط سیل‌خیزی حوضه‌های آبخیز مشرف به شهر تهران شایسته است برنامه آمادگی در برابر سیلاب در تهران مورد توجه جدی قرار گیرد.» این تذکر رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نشاندهنده عزم مدیریت شهری به حل مسائل به صورت ریشه‌ای است.

اما با شروع بارندگی‌‌‌‌های تهران الهام فخاری، دیگر عضو شورا و رییس شورای استان تهران بار دیگر به این موضوع حساسیت نشان داد و در یک توییت از مردم تهران خواست تا آمادگی‌‌‌های لازم در برابر سیل و طوفان احتمالی را داشته باشند و شرایط بحرانی را جدی بگیرند.

گاهی این هشدارها می‌‌تواند حتی جان شهروندان را از خطرات احتمالی نجات دهد. چنانکه در سال ۹۳ و در پی ناآمادگی در برابر طوفان هم این موضوع به وضوح دیده شد و علاوه بر به وجود آمدن خسارات مالی شش کشته به همراه داشت.

آگاه کردن مردم و هشدار در مورد خطرات احتمالی، برای استفاده از پناه گیری و کاستن از خسارات، اقدامی موثر و مثبت است، گرچه خطر رخ ندهد. اما در پی این هشدار و پیام معاون اول رییس‌‌جمهور نیز مدیران ارشد استانی و شهرداری در ابتدا اطلاع‌‌‌رسانی دقیق را در پیش گرفتند و نتیجه این کار مشترک و جدی گرفتن شرایط پشت سر گذاشتن این بحران بدون صدمات جانی برای شهروندان بود.

در ادامه این اقدامات نخستین جلسه ستاد هماهنگی پیشگیری و مدیریت بحران تهران در روز دوشنبه ۵ فروردین تشکیل جلسه داد؛ در این جلسات که در روزهای بحرانی تهران با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان مردم تهران در مجلس و مدیران ارشد استانی همراه بود، تصمیمات سختگیرانه برای مقابله با سیل همراه بود.

بدون شک بهترین اقدام مسئولان و مدیران در شرایط خاص، به غیر از آگاه کردن مردم، تدارک پیشگیرانه و کاستن از هر گونه خطر احتمالی است. جلوگیری از حضور مردم در تفریحگاه‌‌‌های حاشیه شهر مانند فشم، کن و... از جمله این موارد بود.

در روزهای سخت تهران نیز از برخی اعضای شورا مانند مرتضی الویری، سید محمود میرلوحی، احمد مسجدجامعی، آرش سید میلانی حسینی و الهام فخاری به صورت نزدیک وضعیت تهران را از ستاد هماهنگی پیشگیری و مدیریت بحران تهران رصد می‌‌کردند؛ افشین حبیب‌‌زاده و مجید فراهانی با بازرسی و سرزدن به دیگر مجموعه‌‌های زیر نظر شهرداری مانند ایستگاه‌‌های آتش‌‌نشانی سعی در حفظ روحیه آنان می‌‌‌‌کردند و برخی اعضای شورا هم مانند علی اعطا و زهرا نژادبهرام با ارائه گزارش همکاران خود از وضعیت تهران از طریق فضای مجازی سعی می‌‌‌کردند با شهروندان صحبت کنند و آنان را نسبت به وضعیت به وجود آمده هشیار کردند.

استان تهران طی ۱۰ روز ابتدایی سال ۱۳۹۸ دو سامانه بارشی شدید را تجربه کرد اما آبگرفتی بزرگ و وقوع سیلاب رخ نداد که استاندار تهران این مهم را نتیجه همکاری نهادهای متولی برشمرد و اقدامات دستگاه‌‌‌‌‌ها را در این مدت ستود. 

همه این موارد حاکی از این مورد است که در شهر تهران یک قهرمان وجود ندارد و و همه نیروها در تمام رده‌‌ها قهرمان خدمت‌‌رسانی به مردم هستند.

مدیریت یکپارچه تهران عامل عبور از سیل

مدیریت یکپارچه تهران عامل عبور از سیل

مدیریت یکپارچه تهران عامل عبور از سیل

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز