خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

از تمامی خط قرمزهای محیط زیست عبور کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۴۷

زمانی که ۲۳ درصد جمعیت در یک درصد از خاک متمرکز می‌شوند، یعنی از همه خط قرمزهای محیط زیست که امروزه همه در حفظ آن تلاش می‌کنند، عبور کرده‌ایم و امکان بازپروری آن وجود ندارد.

شهردار تهران گفت: مدیریت محلی معطوف به شهردرای‌ها و شوراهای شهر است، اما این موضوع به معنی آن نیست که کار در شهرداری‌ها متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد باقر قالیباف امروز در همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت گفت: انتقال پایتخت از نظر کسانی که این موضوع را از جهت علمی مورد ارزیابی قرار داده‌اند، کار درستی نیست و از نظر من نیز با توجه به تجربه‌ای که درحوزه کار اجرایی دارم، این کار امکان‌پذیر نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه شهر تهران با چالش‌های اساسی و جدی روبروست، اظهار کرد: تهران حدود یک درصد از وسعت جغرافیایی کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که بیشتر از ۲۳ درصد از جمعیت کشور در آن متمرکز هستند.

قالیباف با اشاره به ضرورت وجود آب، خاک و هوا در محیط زندگی گفت: زمانی که ۲۳ درصد جمعیت در یک درصد از خاک متمرکز می‌شوند، یعنی از همه خط قرمزهای محیط زیست که امروزه همه در حفظ آن تلاش می‌کنند، عبور کرده‌ایم و امکان بازپروری آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این شرایط نه تنها ۴ سد که با سدهای بیشتر نیز امکان تامین آب را نداریم. همچنین آلودگی هوا نیز مشکلات خود را دارد.

شهردار تهران با تاکید براینکه برای زندگی و پیشرفت برنامه توسعه لازم است، گفت: توسعه پایدار می‌گوید که نمی‌توانیم عوامل محیط زیستی را قربانی پیشرفت کنیم، اما در تهران شرایطی وجود دارد که محیط زیست‌مان را به این شرایط سخت و غیرقابل بازگشت رسانده است.

وی با اشاره به اینکه تهران علاوه بر چالش‌های بزرگ محیط زیستی، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی نیز دارد، افزود: بخشی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و خاص شهر تهران نیست، مانند کارتون خوابی، ترافیک و کودکان کار اما در مجموع برای حل مشکلات تهران باید اقدام کنیم.

شهردار تهران با اشاره به وجود دو رویکرد در بحثانتقال پایتخت کشور گفت: یک نگاه بر انتقال پایتخت تاکید دارد و نگاه دیگر موضوع ساماندهی را مد نظر قرار داده است.

وی ادامه داد: اگر ظرفیت حمل و نقل عمومی را به ۷۰ درصد برسانیم، مشکل حل می‌شود؟ اگر از ساخت و ساز در تهران جلوگیری کنیم، مشکل حل می‌شود؟

شهردار تهران خاطر نشان کرد: برخی معتقدند؛ شهردرای تهران بیش از اندازه جواز ساخت و ساز صادر می‌کند که من رسما این حرف را رد می‌کنم، چرا که ما براساس طرح جامع و تفصیلی و براساس حقوق مردم این کار را انجام می‌دهیم.

قالیباف تاکید کرد: من در زمان ارائه بودجه ۹۴ اعلام کردم که آماده هستم، هیچ‌گونه پروانه ساختی اعم از مسکونی، اداری و تجاری در شهر تهران ندهم و اگر فکر می‌کنید؛ ساختمان‌سازی در تهران تنها معضل است من این کار را انجام می‌دهم.

قالیباق با طرح این سوال که آیا تراکم‌زدایی‌‌ همان تمرکز زدایی است، گفت: گاهی آنقدر ساده اندیشی می‌کنیم که فرق بین این دو را تشخیص نمی‌دهیم، یعنی فکر می‌کنیم با انتقال ادارات به شهرهای دیگر مشکل حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید همه اموراتی که جنبه تولی‌گری دارند، در دولت و مرکزیت باقی بمانند اما امور تصدی‌گری را به مدیران محلی بسپاریم که این موضوع در قانون اساسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار تهران افزود: مدیریت محلی معطوف به شهردرای‌ها و شوراهای شهر است اما این موضوع به معنی آن نیست که کار در شهرداری‌ها متمرکز شود.

قالیباف با اشاره به انتخابات شورایاری‌ها طی روزهای آینده گفت: در این انتخابات مردم شورایاری محل را انتخاب می‌کنند تا آن‌ها اولویت محلات خود را مشخص کنند و شهرداری در این خصوص تصمیم گیرنده نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز