خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

بصیرت بخشی کار سیاسی نیست / مردم هر روز از ما تشکر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۲۴۵

از کی تا حالا بصیرت‌بخشی کار سیاسی شده است؟ سازمان بسیج شهرداری درصدد بود، جامعه را آگاه کند / قبل از شما هزار نفر با ما تماس گرفتند و بابت این موضوع تشکر کردند.

عضو اصولگرای شورای شهر تهران درباره اقدام سازمان بسیج شهرداری تهران در راهپیمایی ۲۲ بهمن مبنی بر توزیع پلاکاردهای مزین به عکس امام و رهبری که زیر آن نوشته شده بود؛ «توافقات ننگین مایه ذلت ماست» بر این باور است که «این اقدام سیاسی نبوده و نوعی بصیرت بخشی‌ست و نباید بصیرت بخشی را یک کار سیاسی تلقی کرد». این در حالی است که سازمان بسیج شهرداری تهران در واکنش به انتشار مطلبی در خبرگزاری ایلنا طی جوابیه‌ای به صراحت عنوان کرده است؛ «بسیج سیاست را می‌شناسد و در هر عرصه‌ای باشد، بنا به تکلیف عمل خواهد کرد، حال میدان عمل می‌خواهد؛ شهرداری باشد یا جبهه نبرد و در برابر دشمن تا دندان مسلح». ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در حالی تامین بودجه سازمان بسیج شهرداری تهران را از سوی شهرداری تهران اعلام می‌کند(البته با اذعان به اینکه بودجه شهرداری از پول مردم تامین می‌شود) که این سازمان در همان جوابیه تاکید کرده است: «بسیج یک نهاد مستقل است و کسی هم در بسیج از جیب مردم برای مقاصد شخصی استفاده نمی‌کند.» هر چند در سطور بعدی می‌آورد «باید تصریح شود تا کسی به خودش نگیرد که ای وای از جیب مردم خرج کردند تا علیه ما سخن بگویند». متن این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

*نظر شما درباره اقدام نهاد وابسته به شهرداری در راهپیمایی ۲۲ بهمن مبنی بر توزیع پلاکاردهای مزین به عکس امام و رهبری که زیر آن نوشته شده بود؛ «توافقات ننگین مایه ذلت ماست» چیست و آیا این نهاد به عنوان زیر مجموعه شهرداری تهران می‌تواند به این مباحثورود پیدا کند؟

سازمان بسیج شهرداری تهران وابسته به شهرداری نیست و همانند بسیج سایر وزارتخانه‌ها، زیر مجموعه سازمان بسیج مستضعفان محسوب می‌شود. از همین رو نیروهای سازمان بسیج شهرداری تهران نیز سیاست‌های سازمان بسیج مستضعفان را اجرایی می‌کنند و این نیروهایی بسیجی در هر سازمانی که باشند، موظف به این کار هستند.

*با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای فصل الخطاب است، و ایشان نیز نظر خود را در این باره اعلام کرده‌اند، چه توجیهی وجود دارد که نهاد دیگری در این زمینه ورود پیدا کند؟

مقام معظم رهبری این طور فرمودند که ما به تیم مذاکره کننده و دولت تدبیر و امید اطمینان داریم اما در انتهای فرمایشات خود نیز اشاره داشتند که من به این مذاکرات خوشبین نیستم. سازمان بسیج شهرداری تهران نیز این منظور را نداشته که تیم مذاکره کننده افراد خائنی هستند، بلکه آنها بر این موضوع پافشاری داشتند که هر توافقی که ننگین باشد، برای ما ذلت می‌آورد و می‌خواستند؛ بگویند حواستان باشد، توافقی نکنید که باعثذلت شود، بلکه توافقی کنید که عزتمان را بالا ببرد.

*به نظر نمی‌آید؛ بسیج سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در روز ۲۲ بهمن به چنین موضوعی ورود کرده باشند یا حداقل مشاهدات ما چنین چیزی را تایید نمی‌کند، پس چرا سازمان بسیج شهرداری تهران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن که از آن به عنوان روز وحدت ملی یاد می‌شود، اقدام به این کار کرده است؟

چرا فکر می‌کنید که بسیج سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها این کارها را انجام نمی‌دهند، شاید سازمان بسیج شهرداری تهران یک مقدار دستش بازتر است و می‌تواند دو تا بنر هم بزند.

*مگر بودجه سازمان بسیج شهرداری تهران از طرف شهرداری تامین نمی‌شود؟

بودجه بسیج همه وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها از طرف خود آن وزارتخانه یا سازمان تامین می‌شود، به طور مثال بودجه بسیج وزارت نفت را این وزارتخانه می‌دهد. اگر چه بسیج یک نهاد مردمی است.

*شهرداری نهاد دولتی نیست و درآمد آن از محل پول‌های مردم تامین می‌شود، بنابراین آیا می‌تواند، همانند وزارتخانه‌ها که یک بودجه مشخص دولتی دارند، اقدام به این کار کند؟

نه تنها پولی که در شهرداری وجود دارد، برای مردم است، بلکه پول دولت نیز از آن مردم است. بودجه وزارت راه، ‌وزارت نفت و… همه از مردم است. کدام نهاد دولتی وجود دارد که بودجه‌اش را شخص آورده باشد؟

*اما وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر که با فروش تراکم درآمد کسب نمی‌کنند!
نه اینطور نیست، ولی نفت به فروش می‌رسد و بودجه آنها تامین می‌شود.

*مگر بودجه شهرداری نباید صرف امور شهری شود؟

بودجه شهرداری در کارهای فرهنگی و همچنین کمک به مساجد و مدارس نیز هزینه می‌شود و بسیج هم یکی از سازمان‌هایی است که به مباحثفرهنگی جامعه می‌پردازد.

*توزیع پلاکارد با این عنوان که توافق ننگین مایه ذلت ماست آن هم در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن به نظر شما یک کار فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود یا یک کار سیاسی؟

این یک کار سیاسی محسوب نمی‌شود، بلکه بصیرت‌بخشی است و همان طور که گفتم به نظر من می‌خواستند؛ این را به تیم مذاکره کننده بگویند که اگر توافقی باعثافتخار و عزت کشور می‌شود، جلو بروند، چنانچه آقا فرمودند و اگر ننگ به بار می‌آورد، ذلت است و این کار را نکنند که این اقدام سازمان بسیج شهرداری تهران یعنی دادن آگاهی.

*برچه مبنایی فکر می‌کنید که این اقدام یک کار سیاسی محسوب نمی‌شود؟
هرکسی می‌تواند آن را کاری سیاسی تلقی کند و اسم سیاسی بر روی آن بگذارد، چرا که برداشت‌ها در این زمینه مختلف است.

*شما بر این عقیده هستید که بودجه شهرداری نباید صرف امور سیاسی شود؟

از کی تا حالا بصیرت‌بخشی کار سیاسی شده است؟ سازمان بسیج شهرداری درصدد بود، جامعه را آگاه کند که اگر این توافق باعثذلت ما می‌شود، صورت نگیرد و اگر باعثعزت ما می‌شود، انجام شود. به نظر شما این بد است؟

*نه اصلا کار بدی نیست، ولی با توجه به موضع‌گیری‌های برخی اعضای شورای شهرتهران مبنی براینکه «بودجه شهرداری باید در جایگاه خود خرج شود، زیرا مردم بودجه خود را برای اداره شهر به این نهاد واگذار کرده‌اند و این مبلغ نباید صرف اقدامات خاص شود» به نظر می‌آید با بودجه شهرداری این کار نباید صورت گیرد…

به هر حال بسیج یک نهاد مردمی است و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها یک بودجه‌ای را برای بسیج در نظر می‌گیرند.

*با وجود مشکلات متعددی که شهر تهران دارد، فکر نمی‌کنید؛ بودجه شهرداری باید صرف رسیدگی به این مشکلات شود؟

این را دیگر باید برنامه‌ریزان شهرداری و اعضای شورای شهر تصمیم بگیرند. به هر حال مردم، ما را به عنوان اعضای این شورا انتخاب کرده‌اند تا مشخص کنیم، بودجه شهرداری باید در چه زمینه‌هایی هزینه شود.

*پاسخ شما به یک شهروند که از شما به عنوان نماینده‌اش در شورای شهر انتظار دارد؛ پولی را که از او بابت ارائه خدمات شهری اخذ می‌شود، در راستای رفع مشکلات شهر و همچنین امور فرهنگی و اجتماعی و نه مسائل سیاسی هزینه شود، چیست؟

قبل از شما هزار نفر با ما تماس گرفتند و بابت این موضوع تشکر کردند، آنها هم مردم هستند، پس باید با آنها چه کنیم؟

*به هر حال آن شهروند هم بخشی از این مردم است و این انتظار را از شما دارد…

ما تابع اکثریت هستیم و باید ببینیم اکثریت چه چیزی از ما می‌خواهد.

*شما چه زمانی وقت کردید؛ در این مدت کوتاه نظرسنجی کنید و اقلیت و اکثریت را نسبت به این موضوع تعیین کنید؟ چگونه به این موضوع رسیده‌اید که اکثریت موافق این دیدگاه است؟

هر روز مردم با من تماس می‌گیرند، اگرچه همه این تماس‌ها برای تشکر نبوده و نقد هم در آن بوده، ولی خوب میزان تشکرها بیشتر بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز