خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهری تهران در گفت‌‌وگو با ایلنا:

شهرداری توجه ویژه‎ای به شهرک‌های کارگرنشین داشته باشد

کد خبر : ۲۳۴۰۳۳

شهرداری در برنامه‌های خود این مسائل را در اولویت قرار دهد / بخشی از مشکلات این شهرک‌ها مربوط به شهرداری است و بخشی دیگر به نهاد‌ها و مراکز دیگر مربوط است.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران درباره احداثمسکن ارزان قیمت برای کارگران گفت: این پروژه باید در جایی انجام شود که زیرساخت‌های آن از قبل آماده شده باشد تا مشکلاتی که در مسیر مسکن مهر قرار داشت، گریبانگیر این پروژه نشود.

محسن سرخو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره تامین مسکن ارزان‌ قیمت برای کارگران در بافت‌های فرسوده گفت: بحثمسکن مهر که در دولت نهم و دهم مطرح شده بود، اشکالات عمده‌ای داشت و ایرادات زیادی بر آن وارد بود. مسکن مهر در محل‌هایی احداثشده که زیرساخت‌های آن آماده نبود. خانه‌ها؛ آب، برق، گاز و تلفن نداشتند و همچنین فاصله زیادی از شهر‌ها داشته و دسترسی محلی آن نیز مناسب نبود به همین دلیل از سوی مردم با استقبال خوبی مواجه نشد.

وی با اشاره به اینکه با قرارداد‌های سه جانبه ساختمان‌هایی احداثشد، اما بهره‌برداری از آن‌ها به خوبی انجام نگرفت، گفت: ‌‌ همان زمان نیز ما بر این عقیده بودیم که بهتر است اعتبارات بانکی به سمت بافت‌های فرسوده شهر‌ها هدایت شود تا مسکن ارزان قیمت برای مردم در محل‌های مناسب که زیرساخت و دسترسی مناسب داشت، انجام شود. نکته دیگر اینکه با این کار بافت‌های فرسوده که در زمان زلزله خطر ناک هستند، نوسازی می‌شد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: باتوجه به این مسائل بحثی باعنوان مسکن اجتماعی و مسکن ارزان قیمت برای کارگران سراسر کشور مطرح شد و در اواخر سال گذشته و حتی در بودجه سازمان تامین اجتماعی مبلغی برای این منظور پیش بینی شد، از این رو این موضوع در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفت.

وی بیان داشت: امیدواریم تا قبل از پایان سال با همکاری شهرداری‌ کلان شهر‌ها، طرحی آماده شود که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی و از سوی دیگر شهرداری‌های سراسر کشور به احداثخانه‌های ارزان قیمت کارگری در محل بافت‌های فرسوده شهر‌های بزرگ کمک کنند.

سرخو با اشاره به اینکه تهران مهمترین شهر در اجرای این طرح است، افزود: زیرا این شهر گسل‌های خطرناکی دارد و طبق برنامه پنج ساله نیز قرار بر این است که شهرداری تهران معابر بافت‌های فرسوده را عریض کند. امیدواریم با عریض کردن این معابر و تجمیع ساخت‌های فرسوده ریزدانه، زمینه و بستر لازم برای احداثاین مسکن‌ها فراهم شود.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: البته قرار نیست همه این پروژه فقط در بافت‌های فرسوده باشد، بلکه قرار بر این است، بخشی از آن توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود و بخشی از آن نیز با همکاری شهرداری‌ها در محل بافت‌های فرسوده و بخشی نیز ممکن است از زمین‌هایی استفاده شود که در سالهای گذشته به همین کار اختصاص داده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمین‌هایی اختصاص داده به این طرح ازسوی وزارت راه و شهرسازی در حاشیه شهر‌ها است، گفت: خیر اینگونه نخواهد بود. ممکن است وزارتخانه در داخل شهر‌ها زمین داشته باشد و ممکن است دربرخی از شهرها این زمین‌ها را نداشته باشد. اما این پروژه باید در جایی انجام شود که زیر ساخت‌های آن از قبل آماده شده باشد تا مشکلاتی که در مسیر مسکن مهر قرار داشت، گریبانگیر این پروژه نشود.

سرخو با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده که بیشتر در مناطق جنوبی تهران است به عنوان بافت‌های ریز دانه نفوذ ناپذیر شناخته می‌شوند، افزود: به این معنی که اکثر خانه‌ها متراژ کمی داشته و عرض کوچه‌ها کم و طول کوچه‌ها بالا است. به همین دلیل کمک رسانی در هنگام بروز حادثه در این مناطق با مشکل مواجه و بعضا امکان پذیر نیست.

وی افزود: شرایط این مناطق به گونه‌ای است که وقتی کسی در این محلات فوت می‌کند از پشت بام‌ها تشیع می‌شود چرا که کوچه‌ها راهی برای دسترسی ندارد. اولین اقدام قبل از احداثمسکن در این بافت ها، باید تعریض معابر این منطقه باشد که در طرح تفصیلی شهرداری تهران مصوب شده است. بعد باید در این مناطق خانه‌های کوچک را تجمیع کرد. با توجه به معافیت عوارض و تراکمی که دارد احداثساختمان در این مناطق نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است.

وی گفت: سیستم بانکی وام مناسبی را به این موضوع اختصاص داده است که باید به سمت پروژه‌های ارزان قیمت هدایت شود. همچنین باید حمایت سازمان تامین اجتماعی را برای بخش بازنشسته‌ها و کارگران کسب کنیم.

سرخو با اشاره به نقش اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارگران(اسکان) برای این طرح گفت: این اتحادیه در حال کسب اطلاعات از کارگران و تعاونی‌های کارگری فاقد مسکن در سراسر کشور است. در حقیقت باید کنسرسیومی شکل بگیرد که همه این مجموعه‌ها در آن نقش داشته باشند و نهایتا هم اتحادیه تعاونی مسکن کارگران متولی این کار شود.

وی افزود: در قانون کار پیش بینی شده است که اتحادیه تعاونی مسکن کارگران می‌تواند از طریق وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن کارگری زمین دریافت کند. از این رو این اتحادیه می‌تواند در قالب همین قانون حرکت کند. باید تاکید کرد که اتحادیه اسکان بدون همکاری دیگر مجموعه‌ها امکان اجرای این طرح را ندارد.

سرخو همچنین درباره مشکلات شهرک‌های کارگری در حاشیه شهر ها نیز گفت: این شهرک‌ها در حاشیه و حتی احداثبرخی از آن‌ها در مرز محدوده شهر تهران است و مشکلات مشابه شهرک‌های حاشیه‌ای تهران را دارند.

وی با اشاره به اینکه این مناطق برای زیباسازی، شهرسازی و امکانات شهری با محدودیت‌هایی مواجه هستند، گفت: همواره تاکیدمان این بوده که شهرداری تهران به تلافی این محدودیت‌ها در برنامه‌ها و بودجه‌های شهرداری توجه ویژه تری به این شهرک‌ها داشته باشد.

وی درباره اقدامات انجام شده درباره این شهرک‌ها گفت: بخشی از مشکلات این شهرک‌ها مربوط به شهرداری است و بخشی دیگر به نهاد‌ها و مراکز دیگر مربوط است. بطور مثال مشکل مرکز درمانی را باید وزارت بهداشت رفع کند. اما درباره دسترسی محلی، دفع آبهای سطحی، سیستم فاضلاب، نظافت و مبلمان شهری، ایجاد فضای سبز و عمومی مانند سالن سرپوشیده ورزشگاه و استخر شهرداری مسئول است، به همین دلیل لازم است شهرداری در برنامه‌های خود این مسائل را در اولویت قرار دهد.

وی درباره تامین منابع مالی برای این طرح‌ها نیز گفت: باید این مساله در بودجه سال آینده گنجانده شود و برای آن اعتبار در نظر گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز